• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65887
+
-

افزایش مصرف آب در قم نگران‌کننده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: افزایش سرانه مصرف آب در استان که بیشتر در اثر توهم فراوانی آن به وجود آمده، نگران‌کننده است و در آینده نه چندان دور تأمین منابع آبی مورد نیاز قم را با چالش جدی مواجه می‌سازد.

 به گزارش ایرنا، «علی جان صادق‌پور» بیان کرد: از ابتدای امسال میزان مصرف آب در قم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته که در این رابطه فضای روانی اشتباه ناشی از بارندگی‌ها، تاثیر فراوانی داشته است.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری ظرفیت‌های مختلف از جمله رسانه، افکار عمومی مردم استان به سمت استفاده صحیح از منابع آبی و کاهش مصرف هدایت شود.

صادق پور افزود: باید عمق مسأله کمبود منابع آبی برای مردم روشن شود و آنان بدانند هر شهروند با مصرف متوسط ۸۰ لیتر آب در شبانه روز می‌تواند زندگی مطلوبی را تجربه کند، در حالی که این رقم در قم بسیار بیشتر از حد استاندار است.
وی گفت: اکنون همه منابع آبی شناسایی شده برای قم که بیشتر از خارج استان تأمین می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ادامه دادن این روند تا سال ۱۴۰۷ منابع آبی در نظر گرفته شده برای قم قابل پاسخ‌گویی به نیازهای استان نخواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون ۸۶ درصد کل آب استان از طریق سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد تأمین و ۱۴ درصد نیز به وسیله چاه‌های حفر شده در منطقه علی آباد و چاه‌های شهر تأمین می‌شود.


خشکسالی‌های گذشته قابل جبران نیست

مدیر کل هواشناسی قم گفت: بارش‌های امسال بسیار قابل توجه بود، اما شرایط خشکسالی ۱۰ ساله گذشته قم به سادگی قابل جبران نیست و ‌اکنون نیز حدود ۴۷ درصد مساحت استان با خشکسالی آب‌شناسی مواجه است.

«مهران حیدری بنی» بیان کرد: بررسی‌های انجام شده روی مدل‌های تغییر اقلیم نشان می‌دهد که ما با روند رو به کاهش بارش و رو به افزایش دما مواجه هستیم.
وی ادامه داد: مسأله دیگری که در این رابطه با آن رو به رو شدیم، شکل‌گیری پدیده ناهنجاری‌های بارشی است که بر اساس آن نظم بارش‌ها در طول ایام سال تناسب لازم را ندارد.

حیدری بنی گفت: برای نمونه استان قم همانند بسیاری از نقاط کشور در سال ۹۷ شاهد کاهش شدید بارش‌ها بود و در سال ۹۸ تاکنون با موج قابل توجهی از بارش‌ها مواجه شده است.

وی با اشاره به این‌که خشکسالی و سیل به عنوان بلایای طبیعی دو روی یک سکه‌اند افزود: پدیده ناهنجاری در بارش‌ها طی سال‌های اخیر به نحو بی‌سابقه‌ای در استان قم تکرار شده است و براساس آن، نمی‌توان انتظار تکرار سال‌های پر بارش به صورت مستمر را در بازده بلندمدت، قطعی دانست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید