• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65870
+
-

بسته‌بندی‌ صنایع دستی مشتری‌پسند نیست

مدیر کل میراث فرهنگی استان: از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال کشور، ۱۱۰ رشته در مرکزی دایر است

صنایع دستی
بسته‌بندی‌ صنایع دستی مشتری‌پسند نیست

با وجود پیشرفت‌هایی که در عرصه بسته‌بندی دیده می‌شود، همچنان صنایع دستی در لابه‌لای روزنامه پیچیده می‌شود و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. 

به‌ جرأت می‌توان گفت یکی از مشکلات مهم بر سر راه صنایع دستی کشورمان در سا‌‌‌ل‌های اخیر، نبود بسته‌بندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی است. به گزارش‌ایرنا، در چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان مرکزی که تا 21 تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی غرب کشور در اراک برگزار شد، این مسأله دغدغه اکثر هنرمندان صنایع دستی کشور بود.


برندسازی، راهکار افزایش فروش

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این مورد گفت: کامل نبودن چتر بیمه برای هنرمندان و صنعتگران دستی و کیفیت نامناسب بسته‌بندی محصولات تولیدی از مشکلات و دغدغه‌ها در این هنر صنعت است که عبور از آنها نیاز به برنامه و همراهی همه امکانات بخش‌های مرتبط دارد. «علیرضا ایزدی» افزود: محصولات صنایع دستی استان و کشور با وجود کیفیت بالا، به دلیل نداشتن بسته‌بندی مناسب، برای عرضه در بازارهای داخلی و جهانی با مشکل مواجه شده است.

 وی برند‌سازی را از راهکارهای افزایش فروش و حضور صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد. ایزدی اضافه کرد: مسئولان و رسانه‌ها باید در حوزه شناسایی قابلیت‌های صنایع دستی و برندسازی این محصولات گام‌های هدفمند و بهتری بردارند.


عرضه محصولات هنرمندان مرکزی در 70 غرفه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: هنرمندان و صنعتگران ۳۱ استان کشور در این نمایشگاه، صنایع دستی خاص منطقه خود را برای دوستداران هنرهای سنتی و دستی عرضه کردند و همه آنها از نبود بازار مناسب فروش صنایع دستی گلایه داشتند. 

ایزدی افزود: این نمایشگاه در قالب ۲۱۰ غرفه صنایع دستی دایر شد و ۷۰ غرفه این نمایشگاه به هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافت. وی ادامه داد: از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال کشور، ۱۱۰ رشته در استان مرکزی دایر است و این مسأله افتخاری برای استان به شمار می‌رود. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: این نمایشگاه در 300 غرفه، محصولات تولیدی و صنایع دستی 31 استان کشور را برای دوستداران به هنرهای سنتی و دستی به نمایش گذاشت و استقبال بسیاری هم از این نمایشگاه صورت گرفت.

 ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی معرفی تولیدات و توانمندی‌ها، حمایت از تولیدات هنرمندان صنایع دستی، آثار برتر و برجسته صنایع دستی استان‌های کشور و فروش و بازایابی محصولات را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد. وی افزود: بخش عمده‌ای از رشته‌های صنایع دستی سراسر کشور امسال در این نمایشگاه حاضر شدند تا بازدیدکنندگان با فرآیند تهیه محصولات صنایع دستی آشنا شوند.

 ایزدی اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود، سهم صادرات چمدانی از استان مرکزی در ۹ ماه سال ۹۷، ۱۵ هزار دلار بود و ۵ هزار یورو نیز ساز سنتی به خارج از ایران ارسال شده است. با این حال، هنوز آمار روشنی از حجم صادرات رسمی صنایع دستی از گمرکات در سال گذشته وجود ندارد.


نبود خلاقیت در بسته‌بندی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی به برخی از مسائل و مشکلات صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکلات این حوزه نیازمند تلاش و خلاقیت هستیم تا این مشکلات از جمله نبود بسته‌بندی مناسب رفع شود. 

«بهروز اکرمی» بر صادرات صنایع دستی تأکید کرد و افزود: یکی از رسالت‌های سازمان میراث فرهنگی کشور در شرایط تحریم رونق صادرات محصولات حوزه صنایع دستی است. وی بیان کرد: ارزش افزوده صنایع دستی استان مرکزی در شرایط امروز نیازمند توجه بیشتر است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: زنجیره ارزش در صنایع دستی ما باید به‌طور کامل عملیاتی شود و این نیازمند همگرایی و همفکری است.

اکرمی افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند در شرایط تحریم اقتصادی ما را راهبری کند رونق تولید در حوزه صنایع دستی و توسعه گردشگری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید