• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65371
+
-

کشف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه‌ای گرگان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان از کشف سنگ قبر تاریخی در محله دوشنبه‌ای گرگان خبر داد و گفت: این سنگ قبرها هنگام بهسازی بافت تاریخی گرگان کشف شدند.

به گزارش مهر «سارا اخوت» در خصوص مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای گرگان اظهار کرد: میراث فرهنگی گلستان برای همه بناها برنامه دارد، اما مرمت با توجه به محدودیت مالی اولویت‌بندی خواهد شد.

وی افزود: از همین ابتدای سال که شهرداری گرگان و شرکت عمران و بهسازی برای مرمت بناها ورود پیدا کرده‌اند باید کارها را تقسیم‌بندی کنیم.

اخوت ادامه داد: بودجه مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای در دستور کار شرکت عمران و بهسازی قرار دارد، البته بخشی از بودجه را هم سال گذشته شهرداری گرگان تقبل کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان با بیان این‌که شرکت عمران و بهسازی در حال مرمت مرکز محله دوشنبه‌ای است، گفت: اگر بتوانیم در مرمت این بناها از مصالح قدیمی و حتی مصالح بناهای قدیمی تخریب‌شده استفاده کنیم بهتر است. در غیر این صورت از مصالحی استفاده خواهیم کرد که شباهت داشته باشد.

اخوت افزود: اولویت ما مرمت بناها به همان شکل سنتی است و به کارگاه‌ها سفارش می‌کنیم که مصالح را با همان شکل و ابعاد بسازند.

وی در خصوص دوره تاریخی سنگ‌های قدیمی بناهای مرکز محله دوشنبه‌ای بیان کرد: باستان‌شناسان بازدیدی از این سنگ‌ها انجام دادند و منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را اعلام کنند.

اخوت یادآور شد: شورای کارشناسی برای انتقال یا نگهداری این سنگ‌های قدیمی تشکیل و تصمیم گرفته شد که در همین محله نگهداری و نمایش داده شوند زیرا نشان‌دهنده سبک معماری هستند.

 وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا نامگذاری مرکز محله دوشنبه‌ای به دلیل مراجعه مردم در روز دوشنبه به امامزاده این محله بوده است، گفت: این را اهالی محل می‌گویند و نمی‌توان با قاطعیت آن را تایید کرد. 

در حوزه میراث فرهنگی گفته‌ها و شنیده‌ها زیاد است، اما در خصوص نام‌گذاری محله دوشنبه‌ای مستندی وجود ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید