• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65275
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XEWl
+
-

رانندگان سرویس مدارس و فرمان دادن به دانش‌آموزان

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین: ۲۰ راننده سرویس مدرسه به علت رعایت نکردن اصول اخلاقی از کار محروم  شدند

مدرسه
رانندگان سرویس مدارس و فرمان دادن به دانش‌آموزان

 برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند سرویس‌های مدارس در تعلیم و تربیت به‌عنوان مدرسه‌ای موقت عمل می‌کنند و دانش‌آموزان به شدت تحت‌تاثیر رفتارها و اعمال رانندگان این سرویس‌ها قرار دارند. 

به گزارش ایرنا، بسیاری از دانش‌آموزان در طول روز علاوه بر ارتباط با مربیان آموزشی و همکلاسی‌ها، مدت زمان کوتاهی را نیز در سرویس‌های مدارس سپری می‌کنند و بر همین اساس ارائه خدمات کیفی و کمی، آموزش و تربیت در این سرویس‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. 

کارشناسان و مسئولان حوزه تربیت و آموزش معتقدند سرویس‌های مدارس به‌عنوان کلاس درس موقت عمل می‌کنند و هرگونه رفتار و اعمال راننده و دانش‌آموزان در این خودروها در تربیت آنها نقش بسزایی دارد. 


ضرورت پاکیزگی سرویس مدارس

چندی پیش نیز محسن حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، با تشکیل مستمر جلسات کارگروه ماده ۱۸ و نظارت دقیق‌تر بر عملکرد سرویس‌های مدارس تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود با افزایش نظارت‌ها بخش مهمی از نگرانی‌های والدین کاسته شود. 

همچنین مهدیه‌سادات قافله‌باشی، دبیر شورای اسلامی شهر قزوین، نیز بیان کرد: لازم است رانندگان سرویس‌های مدارس در مقطع ابتدایی به صورت ویژه در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی خودروها به موضوعات رفتاری خود و اثرگذاری آنها بین دانش‌آموزان نیز اشرافیت داشته باشند. وی ادامه داد: نظارت بیشتر بر نحوه رفتار و کار رانندگان سرویس مدارس می‌تواند به سلامت رفتار و اعمال آنها منجر شود. 

فرج‌الله فصیحی‌رامندی، رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای شهر قزوین، نیز با اشاره به برخی از رفتارها برخلاف شئونات اسلامی تأکید کرد: باید نظارت بیشتری بر رفتار رانندگان داشته باشیم. 


اعتماد بیش از حد به رانندگان 

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در این خصوص گفت: دانش‌آموزان همواره در طول روز زمان زیادی را صرف تردد از خانه تا مدرسه و برعکس می‌کنند. این موضوع در شهرهای بزرگ که فاصله بین خانه تا مدرسه بیشتر است باعث می‌شود تا بیشتر تحت تأثیر راننده سرویس باشند. 

کریم تفضلی تصریح کرد: رانندگان تاکسی عمدتاً به چند دسته تقسیم می‌شوند که از این میان می‌توان به دانشجویان، جوانان بیکار، بازنشستگان و کسانی اشاره کرد که تنها راه امرار معاش آنها کار کردن با وسیله نقلیه است. وی با بیان این‌که شخصیت و اخلاق رانندگان سرویس مدارس بسیار مهم است، افزود: اگر راننده‌ای آلوده به مواد مخدر باشد، می‌تواند در تربیت کودکان تأثیرات منفی به جای بگذارد. 

این جامعه‌شناس توضیح داد: دانش‌آموزان به ویژه دختران مقاطع راهنمایی و متوسطه اول و دوم در حین تردد با این سرویس‌های مدارس تمایل دارند که در خودرو موسیقی پخش شود، حال اگر نظارت دقیق روی رفتار آنها وجود نداشته باشد، ممکن است ارتباطی نامناسب بین آنها و راننده شکل بگیرد و آسیب‌هایی اجتماعی فراوانی به همراه داشته باشد. تفضلی گفت: خانواده‌هایی که به رانندگان سرویس‌های مدارس بیش از حد اعتماد می‌کنند، شاهد سوءاستفاده و خشونت علیه کودکان هستند. خانواده‌ها باید از این نوع نگرش خودداری کنند. 

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: در ۲ سال گذشته با صحبت‌های انجام‌شده بین مربیان آموزشی و اولیای دانش‌آموزان تصمیم گرفته شد در مدارس یک نماینده با صلاحیت اخلاقی سرویس‌های مدارس را مدیریت کند. این موضوع سبب می‌شود این افراد رانندگان مطمئن و باصلاحیت را جذب کنند. 

این پژوهشگر مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از موانعی که در مورد سرویس‌هایی مدارس وجود دارد، نوع مدیریت مدارس به لحاظ دولتی و خصوصی بودن آن است به طوری که مدارس دولتی بیشتر تمایل دارند همکاری‌های امنیتی انجام دهند اما در مورد مدارس خصوصی چندان نمی‌توان اعمال نظر کرد. 

تفضلی ادامه داد: در سرویس‌های مدارس به دلیل تجمع نوجوانان و همسالان و دسترسی آنها به تلفن‌های همراه و فضای مجازی باید نظارت‌های ویژه‌ای را لحاظ کرد. وی یادآور شد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سرویس‌های مدارس انتخاب نوجوانان و دانش‌آموزان همسن است، چراکه می‌تواند احتمال بروز خطا را کاهش دهد. 


رعایت نکردن شئونات اخلاقی

نماینده انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری قزوین سالانه ۲ مرحله برای پیمانکاران طرح مدارس کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند. محمدرضا لشگری اظهار کرد: برگزاری کلاس آموزشی برای ۲۵۰ راننده مینی‌بوس و اتوبوس، کارگاه آموزشی برای ۳۰۰ پیمانکار تاکسیرانی و رانندگان زن و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای ۶۰۰ راننده تاکسی مرد از اقدامات مشترکی است که با هدف ارتقای کیفی و کمی سرویس مدارس انجام می‌شود. 

وی به آموزش قوانین و مقررات به رانندگان تاکسی و سرویس‌های مدارس در قزوین اشاره کرد و افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با پلیس راهور انجام شده است و به منظور افزایش آگاهی در حوزه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این باره از ظرفیت افسران ارشد پلیس راهور استفاده می‌شود. 

نماینده انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش قزوین ارائه خدمات به دانش‌آموزان بیش از ظرفیت خودرو، رعایت نکردن شئونات اسلامی و بداخلاقی را به‌عنوان خط قرمزهای آموزش و پرورش در سرویس‌های مدارس دانست و ادامه داد: عده‌ای معتقدند که در برخی خودروهای سواری ۶ دانش‌آموز سوار می‌شوند که این موضوع صحت ندارد. 


محرومیت ۲۰ راننده سرویس مدرسه 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین در صحن علنی شورای شهر قزوین گفت: ۱۷۰ مدرسه تحت پوشش سرویس‌های مدارس سازمان اتوبوسرانی و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهرداری قزوین قرار دارند. محمدحسن ایران‌خواه به جابه‌جایی ۱۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۹7-۹6 اشاره کرد و افزود: برای کاهش ترافیک تصمیم گرفتیم تا استفاده از سرویس مدارس مختص کسانی باشد که فاصله بین منزل و محل تحصیلشان طولانی است. 

وی با بیان این‌که 1520 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و ون در حوزه سرویس مدارس قزوین فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: از این میان ۲۰ راننده سرویس مدارس به علت رعایت نکردن شئونات اخلاقی و پخش موسیقی غیرمجاز از ادامه فعالیت محروم شدند و ۳۰ راننده نیز به علت رعایت موارد قانونی کمک‌هزینه سفر به کربلا گرفتند. 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین به وجود راننده‌های خانم برای جابه‌جایی دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و توضیح داد: زنان سرپرست خانوار به واسطه همین سرویس مدارس و جابه‌جایی دانش‌آموزان دختر مشغول به کار شده‌اند و نتیجه این اقدامات به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شده است. ایران‌خواه در ادامه صحبت‌های خود بر رعایت نظافت و پوشش مناسب رانندگان تأکید کرد و نظارت بر تردد دانش‌آموزان را از اهم اقداماتی دانست که با راه‌اندازی سامانه‌ای جدید در دستور کار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید