• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64433
+
-

آب‌رسانی با تانکر به روستاهای خراسان شمالی

در استان
آب‌رسانی با تانکر به روستاهای خراسان شمالی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: ساکنان ۵۹ روستای این استان در شمال شرق کشور به صورت سیار با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. به گزارش ایرنا «رمضانعلی حسن‌زاده» اظهار کرد: ۴۵ هزار نفر در ۵۹ روستای استان با ۱۲ خانوار به صورت سیار آب‌رسانی می‌شوند. ساکنان این روستاها با 7 دستگاه تانکر آب‌رسانی می‌شوند که البته تعداد تانکرها کم است. وی با بیان این‌که این روستاها به علت مشکل کیفیت آب و برخی به علت کمبود و تنش آب با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، افزود: امسال تاکنون ۵۳۹ سرویس آب به روستاها حمل شده و 5 هزار و ۵۶۶ مترمکعب آب میان اهالی توزیع شده است. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: سال قبل برای آب‌رسانی سیار به روستاییان، چند دستگاه تانکر اجاره کردیم اما امسال تاکنون تانکرهای شرکت به کار گرفته شده است. 

وی با اشاره به این‌که در صورت نیاز به‌ناچار باید تانکرهای بخش خصوصی اجاره و به کار گرفته شود، افزود: تامین اعتبار به میزان ۱۵۰ میلیون ریال برای خریداری ۲دستگاه تانکر درخواست شده است. حسن‌زاده با اشاره به این‌که ۱۰ مجتمع آب‌رسانی در حال اجراست، گفت: تامین اعتبار برای کمک به تکمیل و اجرای این مجتمع‌ها، در سفر پیش روی کاروان دولت به استان پیشنهاد شده است. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: درخواست ما در این سفر رئیس‌جمهوری، تامین هزار میلیارد ریال و اختصاص آن در ۲ سال برای اجرای مجتمع‌های اولویت‌دار است. 

این مسئول افزود: یکی از اقدامات مهم، اجرای مجتمع آب‌رسانی در شهرستان راز و جرگلان است، منابع تامین آب روستاهای در این شهرستان عمدتا منابع آب سطحی است که وابستگی بسیار زیاد به میزان بارندگی‌ها دارد و در سال‌های کمبود بارش، به‌شدت با مشکل آب در روستاها روبه‌رو هستیم. از این رو نیاز است منابع آب پایدار برای روستاییان شهرستان راز و جرگلان ایجاد شود. وی با بیان این‌که از منابع صندوق توسعه ملی، آب‌رسانی به ۲۲ تک روستای استان انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخی مناطق روستایی که منابع آب پایدار وجود ندارد، تامین آب با حفر و تجهیز چاه‌هایی که آبدهی مناسب دارند، در دستور کار است. 

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: رویکرد ما این است که تامین آب روستاها با اجرای مجتمع انجام شود اما در مناطقی که منابع آب خوب است، پروژه‌ها برای تک روستاها اجرا می‌شود. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی درباره اجرای ۱۰ مجتمع آب‌رسانی به روستاها گفت: یکی از این مجتمع‌ها، مجتمع ۵۵ روستایی پرسه‌سو در شهرستان راز و جرگلان است که حدود ۱۲ درصد پیشرفت دارد و مجتمع کهنه جلگه در این شهرستان مرزی با ۱۰ درصد پیشرفت در دست پیگیری است. وی گفت: مجتمع آب‌رسانی زیدر- سرانی در شهرستان شیروان حدود ۷۰ درصد رشد فیزیکی، مجتمع شیرین دره در شهرستان بجنورد، ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی و مجتمع ناویا برای تامین آب روستاهای جاجرم و گرمه حدود ۸۰ درصد رشد فیزیکی دارد. حسن‌زاده افزود: مجتمع دشت اسفراین در این شهرستان با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی این مجتمع‌ها، ۲۷۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند و با بهره‌برداری از آنان ۱۴۶ هزار و ۳۲۱ نفر از آب پایدار بهره‌‌مند می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید