• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63718
+
-

اجرای سند اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه کلید خورد

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان: ظرف 3 سال آینده کرمانشاه در زمینه نرخ بیکاری و سطح درآمد به میانگین کشوری می‌رسد

اقتصاد
اجرای سند اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه کلید خورد

جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان با رونمایی از برنامه‌های فاز اجرایی سند اقتصاد مقاومتی همراه بود که رویکرد اصلی آن مبتنی بر احیای واحدهای راکد است. به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه در این جلسه با اشاره به تعیین برنامه‌های اجرایی سند اقتصاد مقاومتی استان گفت: در این سند آن‌طور که باید نقش بانوان لحاظ نشده که امیدواریم با همکاری مدیرکل امور بانوان این کاستی جبران شود. «هوشنگ بازوند» تاکید کرد: همچنین برای اجرای هرچه بهتر این سند باید گروه نظارتی تشکیل شود.

استاندار بر لزوم تدوین سند اشتغال استان تا چند روز آینده تاکید کرد و افزود: این سند قرار است در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان ارائه شود تا اگر به لحاظ تامین منابع مالی به مجوزی نیاز دارد بتوانیم مجوزهای لازم را در این سفر اخذ کنیم.  رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه نیز با اشاره به تدوین کلیات سند اقتصاد مقاومتی استان در جلسه گذشته این شورا گفت: امروز از سند اجرایی این طرح رونمایی شده که بر حسب آن تکالیف تمام دستگاه‌ها در زمینه اجرایی کردن این سند مشخص شده است.

«حبیب‌الله وفایی» افزود: در حقیقت این سند برشی از سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی که با سیاست‌ها و برنامه‌های استانی تلفیق شده است. وی 2 رویکرد اصلی این سند را افزایش درآمد و کاهش نرخ بیکاری استان عنوان کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در این سند طی 3 سال آینده باید نرخ بیکاری استان به میانگین نرخ بیکاری کشور و درآمد سرانه استان نیز باید به میانگین کشوری برسد.  این مسئول اعتبار لازم برای اجرایی کردن این سند را 8800 میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: بخشی از این اعتبار باید از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با بیان این‌که رویکردهای متعددی برای تحقق اهداف این سند در نظرگرفته شده گفت: از جمله این رویکردها، احیای واحدهای راکد است که طبق هدف‌گذاری صورت گرفته برای امسال احیای 35 واحد صنعتی بزرگ، 40 واحد کشاورزی و 20 واحد معدنی را در برنامه داریم. معاون عمرانی استاندار کرمانشاه هم با تقدیر از تهیه این سند و پیگیری برای تحقق آن گفت: مشکل کار اینجاست که عمده دستگاه‌ها به‌صورت بخشی تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند و تلفیقی کار نمی‌کنند. «مهرداد سالاری» افزود: برای رفع این مشکلات بهتر است در هر دستگاه کمیسیون تلفیق ایجاد شود تا کارها و پروژه با هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌ها پیش رود.


برنامه احیای 55 واحد صنعتی راکد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست به تشریح برخی اقدامات در حوزه احیای واحدهای راکد صنعتی و معدنی استان پرداخت و افزود: امسال طبق هدف‌گذاری صورت گرفته احیای 35 واحد صنعتی را در برنامه داریم که در 3 ماهه ابتدای امسال 8 واحد با اشتغال 94 نفر و اعتبار 91 میلیارد ریال احیا شده است. «محسن دارابی» افزود: در حوزه معدن نیز هدف‌گذاری برای فعال‌سازی 20 معدن لحاظ شده که در بهار امسال 9 معدن با اشتغال 85 نفر فعال شده است. به گفته این مسئول، اختلاف بین شرکا، نبود تجهیزات معدن و ضعف و ناتوانی پیمانکار عمده مشکل معادن استان است که با رفع آنها تاکنون 9 معدن به چرخه فعالیت بازگشته‌اند. 

دارابی هدف‌گذاری دیگر این سازمان را تکمیل 30 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد عنوان کرد و افزود: تاکنون 16 طرح از این تعداد تکمیل شده است. وی ادامه داد: در بحث بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی نیز 40 طرح هدف‌گذاری شده که در 3 ماهه امسال تنها کار واحد صنعتی کرپ ناز با اشتغال 140 نفر انجام شده است.  دارابی از عدم تخصیص اعتبارات نوسازی و بازسای واحدهای صنعتی استان گلایه کرد و افزود: از 220 میلیارد تومانی که برای استان در این زمینه در نظر گرفته شده کمتر از 10 درصد آن تخصیص شده است.

امیدواریم رئیس سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد، چراکه عمده تخصیص‌ها متاسفانه به استان‌های برخوردار داده شده است.  رئیس سازمان صمت استان در ادامه از پیگیری برای ساخت 10 پروژه بزرگ در استان در سال جاری خبر داد و افزود: از جمله این واحدها ذوب‌آهن بیستون بود که خوشبختانه اردیبهشت ماه امسال به بهره‌برداری رسید.  وی افزود: همچنین احداث واحد ایلیا ذرت نیز در دستور کار قرار داشت که خوشبختانه این واحد نیز راه‌اندازی شد.

دارابی از پیگیری ساخت واحد صنعتی بیواتانول استان خبر داد و افزود: راه‌اندازی این واحد نیازمند تامین اعتبار 400 میلیارد تومانی است که خوشبختانه با موافقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) 170 میلیارد تومان از این اعتبار تامین می‌شود و نیاز است سهم بانک تجارت نیز از 90 میلیارد تومان فعلی به 200 میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوان این پروژه را دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری رساند. وی قوطی‌سازی زمزم، ذوب‌آهن صحنه و طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک را از دیگر پروژه‌های در دست پیگیری این سازمان عنوان کرد و افزود: پروژه بیوایمپلنت هم در لیست این پروژه‌ها قرار دارد که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.


60 طرح کشاورزی راکد و نیمه‌فعال احیا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست به تشریح اقدامات این نهاد در راستای اجرای اهداف سند اقتصاد مقاومتی استان با رویکرد احیای واحدهای راکد پرداخت و افزود: در استان در حال حاضر 372 طرح دامی، 58 طرح صنایع تبدیلی، 59 طرح باغبانی و یک طرح زراعت راکد و نیمه‌فعال داریم. این آمار نشان می‌دهد عمده واحدهای راکد و نیمه‌فعال ما مربوط به حوزه امور دام است که باید توجه و رسیدگی بیشتری به این حوزه داشت.

 «نوربخش حاتمی» با اشاره به احیای 118 طرح حوزه کشاورزی در سال گذشته گفت: هدف‌گذاری امسال احیای 40 طرح راکد و 20 طرح نیمه‌فعال است. تاکنون 10 طرح در حوزه دامی و 7 طرح در حوزه صنایع تبدیلی فعال شده است. 
رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به افزایش رقم فروش و حجم قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این افزایش عملکرد آن هم در شرایط تحریم نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان اقتصاد مقاومتی را به معنای واقع تحقق بخشید.  

«معصومه خان‌احمدی» تثبیت و توسعه شرکت‌ها را از افزایش کمی آنها موثرتر دانست و افزود: تامین منابع ارزان‌قیمت برای توسعه شرکت‌ها را در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه با تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد برکت داشتیم توانستیم 6 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد که به تضمین خاصی هم نیاز ندارد، برای شرکت‌ها فراهم کنیم. این مسئول به راه‌اندازی 3 شتاب‌دهنده اشاره کرد و افزود: این شتاب‌دهنده‌ها قرار است با مشارکت و حضور بخش خصوصی در 3 حوزه‌زیست فناوری، گیم و انیمیشن و صنایع شیمیایی راه‌اندازی شود و مجوزها و مصوبات اولیه در این زمینه گرفته شده است.

وی به انتخاب کرمانشاه به عنوان یکی از 5 کارگزار اصلی پارک‌های علم و فناوری کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این تقسیم‌بندی توانمندسازی پارک‌های استان‌های زنجان، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی به کرمانشاه سپرده شده است.


تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید به 100 مورد برسد 

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز بر لزوم افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان به 100 شرکت تاکید کرد و گفت: یکی از معیارهای موفقیت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان است. 
«هدایت حاتمی» گفت: اگر قرار است برای استانی که 130 تا 140 هزار بیکار دارد، از طریق پیشبرد فناوری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد اشتغال کنیم باید پویاتر عمل کنیم.  وی بر لزوم تعامل بیشتر بین پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های استان نیز تاکید کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید