• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63832
+
-

تجهیز پلیس سنندج به دوربین پایش تصویری

پلیس
تجهیز پلیس سنندج به دوربین پایش تصویری

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان گفت: گشت‌های پلیس در سنندج مجهز به دوربین‌های پایش تصویری بر روی البسه خود شدند. به گزارش ایرنا، سرهنگ «طارق کمالوند» اظهار کرد: این دوربین‌ها ۱۶ مگاپیکسل و با قابلیت فیلم‌برداری و عکس‌برداری است که بیست‌وچهار ساعته فعال بوده و حتی در شب هم با شفافیت و کیفیت بالایی فیلم‌برداری می‌کند.

وی با بیان این‌که این دوربین‌ها ۲ کارکرد دارد، اضافه کرد: از طرفی رفتار ماموران خود را تحت کنترل قرار دادیم و از طرف دیگر رفتار هنجارشکنانه افراد را مستند‌سازی می‌کنیم.  سرهنگ کمالوند افزود: یکی دیگر از مزیت‌ها و کارکرد این دوربین‌ها در ارائه موضوعات به مراجع قضایی خود را نشان می‌دهد و امکان ارائه مستنداتی که به صورت تصویری ضبط می‌شود به محاکم قضایی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که واحدهای گشتی ما به صورت فناورانه، هوشمندانه و علمی خدمت می‌کنند، گفت: در برخی اوقات علاوه بر واحدهای گشت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، در نقاطی که احساس کنیم نیاز وجود دارد از گشت‌های یگان امداد هم بهره می‌گیریم.  رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان ادامه داد: حضور گشت در معابر و کوچه‌ها احساس امنیت در مردم ایجاد می‌کند. وی اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه جی‌پی‌اس بر روی خودروهای گشت امسال در همه کلانتری‌های مرکز استان انجام شد و برای دیگر شهرستان‌ها اجرای آن را در برنامه داریم.

سرهنگ کمالوند اضافه کرد: این سامانه موجب می‌شود گشت‌ها هدفمند و تحت کنترل رئیس کلانتری و سلسله‌مراتب فرماندهی، ماموریت‌های خود را انجام دهند. وی افزود: به این ترتیب می‌دانیم که گشت در کجا قرار گرفته و زمانی که درخواستی به پلیس از طریق سامانه ۱۱۰ می‌شود از طریق سیستم جی‌پی‌اس متوجه می‌شویم کدام گشت برای اعزام به محل نزدیک‌تر است.

سرهنگ کمالوند گفت: سامانه جی‌ای‌اس را هم راه‌اندازی کردیم که موقعیت‌یاب مکانی جرم است و از این طریق به صورت علمی وقوع جرایم را لحظه‌ای در سطح جامعه ارزیابی و تجزیه و تحلیل می‌کنیم.  وی یادآور شد: خود رئیس کلانتری هم به این سامانه دسترسی دارد و می‌تواند حوزه استحفاظی خود را تجزیه و تحلیل کند و بداند در چه مکان‌هایی نیاز به حضور پلیس وجود دارد. 


کنترل کارکنان و نیروهای گشت

 رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان تاکید کرد: این سامانه در کنترل کارکنان و نیروهای گشت و رفتارهای آنها هم موثر است. وی با بیان این‌که از پلیس‌های تخصصی هم در کنار پلیس پیشگیری بهره گرفته می‌شود و همکاری و همپوشانی خوبی ایجاد شده است، افزود: از نیروهای ستادی در قالب نیروهای کمکی به رده‌های پاسگاه‌ها تزریق کردیم و گشت‌ها هم افزایش یافته است.  

سرهنگ کمالوند با اشاره به این‌که وضعیت اقتصادی و رویکرد زندان‌زدایی تا حدودی بر روی افزایش سرقت‌ها تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: با اقدامات هوشمندانه و پیش‌بینی‌ها و با کمک سازمان‌های دیگر دوربین‌های پایش شهری در کانون‌های وقوع جرم مستقر شده است.   وی یادآور شد: در مکان‌هایی که این دوربین‌ها نصب شده جرم در سطح پایینی رخ می‌دهد، بنابراین نصب آنها اثر روانی خوبی دارد. 

شناسایی سریع‌تر مجرمان 

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان اضافه کرد: در مکان‌هایی که دوربین نصب شده تا شعاع مشخصی وقوع جرم یا حتی ایجاد مزاحمت هم دیده نمی‌شود.  وی افزود: روند وقوع جرایم در کردستان نسبت به ماه‌های قبل رو به کاهش است و این استان در مقایسه با کل کشور از نظر وقوع جرم در میان استان‌هایی قرار دارد که جرم کمتری مرتکب می‌شوند.

سرهنگ کمالوند با بیان این‌که در کانون‌های جمعیتی و نقاط جرم‌خیز دوربین نصب شده است، تاکید کرد: از دوربین‌های کسبه و منازل هم برای شناسایی مجرمین استفاده می‌کنیم.  وی تعاملات خوب مردم با پلیس را در این زمینه موثر دانست و گفت: مردم به پلیس اطمینان و اعتماد دارند و با وقوع کوچک‌ترین جرمی با مرکز ۱۱۰ تماس می‌گیرند.   رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان به یکی دیگر از فعالیت‌های این پلیس اشاره کرد و افزود: در حال توسعه دوربین‌های پلاک‌خوان هستیم که می‌توانند به صورت آنلاین به پایش پلاک خودروها بپردازند و خودروهای سرقتی را شناسایی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید