تولید گران؛ بازار لوازم خانگی بانهای را سکه کرد
مواداولیه و قطعات گران زمینه کاهش تیراژ تولید، کمبود و گرانی لوازم خانگی و رونق عرضه محصولات تقلبی فاقد گارانتی با عناوین مختلف بانهای، اهوازی و... در بازار را فراهم کرده است.
به گزارش همشهری، قطع همکاری برخی برندهای خارجی برای تولید مشترک لوازم خانگی در ایران و مشکلات تامین مواداولیه و قطعات درحالی نفس تولیدکنندگان داخلی و عرضه لوازم خانگی را به شماره انداخته است که فروش محصولات بیکیفیت و فاقد گارانتی بانهای و... در فروشگاههای سطح شهر یا سفارشهای تلفنی و آنلاین رشد چشمگیری داشته است. بهنحوی که این روزها در شرایطی که بیشتر نمایندگیهای رسمی لوازم خانگی پاسخ منفی به تقاضای مشتریان برای خرید محصولاتشان را در دستور کار قراردادهاند، میزان تبلیغات برای سفارشگیری و فروش لوازم خانگی فاقد گارانتی بهشدت افزایش یافته است.
مواداولیه گران سد راه تولید
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، دلیل اصلی گرانی لوازم خانگی را بالا بودن هزینههای تولید این محصولات دانست و گفت: خواسته و آرزوی تولیدکنندگان لوازم خانگی، پایین آمدن قیمتهاست، زیرا این روزها قدرت خرید مردم بهشدت افت کرده است. حبیبالله انصاری، افزود: دلیل بالا بودن هزینههای تولید، افزایش قیمت مواداولیه بالادستی ازجمله مس، فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره و همچنین شیوههای فروش آن است. از آنجایی که مواداولیه مورد نیاز این صنعت در بورس عرضه میشود، عدهای نسبت به خرید آنها اقدام کرده و پس از آن به دلالان میفروشند، سپس واسطهها نیز با قیمتهای دلخواه خود این مواد را در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهند. او افزود: امکان عرضه بیشتر لوازم خانگی به بازار از سوی تولیدکنندگان وجود دارد، اما بهدلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، تقاضای بازار همپوشانی لازم را با عرضه نداشته و در نتیجه نبود تعادل در بازار و زیان صنعت را بهدنبال داشته است.
فروش لوازم خانگی فاقد نام تجاری معتبر
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، یکی از مشکلات امروز بازار را تبلیغات گسترده محصولاتی دانست که در بانه به فروش میرسد و گفت: باید جلوی ورود این قبیل لوازم خانگی گرفته شود. انصاری با بیان اینکه این محصولات از استاندارد برخوردار نیستند، برای استفاده در اقلیم ایران ساخته نشده و حقوق دولتی و عوارض پرداخت نمیکنند، گفت: فروش این محصولات در حقیقت اغفال مردم است و حتی مشخص نیست نامهای تجاری که روی بستهبندی آنها درج میشود چه هستند و قابل اعتماد نیستند. ایندرحالی است که تازهترین آمار وزارت صنعت از تولید لوازم خانگی طی دوماهه نخست امسال حاکی است، در مدت مذکور۱۲۹هزار دستگاه یخچال و فریزر، 43هزار و 100دستگاه ماشین لباسشویی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهترتیب ۱.۸درصد و ۵۳.۹ درصد کاهش داشته است.