• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63556
+
-

سبقت گرانی سیب‌زمینی از دلار


آمارهای رسمی از ادامه گرانی بی‌قاعده برخی اقلام خوراکی در خردادماه حکایت دارد. مرکز آمار ایران، سیب‌زمینی را رکورددار گرانی در یک سال منتهی به خرداد 98معرفی کرده است. این محصول با رشد 300درصدی، حتی از منحنی افزایش قیمت دلار هم سبقت گرفته است.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در خرداد ۱۳۹۸، نشان می‌دهد در این ‌ماه از میان همه کالاهای خوراکی پرمصرف، بیشترین افزایش قیمت سالانه به نام سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی و پیاز ثبت شده؛ به‌گونه‌ای که سیب‌زمینی در خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال قبل 296.8درصد، رب گوجه‌فرنگی 245.6درصد و پیاز 156.4درصد گران‌تر شده است. همچنین گوجه‌فرنگی با 143.9درصد و شکر با 119.4درصد رشد قیمت در رتبه‌های چهارم و پنجم گرانی سالانه قرار گرفته‌اند. در این میان، نگاهی به آمارهای مربوط به تحولات قیمت اقلام خوراکی شهری در خرداد هم نشان می‌دهد سیب‌زمینی جدا از اینکه رکورددار گرانی سالانه بوده، در خردادماه نیز نسبت به‌ماه قبل 13.2درصد گران‌تر شده و پیشتاز تورم باقی مانده؛ درحالی‌که اقلامی مانند پیاز، هرچند گرانی قابل‌توجهی را در طول یک سال گذشته تجربه کرده اما در خردادماه با افت 38.9درصدی قیمت مواجه بوده است. همچنین خیار و تخم‌مرغ ماشینی نیز در خردادماه به‌ترتیب با 19.6و 12.6درصد کاهش قیمت مواجه شده‌اند که البته در نخستین روزهای تیرماه نه‌تنها کاهش قبلی قیمت تخم‌مرغ جبران شد، بلکه نسبت به خردادماه گران‌تر نیز شد. مرکز آمار ایران در گزارش خود متوسط قیمت اقلام خوراکی در همه مناطق شهری را استخراج می‌کند و لزوماً قیمت‌های اعلام شده این مرجع، با قیمت خرده‌فروشی این اقلام در همه مناطق شهری مناسبت ندارد. به‌عنوان مثال بررسی قیمت اقلام خوراکی پرمصرف نشان می‌دهد قیمت هر کیلو سیب‌زمینی از 1670تومان در خرداد 97به 5856تومان در خرداد امسال رسیده؛ در حالی که در ‌ماه گذشته قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در سطح بازار تهران بین 8تا 10هزار تومان بوده است. همچنین براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلو پیاز از ۱۷۵۸ در خرداد 97به ۷۳۸۰ تومان، رب گوجه‌فرنگی از ۶۱۶۸ به ۲۰ هزار و ۵۶۶ تومان و هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی از ۲۲۱۷ در خرداد 97به ۵۵۷۹ تومان در خرداد امسال افزایش یافته است.

تثبیت افزایش 100درصدی قیمت گوشت
بررسی‌ها نشان می‌دهد در خردادماه امسال، تورم گوشت گوسفندی ۱۰۴ درصد، گوشت گاو و گوساله ۱۱۹ درصد و گوشت مرغ به ۵۷ درصد رسیده و تغییر محسوسی نسبت به ماه‌های قبل نداشته است. بر این اساس می‌توان گفت قیمت اقلام پروتئینی در حال تثبیت بوده و کاهش قیمت آنها دور از انتظار است. همچنین در خردادماه امسال قیمت برنج ایرانی در مقایسه با‌ماه مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش داشته و به‌طور میانگین از ۱۳ هزار و ۷۶۶ تومان به ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر کیلو رسیده است. البته گرانی برنج ایرانی در خردادماه هم ادامه داشته و فقط در یک‌ماه ۱۰.۲ درصد نسبت به‌ماه قبل قیمت آن بیشتر شده است. پیش‌ازاین مرکز آمار ایران تورم ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه را ۳۷.۶ درصد و تورم ماهانه را ۳.۴ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه (خرداد 98نسبت به خرداد 97) را ۵۰.۴ درصد اعلام کرده بود؛ درحالی‌که تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در همه این موارد بالاتر از نرخ تورم عمومی بود؛ مسئله‌ای که با بررسی آمارهای مربوط به تغییرات قیمتی اقلام خوراکی نیز کاملاً مشهود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید