• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63517
+
-

‌ برنامه 3 ساله برای توسعه‌کشاورزی‌کرمانشاه

رئیس‌ جهاد کشاورزی استان: طبق این برنامه تا 3 سال دیگر، تولیدات کشاورزی استان از 2/4 میلیون تن به ۶ میلیون تن می‌رسد

کشاورزی
‌ برنامه 3 ساله برای توسعه‌کشاورزی‌کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای افزایش تولیدات کشاورزی استان ظرف 3 سال آینده از 2/4میلیون تن فعلی به 6 میلیون تن خبر داد. به گزارش ایسنا «نوربخش حاتمی» با اشاره به تدوین برنامه 3 ساله توسعه بخش کشاورزی استان اظهار کرد: قبل از انتصاب به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان حدود 6 ماه روی این برنامه کار کردم، از ابتدای تصدی این پست نیز طی جلسات مختلف روی این برنامه کار شده و به‌زودی نسخه نهایی این برنامه برای بررسی بیشتر در اختیار شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با تحقق این برنامه 3 ساله میزان تولیدات بخش کشاورزی استان رشد چشمگیری خواهد داشت و از 2/4میلیون تن فعلی به 6 میلیون تن خواهد رسید.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: در این برنامه 3 ساله، افزایش تولید، افزایش درآمد، پایداری تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش کشاورزی در افق بلندمدت با رویکرد حفظ منابع استراتژیک موجود از جمله منابع آب و خاک دیده شده است. 

این مسئول افزود: اجرای این برنامه در کنار افزایش تولید، یک ریل‌گذاری مناسب برای توسعه بخش کشاورزی استان در بلندمدت نیز خواهد بود. حاتمی در ادامه با اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده در این برنامه گفت: این برنامه در صورت تحقق بین ۷۰ تا ۷۵ هزار فرصت شغلی پایدار را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند بار زیادی از بیکاری استان را بکاهد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: منابع مورد نیاز برای اجرایی شدن برنامه 3 ساله توسعه بخش کشاورزی استان از 3 منبع جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، جذب اعتبارات دولتی برای توسعه زیرساخت‌ها و جذب تسهیلات بانکی تامین خواهد شد. 


توسعه کشت زعفران در برنامه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه استان برای توسعه کشت زعفران داشت و تصریح کرد: سابقه کشت زعفران در استان کرمانشاه به حدود 2400 سال پیش بازمی‌گردد و این استان خاستگاه کشت زعفران در کشور است. حاتمی اضافه کرد: امسال برای توسعه ۲۰۰ هکتاری زعفران در استان کرمانشاه برنامه‌‌ریزی شده است.

حاتمی برنامه 3 ساله توسعه کشت زعفران در استان را توسعه در سطح ۸۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: همچنین در قالب یک برنامه میان‌مدت ۵ تا ۶ ساله قرار است کشت زعفران در این استان به 2‌هزار هکتار برسد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: هر هکتار زعفران در شرایط امروز حدود ۲۳۰ میلیون تومان درآمدزاییبرای کشاورزان به همراه دارد، ضمن این‌که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفرروز نیز اشتغال‌زایی از قبل آن به وجود می‌آید. وی با اشاره به مرغوبیت زعفران تولیدی در استان کرمانشاه افزود: زعفران تولیدی در استان کرمانشاه برای عرضه در غرفه‌ها و صنایع غذایی و شکلات‌سازی به اروپا صادر می‌شود.

حاتمی با اشاره به حمایت از کشت زعفران در استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بهای پیاز مورد نیاز برای کشت رعفران به متقاضیان کمک بلاعوض می‌شود. این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر در استان مزارع آموزشی زعفران داریم، تصریح کرد: آموزش گروه‌های مختلف مثل زنان سرپرست خانواده برای کشت زعفران را در برنامه استان داریم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به در دست راه‌اندازی بودن یکی از معتبرترین کارگاه‌های فراوری زعفران متناسب با استانداردهای روز اروپا در استان، تاسیس این کارگاه را زمینه‌ای برای برندسازی زعفران تولیدی در استان کرمانشاه عنوان کرد.  وی ابراز خرسندی کرد که در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در حوزه کشت زعفران در استان کرمانشاه رخ دهد. 


برای نخود کاری نکرده‌ایم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که بیشترین سطح زیر کشت و تولید نخود کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد، اظهار کرد: همه اینها در حالی است که نخود در حال حاضر مظلوم‌ترین کشت است، شاید اگر به جای استان کرمانشاه استان‌های دیگری این ظرفیت را داشتند الان قیمت نخود خیلی بالاتر از قیمت‌های کنونی بود. 

وی اضافه کرد: سرانه مصرف نخود در حال حاضر در کشور ما کمتر از 5 کیلوگرم است و حتی اگر قیمت نخود تا هر کیلوگرم ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برسد مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار نخواهد داد. این در حالی است که این افزایش قیمت می‌تواند بین هزار و 500 تا 2هزار میلیارد تومان به درآمد خالص بهره‌برداران استان اضافه کند.حاتمی تاکید کرد: نخود ارزآوری خیلی خوبی برای استان دارد و با افزایش قیمت آن صنایع تبدیلی مرتبط با آن نیز به استان وارد خواهد شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: با وجودی که تولیدکننده اول نخود کشور هستیم، خیلی اشتغالی در این حوزه نداریم و حتی صنایع سایزبندی مدرن نخود هم در استان نداریم و تقریبا همه نخود تولیدی در استان را به صورت فله‌ای به بقیه استان‌ها می‌فرستیم. 

این مسئول سطح زیر کشت نخود پاییزه در سال جاری در استان کرمانشاه را ۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: توسعه کشت نخود پاییزه به دلیل مقاومت زیاد این محصول به آفاتی مثل برق‌زدگی و نقش مهم آن در تثبیت ازت خاک، در کنار قابلیت برداشت مکانیزه و عملکرد بالای محصول در قیاس با نخود بهاره که حدود 5/2 برابر است، در برنامه استان قرار گرفته است. وی با بیان این‌که از ابتدای مسئولیتش راه‌اندازی 2 دفتر در خارج از چارت سازمانی شامل دفتر حبوبات با محوریت نخود و دفتر گیاهان دارویی با محوریت زعفران را پیگیری می‌کند، افزود: اگر حبوبات و گیاهان دارویی را در کرمانشاه سامان دهیم، کمک بزرگی به اشتغال استان کرده‌ایم.


کشاورزی؛ بزرگ‌ترین فرصت برای اشتغال و سرمایه‌گذاری 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که کشاورزی بزرگ‌ترین فرصت استان برای اشتغال و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اظهار کرد: کشاورزی استان کرمانشاه در کشور و منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وی با بیان این‌که در حال حاضر در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی خلأهای زیادی در استان داریم، گفت: اگر قرار باشد در حوزه صنعت هم پیشرفت کنیم باید در حوزه صنایع وابسته به کشاورزی باشد.

حاتمی اضافه کرد: در حال حاضر کمترین اعتبارات در کمیته‌های برنامه‌ریزی به حوزه کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند و اینها به این دلیل است که داشته‌هایمان در حوزه کشاورزی را به نمایش نگذاشته‌ایم. این مسئول با اشاره به مزیت‌های نسبی استان در حوزه کشاورزی تصریح کرد: با وجود کارهای زیادی که در گذشته در این حوزه شده اما خیلیجای کار داریم.وی افزود: برای توسعه بخش کشاورزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها بدنبال ایجاد تعامل بیشتر با مجموعه‌های علمی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به پایین بودن درآمد کشاورزان استان اظهار کرد: در حال حاضر سرانه درآمد هر بهره‌بردار استان به طور متوسط ۱۸ میلیون تومان است و این در حالی است که هزینه‌های این بخش بیش از ۲۰ میلیون تومان است. یعنی بهره‌برداران بخش کشاورزی با بیلان منفی مواجهند و همین آنها را به سمت مهاجرت به شهرها سوق داده است.
حاتمی اضافه کرد: اگر بخواهیم به جایی برسیم که مهاجرت معکوس مردم از روستاها به شهرها داشته باشیم باید بهره‌برداران را توانمند و درآمد آنان را افزایش دهیم.
 

برگزاری همایش نقش رسانه‌ها در توسعه کشاورزی
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به برگزاری همایش نقش رسانه‌ها در توسعه کشاورزی استان کرمانشاه در آینده نزدیک داشت و ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش بتواند نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه داشته باشد. وی از رسانه‌ها خواست تا برای معرفی ظرفیت‌های بخش کشاورزی به منظور جذب سرمایه‌گذاران این حوزه برنامه‌‌ریزی داشته باشند تا بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید