• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62689
+
-

آغاز شکست‌های جبهه امارات در لیبی

خلیفه حفتر، ساعاتی بعد از آزادی «غریان» به‌دست دولت وفاق ملی فرمان حمله به تمام کشتی‌ها و پایگاه‌های استراتژیک ترکیه را صادر کرد

آفریقا
آغاز شکست‌های جبهه امارات در لیبی

 روز گذشته رسانه‌های لیبی اعلام کردند خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت عربستان، امارات و مصر دستور داده تمام کشتی‌های ترکیه و اهداف استراتژیک متعلق به این کشور در داخل لیبی مورد حمله قرار بگیرد. این خبر جنجالی به فاصله چند ساعت بعد از شکست کامل نیروهای حفتر در شهر غریان و ورود ارتش قانونی لیبی به این شهر منتشر شد؛ حادثه‌ای که از سوی بسیاری از رسانه‌ها به‌عنوان نقطه آغازی بر تغییر مسیر تحولات نظامی لیبی ارزیابی شده است.

جایگاه استراتژیک غریان در معادلات نظامی لیبی
غریان ازجمله مهم‌ترین مناطق تحت سیطره نیروهای وفادار به ژنرال حفتر در غرب لیبی (90کیلومتری غرب پایتخت) بود که در جریان حمله غافلگیرانه نیروهای وابسته به دولت طرابلس، ظرف کمتر از 24ساعت سقوط کرد. این در حالی است که ژنرال حفتر 3‌ماه قبل با تکیه بر حمایت‌های گسترده خارجی ادعا کرده بود به‌زودی وارد طرابلس خواهد شد.
شبکه الجزیره در تحلیل اهمیت استراتژیک شهر غریان در معادلات نظامی لیبی می‌نویسد: غریان پیش از هر چیز نقطه تجمع نیروهای حفتر برای حرکت در محور طرابلس بود و از سوی دیگر، خط امدادی مهم برای مواضع این نیروها در منطقه ترهونه واقع در جنوب طرابلس به شمار می‌رفت. بر این اساس می‌توان گفت سقوط غریان عملا به‌معنای فروپاشی جبهه حفتر در مقابل طرابلس است.
روزنامه العربی الجدید نیز با اشاره به پیروزی مهم دولت طرابلس در غریان نوشت: این حادثه پیروزی مهمی برای انقلاب 17فوریه در لیبی به شمار می‌رود؛ انقلابی که از ابتدا برای مقابله با دیکتاتوری و حاکمیت فردی در لیبی ظهور کرد؛ همان چیزی که حفتر تلاش می‌کند بعد از قذافی مجددا به لیبی بازگرداند. این روزنامه پیش‌بینی کرد با توجه به شکست جدید حفتر و ناکامی بزرگ او در ورود به طرابلس (به‌رغم تمامی حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی) جایگاه حفتر نزد حامیانش در عربستان، امارات و مصر بیش از پیش تضعیف شود.

سقوط کودتا
دولت وفاق ملی در طرابلس که طی ماه‌های گذشته تحت فشار شدید نظامی-سیاسی قرار داشت، از تمام این تحلیل‌ها فراتر رفته و در همان ساعات اولیه بعد از آزادی غریان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سقوط کودتا علیه دولت قانونی لیبی آغاز شده است؛ بیانیه‌ای که نشان می‌دهد ارتش لیبی سرانجام از موضع دفاعی خارج شده و در وضعیت تهاجمی نسبت به نیروهای خلیفه حفتر قرار گرفته است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت پیشروی‎های ارتش، محدود به غریان نمانده و روند درگیری‌ها به نقاط دیگری از خاک لیبی منتقل شود. در چنین شرایطی، فرمان حفتر برای حمله به کشتی‌ها و پایگاه‌های ترکیه از سوی بسیاری از رسانه‌ها به‌عنوان واکنشی به نقش ترکیه در تقویت مواضع ارتش لیبی ارزیابی شده است. طی ماه‌های گذشته و درحالی‌که کشورهایی نظیر فرانسه، مصر، عربستان و امارات آشکارا به حمایت از نیروهای نظامی حفتر علیه دولت قانونی پرداختند، ترکیه تنها کشوری بود که با استفاده از بندر و فرودگاه‌های طرابلس از دولت وفاق ملی حمایت کرد؛ حمایت‌هایی که به گواه رسانه‌های بین‌المللی نقش مهمی در خروج ارتش لیبی از لاک دفاعی داشت. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته و همزمان با بحران لیبی، تنش‌های ترکیه با فرانسه، مصر، عربستان و امارات در جریان پرونده‌های مختلف تا حد زیادی افزایش یافته است.
از سوی دیگر، حجم تسلیحات اماراتی کشف شده در پایگاه‌های شبه‌نظامیان حفتر در غریان تا حد زیادی توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار تصاویری از موشک‌های کوتاه‌برد، نفربرها و پهپادهای اماراتی کشف شده در غریان نوشت: وجود این تسلیحات در مناطق تحت سیطره خلیفه حفتر در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل بارها ارسال هرگونه سلاح به داخل لیبی را ممنوع کرده است. پیش از این رسانه‌های مختلفی از مشاهده تسلیحات اماراتی در یمن و سودان نیز خبر داده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید