• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62507
+
-

تناقض در آمار خسارت‌های سیل خوزستان

رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه خوزستان: برخی دستگاه‌های اجرایی استان در اعلام خسارت‌های سیل به زیرساخت‌ها دقت ‌نظر مطلوب نداشتند

گزارش
تناقض در آمار خسارت‌های سیل خوزستان

وجود تناقض در آمار خسارت‌هایی که سیل فروردین امسال به زیرساخت‌های خوزستان وارد کرده، صدای برخی مسئولان استان را نیز درآورده و آنها را حساس کرده است. طبق گفته برخی مسئولان خوزستان، سیل فروردین بیش از 8 هزار میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرد که 850 میلیارد تومان آن مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای بوده است. در این میان برخی دیگر از مسئولان، این رقم را 4 هزار میلیارد تومان و برخی دیگر آن را 10 هزار میلیارد تومان اعلم کرده‌اند. رقم‌ها و عددهای متفاوت و متنقاضی که به گفته تعدادی از مسئولان در بحبوحه سیل طبیعی بود و باید سیل آرام می‌گرفت تا به آمار واقعی برسیم.

به گزارش مهر، تناقض در آمار خسارت‌های سیل اخیر آن‌قدر زیاد بود که رسانه‌های استان و شبکه‌های مجازی نیز در مدتی که استان درگیر سیل بود، آن را مورد توجه قرار دادند. در این رابطه رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه خوزستان گفت: در خصوص میزان خسارت سیل به زیرساخت‌ها اختلاف فراوانی بین واقعیت و آنچه از سوی دستگاه‌ها اعلام شده است، وجود دارد و انتظار داریم همکاری‌ها با دقت بیشتری انجام گیرد.

«امید حاجتی» اظهار کرد: در اعلام خسارت‌های سیل به زیرساخت‌های استان، برخی دستگاه‌های اجرایی دقت نظر مطلوب را به خرج نداده‌اند. وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها برای بخش تاسیسات آب کشاورزی، بخش آب و فاضلاب اهواز و روستایی، راه و عمران شهری و روستایی 1۴۷۴ میلیارد تومان خسارت تعیین شده است و تفکیک بخش استانی و ملی آن در حال انجام است تا بتوان به پرداخت این خسارت‌ها اقدام کرد.

حاجتی با بیان این‌که خسارت‌های کشت و صنعت‌های نیشکر از قلم افتاده بود، گفت: در این زمینه، با توجه به همکاری‌های انجام گرفته، قرار است از طریق ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت خسارت‌های وارد شده به این بخش جبران شود.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه خوزستان افزود: در زمینه بنیاد مسکن، به جز هماهنگی‌های انجام گرفته برای تامین آهن و سیمان، سرجمع پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است. این مبلغ می‌تواند اتفاقات خوبی را برای تکمیل واحدهای روستایی رقم بزند.حاجتی اظهار کرد: خسارت‌هایی که در حال تامین و جبران آنها هستیم، در 2 بخش خسارت مردمی و خسارت زیرساخت‌ها قابل پرداخت است.


درجاسازی روستاهای سیل‌زده

در جریان سیل اخیر خوزستان تعدادی از روستاها خسارت‌های سنگینی دیدند و اعلام شد تعدادی از آنها باید جابه‌جا شوند. اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این زمینه می‌گوید: اولویت اصلی ما برای روستاهای سیل‌زده استان این است که بتوانیم آنها را درجاسازی کنیم، یعنی این روستاها در همان محل‌هایی که بوده‌اند، مجددا ساخته شوند.

«فاضل عبیات» افزود: در ارتباط با برخی روستاها به تجدید نظر در ارزیابی‌ها نیاز وجود دارد و در این زمینه با همکاری فرمانداران این شهرستان‌ها این کار انجام خواهد شد. وی گفت: در خوزستان 3 هزار مسکن احداثی و 10 هزار مسکن تعمیراتی وجود دارد و کارهای مربوط به آغاز بازسازی و نوسازی این واحدها انجام گرفته است. عبیات عنوان کرد: مراحل اعطای وام به منظور ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیلاب آغاز شده اما در این زمینه به همکاری بیشتری از سوی بانک‌ها نیاز است.


پیشنهاد 3 هزار میلیاردی دولت

استاندار خوزستان نیز با اشاره به پیشنهاد 3‌هزار میلیارد تومانی دولت برای رسیدگی به  زیرساخت‌های آسیب‌دیده این استان در سیلاب اخیر گفت: در بدترین حالت، اگر بنا باشد که این اعتبارات زیرساختی از سوی دولت به تصویب نرسد، قطعا بخشی از اعتبارات استان در زمینه آماده‌سازی زیرساخت‌های مقابله با سیلاب احتمالی را هزینه خواهیم کرد و اجرای برخی از پروژه‌ها را به تعویق می‌اندازیم.«غلامرضا شریعتی» اظهار کرد: امیدواریم این پیشنهاد مطرح‌ شده به تصویب دولت برسد و سپس به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود تا شاهد اجرای کارهای عملیاتی در بخش‌های زیرساختی استان باشیم.

وی افزود: در این زمینه، حتی اگر این اعتبارات تصویب نشود، تاکید می‌کنم که باید شرایط استان برای مقابله با ترسالی آماده شود. شریعتی تاکید کرد: پروژه‌های استانی باید متوقف شوند و اعتبارات استان به سمت آمادگی برای مقابله با ترسالی هدایت شود. نمی‌توانیم مدرسه، خانه بهداشت یا هر مرکز دیگری را بسازیم اما آن روستا با کمترین بارش زیر آب برود و مجددا همه چیز تخریب شود. این کار از دست دادن منابع است. پس باید ابتدا شرایط مقابله با سیل را در مناطق مختلف استان آماده کنیم.

استاندار در خصوص این‌که گفته می‌شود متولی سیل‌بندها مشخص نیست، گفت: باید گفت که همه مسئولان متولی احداث سیل‌بند هستند و همه وظیفه دارند در این زمینه به مردم خدمت کنند. شریعتی بیان کرد: مسئولان باید از به وجود آمدن مشکلات برای مردم ممانعت و تلاش کنند از مشکلات به وجود آمده نیز بکاهند. وی گفت: دلیل این‌که مسئولان کشوری از کارکرد همه مردم، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه سیلاب خوزستان رضایت دارند، این است که تقسیم وظیفه‌ انجام نگرفت اما همه در کنار یکدیگر کار را به سرانجام رساندند.


ساخت مدارس سیل‌زده

عبیات به آغاز عملیات اجرایی ساخت مدارس در مناطق سیل‌زده هم اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی بسیاری از مدارس در شهرستان‌های شوش و شوشتر آغاز شده است و در شهرستان‌های شادگان و دشت‌ آزادگان نیز به زودی آغاز می‌شود. در این زمینه 34 مدرسه احداثی و 74 مدرسه تعمیری داریم.

وی در خصوص راه‌های آسیب‌دیده از سیلاب هم اظهار کرد: در زمینه بازسازی راه‌های بین روستاها و راه‌های اصلی با توجه به مصوبه دولت امیدواریم که بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: در ارتباط با سیل‌بندها هم کارهای خوبی انجام گرفته و در این زمینه قرار است نقاط بحرانی مشخص شود تا بتوانیم عملیات اجرایی ترمیم یا بهسازی آنها را آغاز کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید