• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62410
+
-

ششمین استان بیکار کشور در انتظار اشتغال‌زایی

همشهری از وضعیت اشتغال و میزان بیکاری جوانان در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

اشتغال
ششمین استان بیکار کشور در انتظار اشتغال‌زایی

فرشته بامری | خبرنگار:

بیکاری حکایت جوانان سیستان و بلوچستان است که ریشه در کمبود واحدهای تولیدی در استان و پر شدن ظرفیت جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی دارد. 

امروز حتی جوانان تحصیلکرده نیز از بیکاری و نبود شغل رنج می‌برند و از آن به عنوان مانعی برای تشکیل خانواده و عاملی برای افزایش سن ازدواج یاد می‌کنند. 

فقر، اعتیاد، طلاق و به تبع آن مشکلات اقتصادی سبب شده تا معضل بیکاری در استان کمتر برخورداری همچون سیستان و بلوچستان به دغدغه جدی جوانان تبدیل شود. دراین میان مسئولان نیز همت خود را برای رونق تولید و احیای واحدهای صنعتی به کار بسته‌اند تا علاوه بر ایجاد اشتغال از اشتغال موجود نیز صیانت کنند. 

آمار کشوری نشان می‌دهد که سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار نفر به جمعیت بیکار استان افزوده می‌شود و ۱۰۰تا ۲۲۵ هزار نفر از متخصصان و تحصیلکردگان به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند. از طرفی کارشناسان نیز معتقدند مهم‌ترین عامل مهاجرت نخبگان بیکاری است. 

در این شرایط افزایش شهرک‌های صنعتی و حمایت از صنعتگران می‌تواند یاری‌رسان باشد. جدیدترین گزارش فصلی مرکز آمار ایران از شاخص‌‌های عمده بازار کار در زمستان 97 ، 3/14 درصد بوده که نسبت به نرخ بیکاری 3/13 درصدی زمستان سال 96    افزایش نشان می‌دهد.   بر اساس این گزارش این استان ششمین  استان بیکار کشور است.


گلایه جوانان

یکی از جوانان متاهل زاهدانی می‌گوید: شغل مناسب زیربنای یک زندگی مستحکم و پایدار است که می‌طلبد دولت تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کند. 

«حسین پودینه » می‌افزاید: به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی و نبود واحدهای صنعتی فعال در استان از علل بیکاری جوانان این استان است. البته اعطای وام کم‌بهره برای ایجاد کسب و کارهای کوچک نیز می‌تواند بسترها را برای اشتغال جوانان فراهم کند. 

این شهروند ادامه می‌دهد: جوانی که برای امرار معاش خود با سختی مواجه است به‌راحتی در دام اعتیاد و گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌شود.


اشتغال کاذب 

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی می‌گوید: نبود شغل مناسب سبب شده تا جوانان برای امرار معاش به مشاغل کاذب روی بیاورند. همچنین افزایش قیمت‌ها هم زندگی را برای جوانان سخت کرده و بالا بودن اجاره‌بها و افزایش سن ازدواج بر مشکلات جوانان افزوده است.

«حامد شیخی» خواستار رفع مشکلات پیش روی جوانان می‌شود و بیکاری را عاملی برای کاهش اعتماد به نفس و افسردگی در جوانان می‌داند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: 13 هزار و 519 نفر در واحدهای بهره‌برداری شده در شهرک صنعتی و نواحی صنعتی استان مشغول به کار هستند. 

«حسینعلی سارانی» می‌افزاید: تلاش کرده‌ایم تا با در اختیار قرار دادن زمین شهرک‌های صنعتی استان به سرمایه گذاران، زمینه را برای تولید و اشتغال فراهم کنیم. همچنین آن دسته از واحدهای صنعتی نیمه‌فعال و راکد را نیز با رایزنی‌های لازم با مسئولان به چرخه تولید بازمی‌گردانیم.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون 27 شهرک و نواحی صنعتی با مساحتی بالغ بر4 هزارو 389 هکتار در استان احداث شده است. همچنین 2 هزار و 279 فقره قرارداد نیز تاکنون منعقد شده است و گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان 4 هزار و 389 هکتار است. 

وی می‌گوید: هزار و 291 واحد با سرمایه‌گذاری 5 هزارو 783 میلیارد ریال تاکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده است. 


بسترسازی برای صنعتگران

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در کنار ایجاد امکانات زیربنایی و بسترسازی برای صنعتگران استان، برای کم کردن مشکلات صنعتگران و انتقال واحدهای آلاینده به محدوده غیرمسکونی شهرها از سال 77 ساخت واحدهای کارگاهی در شهرک‌های صنعتی استان آغاز شد. 

سارانی می‌افزاید: اکنون 11 مجتمع کارگاهی با 285 واحد کارگاهی زیر نظر این شرکت در استان مستقر هستند و تلاش ما کاهش بیکاری در استان است. 

وی ادامه می‌دهد: تاکنون5 دفتر به شرکت فرابهینه شرق، شرکت بصیر صنعت زیتون، شرکت بیمه ایران و 2 دفتر بسیج مهندسین استان در محل مرکز کسب و کار شهرک صنعتی زاهدان جاده میرجاوه واگذار شده است. 

وی می‌گوید: 3 پروژه امکان‌سنجی خوشه‌های شیلات، خرما و فرش نیز اجرا شده و یک پروژه توسعه خوشه شیلات و پروژه خوشه فرش دستباف سیستان نیز در دست اجرا است. این طرح‌ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری استان خواهند داشت.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان می‌گوید: برگزاری 604 دوره آموزشی و کارگاه‌های آموزشی ویژه واحدهای تولیدی برای آموزش 15 هزار و 579 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جمله فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه بهینه‌سازی نیروها است تا بتوان واحدهای تولیدی را فعال نگه داشت. 

وی ادامه می‌دهد: 15 فقره قرارداد بیمه‌ای توسط بیمه ایران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان با هدف حمایت از واحدهای تولیدی منعقد شده است. همچنین 22 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا تاکنون مورد حمایت قرار گرفته‌اند. 


صادرات 

سارانی می‌گوید: از سال 93 تاکنون 125 واحد تولیدی راه‌اندازی مجدد شده‌اند و 60 واحد تولیدی از سال 90 در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور داشته‌اند. 5 واحد تولیدی تاکنون به صادرات محصولات خود اقدام کرده‌اند که ارزش این صادرات افزون بر 50 میلیون و 786 هزار دلار بوده است. 

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی کلینیک سیار در محل ساختمان کسب و کار شهرک صنعتی زاهدان برای عارضه‌یابی واحدهای تولیدی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و 5 برنامه حمایت از خوشه خاتمه‌یافته شیلات را از دیگر برنامه‌های این شرکت عنوان کرد تا از تعطیلی واحدهای صنعتی و افزایش بیکاری جلوگیری شود. 


حمایت دستگاه قضا از تولید‌کنندگان 

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: دادگستری استان با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، اهتمام ویژه‌ای به ادامه فعالیت واحدهای تولیدی بدهکار و پلمب نشدن آنها دارد.

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» افزود: هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود و بانک‌ها باید تدابیر لازم را برای تعامل و همکاری بیشتر با این واحدها به کار گیرند، تا بستر برای رونق تولید، اشتغال پایدار و ایجاد اشتغال فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی استان باهدف بررسی مشکلات و موانع تولیدکنندگان در طول سال انجام می‌شود و این اقدام در راستای اجرای برنامه‌های ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری صورت می‌پذیرد.
رئیس کل دادگستری استان می‌گوید: در سال ۹۸  6 جلسه با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و سال گذشته نیز 4 جلسه به صورت فصلی برگزار و مصوبات آنها عملیاتی شد. 

حجت الاسلام حمیدی می‌افزاید: همچنین در نشست با تولیدکنندگان و صاحبان صنایع تولیدی استان، به مسائلی از جمله معوقات بانکی، اعطای تسهیلات و سپرده وثیقه بانکی پرداخته شد. 


حمایت از صنعت تولید آرد

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به بازدید از کارخانه آرد زاهدان می‌گوید: صنعت آرد و گندم در کشور و استان صنعت مهم و استراتژیک محسوب می‌شود و اگر احساس کمبود در این زمینه شکل گیرد آثار و تبعات روانی سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» می‌افزاید: می‌توان از ظرفیت این صنعت از طریق صادرات برای افزایش اشتغال استفاده کرد و ما نیز در دستگاه قضا علاقه‌‌مند هستیم تا از بخش تولید و تولید‌کنندگان حمایت کنیم و دغدغه‌های تولید کنندگان را از بین ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید