• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61618
+
-

خط و نشان از سرزمین‌های اشغالی

نشست سه‌جانبه روسیه،آمریکا و رژیم اسرائیل از امروز باحضور بولتون درقدس برگزار می‌شود

رویداد
خط و نشان از سرزمین‌های اشغالی


 باز هم نشستی دیگر درباره ایران؛ این‌بار با شمایلی امنیتی‌تر و به میزبانی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی! امروز نشست امنیتی سه‌جانبه آمریکا، روسیه و رژیم اسرائیل با محوریت ایران و تحولات اخیر منطقه در شهرقدس برگزار می‌شود. قرار است در این نشست که با حضور مئیر شابات، رئیس شورای امنیت اسرائیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در قدس برگزار می‌شود، مسئله حضور ایران در سوریه، احتمال دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای و همچنین تحولات نظامی اخیر در خلیج‌فارس و دریای عمان مورد بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که کمتر از یک‌هفته تا آغاز نشست گروه20 در ژاپن زمان باقی مانده؛ نشستی که شاهد ملاقات دوجانبه ترامپ و پوتین خواهد بود. بر این اساس بسیاری معتقدند رایزنی مقامات امنیتی در نشست قدس، در حقیقت مقدمه‌ای برای مذاکرات مستقیم روسای جمهور آمریکا و روسیه خواهد بود.
از سوی دیگر اما همزمانی اعلام برگزاری نشست قدس با شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی و انحلال کنست باعث شده برخی از رسانه‌های داخلی اسرائیل، این نشست را تلاشی مجدد از سوی نخست‌وزیر این رژیم برای بازیابی موقعیت خود در صحنه سیاسی و انتخابات شهریور‌ماه تفسیر کنند.
شبکه الجزیره با بررسی تأثیر تحولات اخیر خلیج‌فارس بر نشست قدس می‌نویسد: به‌نظر می‌رسد حادثه سقوط پهپاد آمریکا توسط ایران و خودداری ترامپ از واکنش جدی به این حادثه، فرصت دستیابی به توافقی سه‌جانبه میان آمریکا، روسیه و اسرائیل در قدس بر سر پرونده ایران را کاهش داده است. با این حال برخی رسانه‌های عربی و عبری، ازجمله روزنامه الشرق‌الاوسط عربستان، برگزاری نشست سه‌جانبه در قدس را حاوی پیامی مهم و خطرناک برای تهران توصیف می‌کنند. در سرمقاله این روزنامه به قلم عبدالرحمن الراشد آمده: تلاش‌های اسرائیل برای همسو کردن موضع روسیه با خود در بحران سوریه نتیجه داده و بر این اساس می‌توان انتظار داشت فشارها بر ایران برای خروج از سوریه تشدید شود.

هشدار برای تهران
جان بولتون که روز شنبه (2روز قبل از برگزاری نشست سه‌جانبه) وارد قدس شده بود، روز قبل در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، ادعاهای همیشگی خود علیه ایران را تکرار کرد و گفت: تهران نباید دچار اشتباه محاسباتی شود و عقلانیت و متانت آمریکا در خودداری از حمله را نشانه‌ای از ضعف تلقی کند. از سوی دیگر، نتانیاهو نیز با انتقاد از نفوذ ایران در کشورهای عربی منطقه گفت: توافق هسته‌ای، تمام امکانات مالی که ایران برای تقویت نفوذ خود در منطقه نیاز داشت را در اختیار این کشور قرار داد. این در حالی است که زمزمه‌های تضعیف موقعیت بولتون در کاخ سفید به‌دلیل سیاست‌های افراطی وی در قبال مسائل منطقه افزایش یافته، اگرچه هیچ منبع رسمی تاکنون این شایعات را تأیید نکرده است.

جزئیات جدید از فاز اقتصادی معامله قرن
همزمان با برگزاری نشست سه‌جانبه قدس، جزئیات جدیدی از طرح جامع صلح (مشهور به معامله قرن) نیز از سوی جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ در امور خاورمیانه اعلام شده است. بر این اساس نخستین مرحله از این طرح شامل سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۰میلیارد دلار در کشورهای فلسطین، مصر، اردن و لبنان می‌شود.
علاوه بر این، برقراری یک راه ارتباطی از کرانه غربی به نوار غزه با هزینه 50میلیارد دلار نیز پیش‌بینی شده است. به گفته شبکه الجزیره قرار است منابع مالی این طرح‌ها در نشست اقتصادی منامه و توسط کشورهای عربی خلیج‌فارس تامین شود! این در حالی است که برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، کشورهایی نظیر اردن و مراکش در سطوح بسیار نازلی در نشست منامه شرکت می‌کنند.
روزنامه رأی‌الیوم در این زمینه نوشت: با گذشت نزدیک به 2هفته از اظهارنظر کوشنر مبنی بر مشارکت قطعی اردن، سرانجام این کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد در سطح دبیرکل وزارت امور مالی در نشست منامه حضور خواهد داشت؛ امری که بدون شک نشان‌دهنده نارضایتی اردن از معامله قرن است.


میهمان محرمانه در نشست قدس

اعضای رسمی نشست سه‌جانبه قدس، همانطور که در رسانه‌ها اعلام شده، مقامات عالی‌رتبه امنیتی آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی هستند. اما برخی منابع از حضور محرمانه یک میهمان دیگر نیز در این نشست خبر داده‌اند؛ رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی. پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی با انتشار این خبر به نقل از منابعی که خواسته‌اند نام آنها فاش نشود نوشت: در پی عقب‌نشینی ترامپ از حمله به ایران، تلاش‌های عربستان، امارات، اسرائیل و بولتون (مشهور به تیم«ب») برای افزایش احتمال درگیری نظامی در منطقه افزایش یافته و رئیس سازمان اطلاعات سعودی در همین قالب، همزمان با حضور بولتون در قدس به این شهر سفر کرده است. پیش از این نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود تلاش‌های مشترک عربستان و امارات طی 3سال گذشته برای افزایش روابط مالی با روسیه و متعاقبا تأثیرگذاری بر مواضع این کشور نسبت به ایران به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید