• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61471
+
-

افزایش 42 درصدی جان‌باختگان تصادف در بوشهر

بیشترین سهم تصادفات فوتی حوزه شهری در 3 ماه اول سال جاری مربوط به شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دشتی بوده است

حمل‌و نقل
افزایش 42 درصدی جان‌باختگان تصادف در بوشهر

عوامل طبیعی مرگ و میر یک طرف و تصادفات منجر به مرگ در استان‌ها و جاده‌ها یک طرف دیگر. روزی نیست که خبر تصادف خودرو شخصی یا اتوبوس در جاده‌ها به گوش نرسد. بوشهر نیز در این زمینه به نوبه خود رکورددار است. فرمانده پلیس راهور استان بوشهر در این باره گفت: در 3 ماه اول سال 98 در استان بوشهر 88 نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، معادل 42 درصد افزایش داشته است.

 به گزارش ایسنا، سرهنگ «قدرت‌الله کشکولی» در نشست شورای ترافیک استان بوشهر بیان کرد: شاخص انتظار بر حسب کاهش تصادفات سال 98، 10 نفر در حوزه درون‌شهری و 18 نفر در حوزه برون‌شهری و جمعا 28 نفر نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است.  وی افزود: به این معنی که امسال نسبت به سال گذشته باید 28 نفر کاهش کشته بر اثر تصادف داشته باشیم، اما در حوزه درون‌شهری آمار فوتی سال گذشته 10 فقره و امسال (سه‌ماهه) 19 فقره بوده است که شاهد افزایش 90 درصدی هستیم. فرمانده پلیس راهور استان بوشهر عنوان کرد: سال گذشته 12 متوفا بر اثر تصادف داشتیم و امسال 21 نفر، یعنی معادل 75 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد تصادفات جرحی در سال گذشته 693 فقره بوده و در سال جاری 742 فقره، که نسبت به سال گذشته شاهد 7 درصد افزایش بوده‌ایم. 


آمار مجروحان

سرهنگ کشکولی تصریح کرد: تعداد مجروحان تصادفات در سال گذشته 868 نفر و در سه‌ماهه اول سال جاری 913 نفر بوده است. این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: وضعیت کشته‌های حوادث رانندگی درون‌شهری در سه‌ماهه اول سال جاری 9 نفر در صحنه معادل 42 درصد، 5 نفر در حین انتقال به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها معادل 24 درصد، و 7 نفر در مراکز درمانی معادل 34 درصد بوده است.

وی ادامه داد: درصد عوامل شکل‌گیری یعنی علت تصادفات (شامل وسیله نقلیه راه و راننده) موتورسیکلت 9 نفر (43 درصد)، عابر پیاده 4 نفر (15 درصد) و سایر عوامل 8 نفر (38 درصد) بوده است. فرمانده پلیس راهور استان بوشهر اظهار کرد: شایع‌ترین علت بروز تصادفات درون‌شهری تخطی از سرعت مطمئنه یا سرعت غیرمجاز (13 درصد)، تغییر مسیر ناگهانی (14 درصد)، بی‌توجهی به جلو که خستگی و خواب‌آلودگی و صحبت کردن با تلفن همراه را نیز شامل می‌شود (26 درصد) و رعایت حق تقدم عبور (43 درصد) است. 


آمار تصادفات در بوشهر نگران‌کننده است

سرهنگ کشکولی بیان کرد: بیشترین سهم تصادفات فوتی حوزه شهری در سه‌ماهه اول سال جاری مربوط به شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دشتی بوده است. وی تاکید کرد: در بررسی محل وقوع تصادفات، خیابان‌های اصلی و بلوارها به دلیل سرعت بالا بیشترین کشته‌ها را دربردارند، که بیانگر سرعت بالا و سبقت غیرمجاز در این نقاط است. 

فرمانده پلیس راهور استان بوشهر یادآور شد: طی دو سال متوالی کارگروه استانی تشکیل داده‌ایم و در سراسر استان 175 نقطه پرتصادف احصا شده و 97 نقطه رفع خطر تاکنون و 39 نقطه در حال رفع و 78 نقطه رفع‌نشده و مصوب و همچنین 78 نقطه آشکارسازی شده است.
استاندار بوشهر با بیان این‌که آمار تصادفات در بوشهر نگران‌کننده است گفت: باید در زمینه کاهش تصادفات بکوشیم و با برنامه‌‌ریزی کارشناسی برای کاهش آمار اقدام شود. «عبدالکریم گراوند» در نشست شورای ترافیک استان بوشهر با اشاره به آمارهای اعلام‌شده از سوی نیروی انتظامی در مورد تصادفات جاده‌ای در استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به تعداد تصادفات و کشته‌های ناشی از این تصادفات، دستگاه‌های مرتبط در حوزه شهری و برون‌شهری برای کاهش آمارها باید احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: حوزه مدیریت شهری با همکاری دفتر فنی استانداری باید در زمینه کاهش تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری وارد عمل شوند و با برنامه‌‌ریزی کارشناسی برای کاهش آمار اقدام کنند. استاندار بوشهر تصریح کرد: فاز نخست پایش تصویری محورهای درون‌شهری بوشهر باید هرچه زودتر انجام شود و در این زمینه هیچ تاخیری جایز نیست.
گراوند تاکید کرد: حداکثر ظرف 2 ماه باید مشکلات ترافیکی حوزه درون‌شهری و برون‌شهری استان حل شود؛ در غیر این صورت با مدیران مربوطه برخورد می‌شود. وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از تصادفات قابل پیشگیری است گفت: با توجه به حجم زیاد تصادفات در محور ساحلی بوشهر به سمت دیر و همچنین نقاط درون‌شهری، اگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه‌ها انجام شود، بخش عمده‌ای از تصادفات منجر به فوت کاهش می‌یابد.

گراوند اضافه کرد: در این زمینه یک کمیته ویژه متشکل از دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نیروی انتظامی طی دو ماه برای رفع نقاط حادثه‌خیز درون‌شهری و برون‌شهری اقدام کنند. استاندار بوشهر افزود: در حوزه راهداری هم تا ۴۵ روز آینده تمام دستگاه‌های کنترل ترافیک برون‌شهری و دوربین‌های تصویری باید اصلاح شود.
وی با تاکید بر آموزش و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی به عنوان ارکان اصلی پیشگیری برای کاهش تصادفات در استان گفت: نیروی انتظامی برای تهیه و تبلیغات برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه ترافیک اقدام کند، چراکه این برنامه‌ها نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد. گراوند بر راه‌اندازی گشت‌های نامحسوس در محورهای حادثه‌خیز شهری و برون‌شهری تاکید کرد و گفت: راهداری هم برای ساماندهی علائم رانندگی در محورهای استان اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید