• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61469
+
-

زورخانه‌های خوزستان رنگ باخته‌اند

این مکان‌های ورزشی به دلایلی همچون ورود رشته‌های جدید ورزشی به کشور، مشکلات مالی و نبود امکانات لازم روز به روز بیشتر به حاشیه می‌روند

زورخانه‌های خوزستان رنگ باخته‌اند

امروزه، با ورود رشته‌های جدید ورزشی به کشور و چندان جدی نگرفتن ورزش زورخانه‌ای، محیط پاک زورخانه که از هرگونه تکبر و غرور و بداخلاقی‌های موجود در دیگر رشته‌ها دور است، تحت تاثیر قرار گرفته و بر این اساس فعالیت زورخانه‌های خوزستان هم کمرنگ شده است. اکنون علاقه‌مندان این رشته تنها در مناسبت‌ها دور هم جمع می‌شوند و برنامه منسجم و تاثیرگذاری هم مانند گذشته برای جذب علاقه‌مندان این رشته وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، ورزش زورخانه‌ای با این‌که ورزشی باعظمت و معنادار است، در سال‌های اخیر در خوزستان تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نبود تبلیغات برای آشنایی نوجوانان و جوانان با آن، نبود برنامه‌ریزی، شرایط نامناسب اقتصادی، نبود استراتژی فرهنگی و... قرار گرفته است.


مشکلات مالی

پدر ورزش باستانی و زورخانه‌ای خوزستان با اشاره به مشکلات مالی موجود بر سر راه پرداختن بیشتر به این رشته در استان می‌گوید: مشکل ورزش زورخانه‌ای این است که کسی کمک‌حال آن از نظر مالی نیست. اغلب زورخانه‌ها به صورت شخصی اداره می‌شوند و هیچ کمک مالی به صاحبان آنها صورت نمی‌گیرد. مطمئنا اگر ارگانی در این زمینه کمک کند، زورخانه‌ها فعال‌تر خواهند شد.

«رضا محمدی» که از سال 1340 تاکنون در ورزش باستانی مشغول فعالیت است، ادامه می‌دهد: ورزش باستانی در کردار، اخلاق، گفتار و منش افراد بسیار تاثیرگذار است. ما نیز تا آنجا که بتوانیم این موارد را به جوانان آموزش می‌دهیم ولی باید کسی هم باشد که به این ورزش کمک کند تا برای کسانی که در این حیطه مشغول فعالیت هستند، دلگرمی بیشتری ایجاد شود.

این پیشکسوت با بیان این‌که رشته باستانی و زورخانه‌ای در خوزستان کمرنگ شده است، توضیح می‌دهد: تمام بزرگان کشتی در گود زورخانه رشد کرده‌اند ولی متاسفانه اکنون کسی به این رشته توجه ندارد. باید یک‌سری شرایط و امکانات را برای جذب نوجوانان و جوانان به زورخانه‌ها فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به نبود برنامه‌ای مشخص برای رشته‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان می‌گوید: در حال حاضر علاقه‌مندان این ورزش وقتی مناسبتی باشد در زورخانه کنار هم جمع می‌شوند. این‌گونه کار کردن خوب نیست. به همین دلیل است که نوجوانان و جوانان امروزی کمتر با رشته‌های باستانی و زورخانه‌ای آشنایی دارند. البته در گذشته به این صورت نبود و برنامه مدونی وجود داشت و تنها برای مناسبت‌ها در زورخانه حاضر نمی‌شدیم.


پرداختن به رشته‌های جدید

یکی دیگر از پیشکسوتان ورزش پهلوانی خوزستان می‌گوید: بهترین ورزش برای بدن‌سازی و از بهترین ورزش‌های فرهنگی و مذهبی ایران همین ورزش زورخانه‌ای است. در شهرستان‌های مختلف استان زورخانه‌هایی داریم ولی فعالیت آنها به دلیل مشکلات مالی کمرنگ شده است. البته توجه به رشته‌های جدید مثل رزمی و غیره هم ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را از نظر جذب نیرو تحت‌الشعاع قرار داده است.

«اصغر آرامی» می‌افزاید: کمبود بودجه به صورتی است که شهرستان‌ها خودشان مجبور به تامین هزینه‌ها هستند. تامین بودجه نیز برای تدارک برنامه‌های مختلف ورزش‌های زورخانه‌ای بسیار مشکل و همین موضوع یک معضل است.

وی رشته‌های باستانی و زورخانه‌ای را از نظر مرام و فرهنگ از زمین تا آسمان با رشته‌های دیگر متفاوت می‌داند و می‌گوید: نکته جالب در رشته‌های باستانی و زورخانه‌ای این است که کار با صلوات، ذکر ائمه اطهار(ع) و ضرب مرشد آغاز می‌شود و در پایان کار نیز تمام افراد حاضر در زورخانه دعا می‌کنند. اینها مواردی است که در هیچ ورزشی به این صورت دیده نمی‌شود. آرامی بیان می‌کند:‌ همچنین، برخی زورخانه‌های استان امکانات و وسایل ورزشی استاندارد ندارند و این موضوع هم در کمرنگ شدن رشته‌های باستانی و پهلوانی تاثیرگذار است.
 

تغییر رئیس هیات ورز‌ش‌های باستانی

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خوزستان می‌گوید: دوره مدیریت 4 ساله آقای افخمی رئیس هیات ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای استان به پایان رسیده  است. شاید در مدتی که دوره مدیریت او رو به پایان بود، برنامه‌های این رشته کمتر شد و همین هم عاملی در کمتر شدن فعالیت زورخانه‌ای خوزستان بوده است.

«ابراهیم نصیری» اظهار می‌کند: بسیار امیدواریم که با انتخاب رئیس جدید هیات، ورزش زورخانه‌های خوزستان مجددا با برنامه کار کند و شاهد فعالیت بیشتر آن باشیم. امیدوارم با حضور یک مدیر تازه‌نفس و جدید در هیات خوزستان شاهد تغییر و تحولات بهتر از گذشته در این رشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: شاید جوانان به برخی رشته‌ها همچون باستانی و زورخانه‌ای علاقه زیادی نشان ندهند، اما از راه‌های مختلف می‌توان شرایط را برای حضور آنها در زورخانه‌ها فراهم کرد. این موضوع نیز به سیاست‌‌ها و برنامه‌های هیات در چگونگی جذب جوانان بستگی دارد. البته برگزاری منظم مسابقات زورخانه‌ای در کشور نیز می‌تواند به جذب علاقه‌مندان ورزش به این رشته تاثیرگذار باشد.


نقش صدا و سیما

نصیری با اشاره به نقش صدا و سیما و تبلیغات در پررنگ شدن فعالیت ورزش زورخانه‌ای می‌گوید: در حال حاضر ورزش‌های نو و متنوع زیاد شده‌اند و جوانان بیشتر به سمت آنها می‌روند. ولی این‌ دلیل نمی‌شود که ورزش باستانی و زورخانه‌ای که یکی از تاثیرگذارترین ورزش‌ها در اخلاق ورزشی است، کمرنگ شود. وی تاکید می‌کند: خود هیات‌ها باید برای جذب علاقه‌مندان برنامه داشته باشند و از تجربیات پیشکسوتان این حوزه استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید