• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61457
+
-

گیلان؛ دروازه ورود ایران به اتحادیه اوراسیا

کارشناسان اقتصادی معتقدند عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی استان داشته باشد

بین‌الملل
گیلان؛ دروازه ورود ایران به اتحادیه اوراسیا

حضور در اتحادیه‌های اقتصادی و بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد، در این میان ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نباید از نظر دور داشت.

به گزارش مهر، امضای توافقنامه موقت مبنی بر ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از ظرفیت‌هایی است که این روزها نگاه کارشناسان را به خود معطوف کرده است. در این بین مردم نیز منتظرند تا فواید امضای این توافقنامه را ببینند.

یک کارشناس علوم سیاسی با اشاره به این‌که از نظر جغرافیایی نام اوراسیا از ترکیب نام 2 قاره آسیا و اروپا پدید آمده است، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس مدارک و مستندات موجود، بعد از طی مسیری ۲۰ساله در سال ۲۰۱۵ با حضور کشورهای روسیه، ارمنستان و قرقیزستان آغاز به کار کرد و در حال حاضر کشورهای بلاروس و قزاقستان نیز عضو این اتحادیه اقتصادی هستند.

«مجید صیادنورد» با بیان این‌که از دید موسسان اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این اتحادیه می‌تواند بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد کند، گفت: کشورهای تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام نیز به دنبال عضویت در این اتحادیه هستند.


سهم گیلان از تعامل ایران با اتحادیه اوراسیا

وی درباره منافعی که گیلان از تعامل ایران با اتحادیه اوراسیا می‌تواند از آنها بهره‌مند شود، اظهار کرد: سهم گیلان بر اساس توانمندی‌هایی که دارد قابل احصاست. 

ظرفیت‌های متنوع و چندبعدی گیلان در حوزه‌های مختلف می‌تواند این استان را به مرکز مبادلات ترانزیتی، گردشگری، کشاورزی و فراوری با کشورهای مزبور تبدیل کند.

صیادنورد به برخی ظرفیت‌های گیلان اشاره کرد و گفت: این‌که گیلان در مسیر کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال-جنوب (نوستراک) قرار گرفته، کریدوری که علی‌رغم ظرفیت‌ها و منافع فراوان برای اعضا و کشورهای بهره‌مند از آن، به دلیل ضعف‌های زیرساختی (شبکه ریلی-جاده‌ای) و نهادی ایران، هنوز عملیاتی نشده، یکی از ظرفیت‌هاست.

این کارشناس علوم سیاسی وجود زیرساخت‌های نسبتا مناسب حمل‌ونقل و ترانزیت را دومین مزیت گیلان دانست و ادامه داد: در گیلان 2 بندر تجاری بزرگ و یک بندر کوچک فعالیت می‌کنند؛ بنادری که بعد از تکمیل و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت حمل‌ونقل کالا از طریق بنادر استان را بیش از ۳۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهند.

 به این موارد اتصال استان به شبکه ریلی شمال-جنوب و شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را نیز باید اضافه کرد.
وی تصریح کرد: برنج، چای، زیتون، مرکبات و برخی از محصولات خشکبار تولیدی در گیلان می‌توانند در اولویت سبد صادراتی به کشورهای مزبور قرار گیرند.

 صیادنورد افزود: مزیت گیلان نسبت به سایر نقاط کشور در ارتباط با کشورهای عضو اوراسیا به‌ویژه روسیه وجود سابقه ارتباطی ۳۰۰ساله، مشترکات تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است که به ظرفیت‌های آن افزوده است.


توسعه خطوط راه‌آهن در گیلان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز بیان کرد: ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه در اطراف خود، دارای موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی است، همچنین با داشتن کریدورهای مختلف حمل‌ونقل اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند با توجه به بازارهای هدف در کشورهای همسایه و توسعه تجارت و ترانزیت با همسایگان کسب‌وکار کشور را رونق داده و با توسعه صادرات موجبات تقویت اقتصاد و به‌تبع آن افزایش قدرت سیاسی کشور در تصمیم‌سازی‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

«آرش فرزام‌صفت» توسعه خطوط راه‌آهن در گیلان را یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: گیلان با توجه به وجود راه‌آهن و اتصال به کریدورهای نستراک و تراسیکا پل میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می‌رود.

 برای افزایش این ظرفیت پیگیری‌های استانی به‌منظور تسریع در اتصال 2 بندر استراتژیک گیلان یعنی کاسپین و بندرانزلی به خطوط ریلی صورت گرفته است. 

وی با بیان این‌که وجود منطقه آزاد انزلی نقش فراملی و موثر در پیمان اوراسیا و توسعه مبادلات با کشورهای حاشیه خزر دارد، ادامه داد: در این منطقه توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در امور بندری شده است. 

بهره‌برداری از اسکله‌های بندر کاسپین برای نخستین‌بار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افزایش ظرفیت بنادر کشور را به دنبال داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان اجرای طرح یک کمربند-یک راه در راستای احیای جاده ابریشم که از سوی چینی‌ها در حال پیگیری است را موجب افزایش اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و استان دانست و تصریح کرد: با اتصال کریدور شمال-جنوب نقش فراملی منطقه آزاد انزلی برجسته شده است.
    

تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان

فرزام‌صفت بیان کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

وی افزود: قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال- جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

این مقام مسئول تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس، ارمنستان و استفاده از مسیر ترانزیتی شمال-جنوب برای انتقال غلات به کشورهای روسیه و قزاقستان را از دیگر مزایای عضویت در این اتحادیه اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان این‌که برنامه‌ریزی در زمینه تولیدات استانی و ملی متناسب با نیازهای صادراتی و شکل‌دهی بازارهای جدید در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: انجام هماهنگی‌های لازم به‌منظور استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم در راستای تکمیل چرخه‌های حمل‌ونقلی با هدف توسعه صادرات و ترانزیت از اقدامات در حال انجام است.


مزایای عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رئیس سازمان صمت گیلان در زمینه مزایای عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: حذف بازارهای واسطه‌ای، کاهش تعرفه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری صادرکنندگان ما نسبت به رقبایشان در این منطقه، با پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا حل می‌شود. رقابت ملت‌ها در قالب‌های اقتصادی و با ابزارهای بیشتر صنعتی و تجاری، فاز نوینی برای تحلیل‌های راهبردی و استراتژیک رقم خواهد زد.

«فرهاد دلق‌پوش» به نقش و سهم گیلان در این ‌ارتباط و تاثیرات حضور در اتحادیه نیز اشاره کرد و افزود: منطقه اوراسیا همواره در قلب تحولات بوده است، توجه بازیگران مهم این منطقه به‌ویژه روس‌ها به رقابت‌های بین‌منطقه‌ای سبب شده تا سایه سنگین تقابلات سنتی بر مدل همکاری و اتحاد اقتصادی و تجاری این مجموعه ادامه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید