• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60923
+
-

یادآوری زلزله رودبار و منجیل هنوز دردناک است

چهل و هفتمین نشست ماهانه توسعه با موضوع توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی (به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجیل) در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان برگزار شد.

به گزارش مهر، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در این نشست با اشاره به این‌که گیلان، استانی زلزله‌خیز است، گفت: تعداد روستاهایی که در شرق گیلان در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند بیشتر از سایر مناطق است.

«مهدی زارع» با تاکید بر بررسی زلزله سال ۶۹ منجیل اظهار کرد: هنگام زلزله از ۹۱ درصد جمعیت شهرستان رودبار، حدود 5هزار نفر در روستاهای منجیل و ۶۰ درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند که همین امر سبب افزایش میزان تلفات در این زلزله بوده است.

 وی با اشاره به میزان تلفات زلزله سال ۶۹ منجیل گفت: در زلزله رودبار و منجیل ۱۵ هزار و ۸۰۰ شناسنامه باطل شد و این میزان تلفات هنوز هم برای ما غیرقابل قبول است و باید برای کاهش تلفات در آینده فکری کرد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: اگر در هر یک از مراکز اصلی جمعیتی گیلان به‌ویژه رشت زلزله شدیدی رخ دهد، به دلیل توزیع جمعیت در این مراکز با تلفات بسیار زیادی مواجه می‌شویم.

زارع با اشاره به مقاومت بالای سد سفیدرود در مقابل زلزله ۶۹ رودبار و منجیل گفت: با این‌که این سد به علت شدت زلزله ترک برداشت، اما در مجموع مقاومت خوبی از خود نشان داد و فرو نریخت.

وی با اشاره به جابه‌جایی ۴۰ کیلومتری گسل لاهیجان بیان کرد: تجمع جمعیت در لاهیجان مساله‌ای قابل توجه است که با توجه به موقعیت گسل آن، در صورت وقوع زلزله، علاوه بر لاهیجان، رشت نیز تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید