• شنبه 25 مرداد 1404
  • السَّبْت 21 صفر 1447
  • 2025 Aug 16
شنبه 25 مرداد 1404
کد مطلب : 261367
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MQQD1
+
-

اقدامات برای تنظیم نقشه آسیب‌های اجتماعی مدارس انجام شده اما...

اطلس هنوز تدوین نشده است

دانش‌‌آموزان که سوژه جمع‌آوری نخستین داده‌های مربوط به آسیب اجتماعی بودند، اکنون یا در مراحل آخر تحصیل خود هستند یا با گرفتن دیپلم از مدارس خارج شده‌اند. سال‌ها طول کشید که متولیان آموزش و پرورش بپذیرند ‌مدارس و جمعیت بزرگ دانش‌آموزان، یک کانون‌ بروز آسیب اجتماعی و در نتیجه نیازمند برنامه‌ریزی و رسیدگی منظم هستند. 10سال هم طول کشید تا اطلاعاتی از این آسیب‌ها جمع‌آوری شود. 

دی 1390: اقداماتی برای اصلاح و ایجاد تغییر در نظام آموزش و پرورش، منجر به تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد. این سند شامل 8فصل است و در متن آن اثری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیست. تنها بر نقش اجتماعی آموزش‌و‌پرورش در قالب عبارات کلی تأکید شده است. در عمل این سند سرنوشت اجرایی خاصی پیدا نکرد.

بهمن‌1394:  سند ائتلاف «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» با نام «نماد» به‌منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تصویب شد. طبق این سند، آموزش و پرورش به همراه ۱۴‌نهاد دیگر مکلف به اجرای نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

دی ۱۴۰۰:  خط ملی نماد با شماره‌۱۵۷۰ با عنوان اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان شروع به‌کار کرد تا دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان با آن تماس بگیرند. اطلاعات به‌دست‌آمده در سامانه نماد ثبت می‌شود. در 2سال بعد از آن بیش از 5میلیون دانش‌آموز در طرح نماد غربالگری شدند.

مرداد 1403:  بیش از ۲۰۸‌هزار مصاحبه تشخیصی برای گروه‌های هدف طرح نماد انجام و ۱۱۶‌هزار مدرسه وارد سامانه نماد شد و اطلاعات آسیب‌های اجتماعی به ثبت رسید. ۵ درصد از دانش‌آموزان، نیازمند بررسی بیشتر تشخیص داده شدند. این خط به‌صورت مرکز مشاوره تلفنی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان درآمد و خانواده‌ها برای درمیان‌گذاشتن مشکلات نوجوانان با آن ارتباط برقرار کردند.

مهر و بهمن‌1403:   وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم در نشست‌های مختلف بر تنظیم اطلس آسیب‌های اجتماعی مدارس تأکید کرد. علیرضا کاظمی به صراحت گفت که آموزش و پرورش با تمام وجود درصدد کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد است و در این زمینه دانش‌آموزان در معرض آسیب، شناسایی ‌می‌شوند و با کمک مشاوران از آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌شود.

مرداد 1404:   وزیر آموزش و پرورش مجددا از تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی سخن گفت و بیان کرد: «این اطلس، شامل اطلاعات دقیق و جزئی از وضعیت آسیب‌ها در تمام مناطق و ادارات آموزش و پرورش کشور است و مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و مداخلات هدفمند خواهد بود.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید