• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60784
+
-

واکنش‌های سیاسی به پول دیجیتال فیسبوک


اشکان خسروپور ـ خبرنگار

فیسبوک اخیرا طرح اولیه رمزارز خود موسوم به «لیبرا»‌ را عرضه کرده است؛‌ پول دیجیتال که پشتوانه‌اش  یک میلیارد دلار و 100کمپانی بزرگ جهانی است، از طریق شبکه‌های اجتماعی و اپ‌های پیام‌رسان قابل‌جابه‌جایی است و مفهوم پول را حتی در مقایسه با رقبایی مثل بیت‌کوین به چالش می‌کشد. به گزارش همشهری، لیبرا یک پول دیجیتال خواهد بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با آن هزینه‌هایشان را بدون کارمزد اضافه و در لحظه پرداخت کنند، به هم پول قرض بدهند یا هزینه‌هایشان را از این طریق پرداخت کنند. سادگی استفاده، ایمنی و وابسته نبودن این سامانه به دولت‌ها باعث شده این سیستم مورد توجه خیلی از کارشناسان قرار بگیرد؛ به‌خصوص که مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک پیش‌تر گفته بود: مردم دنیا باید بتوانند به‌سادگی ارسال عکس در فیسبوک، برای هم پول بفرستند. امنیت این سیستم نیز مشابه تمام پول‌های دیجیتال مشابه با کمک فناوری بلاکچین یا زنجیره‌ بلوکی تامین خواهد شد که باعث حذف وابستگی این نوع وسیله‌های تبادل به دولت‌ها و کشورها می‌شود.
ورود غول شبکه‌های‌ اجتماعی و شرکای مشهور آن به حوزه رمزارز و مبادلات مالی می‌تواند تغییرات اساسی را در این حوزه  به‌وجود آورد. قرار است این سیستم در تمام جهان و برای تمام کاربران عرضه شود و زمان عرضه آن نیز حدود 6 تا 12‌ماه آینده خواهد بود. گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره شیوه کارکرد این پول مطرح شده اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند، چنین پدیده‌ای می‌تواند حتی بیشتر از بیت‌کوین جهان را با نوع جدیدی از چالش‌های اقتصادی روبه‌رو کرده و ‌نوع تبادلات مالی را در دنیا دگرگون کند.

با حمایت غول‌ها
این رمزارز از حمایت ۲۸کمپانی سرشناس ازجمله ویزا، مسترکارت، پی‌پال، اوبر و بوکینگ برخوردار بوده و قرار است تعداد آنها به ۱۰۰شرکت برسد. یکی دیگر از مزایای لیبرا این است که ارزش آن به‌عنوان یک ارز باثبات از طریق سبدی از ارزهای دولتی تضمین شده و برخلاف بیت کوین و اتریوم از نوسانات شدید قیمتی تا حد زیادی در امان است. در عین حال، گروه‌هایی از سیاسیون آمریکا، کشوری که حکمرانی بخش مهمی از شبکه‌های مالی جهان را برعهده دارد، از وجود این سیستم جدید ابزار نگرانی کرده‌اند. پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوریخواه مجلس آمریکا و عضو کمیته اقتصادی مجلس خواستار برگزاری یک جلسه برای ارزیابی رمزارز فیسبوک شده و گفته است: «فارغ از شایعات و گمانه‌زنی‌ها باید تأثیرات بالقوه لیبرا بر سیستم اقتصادی جهانی را بررسی کنیم.» سناتور دمکرات، شرود براون گفته: «این پول دیجیتال جدید یک مزیت رقابتی غیرمنصفانه برای گردآوری اطلاعات تراکنش‌های مالی و کنترل قیمت‌ها در اختیار غول بزرگ تکنولوژی (فیسبوک)‌ خواهد گذاشت.» تعداد دیگری از نمایندگان آمریکا نیز خواستار بررسی دقیق‌تر پروژه جدید فیسبوک شده‌اند. «دریم سوتو»، نماینده دمکرات مجلس و عضو کمیته اقتصاد و انرژی مجلس اما از ایده فیسبوک پشتیبانی کرده و آن را گامی جدید در ساخت یک زیرساخت مالی تازه در اقتصاد جهان ارزیابی کرده است. در واکنش، فیسبوک بیانیه‌ای ارائه کرده و گفته: ما همزمان با پیشبرد پروژه‌مان پاسخگوی سؤالات قانونگذاران هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید