• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60780
+
-

آبه در تنگنا

انتشار یک گزارش درباره وضعیت مستمری سالمندان ژاپن، نخست‌وزیر این کشور را در یک بحران سیاسی داخلی گرفتار کرده است

آسیا
آبه در تنگنا


 آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن که اخیرا تلاش‌هایش را برای افزایش نفود کشورش در جامعه بین‌المللی بالا برده، به‌خاطر شرایط زندگی بازنشستگان ژاپنی، با یک بحران داخلی روبه‌روست و ممکن است در انتخابات پیش رو با دردسرهای زیادی مواجه شود.
به گزارش رویترز، این بحران در پی آن پیش آمده که نتایج یک تحقیق درباره شرایط زندگی بازنشستگان، انتقادهای بی‌سابقه مخالفان دولت را به همراه داشته است. آبه، اصلاحات در موضوع امنیت اجتماعی و رفاه را به یکی از اولویت‌های دولت خود تبدیل کرده و به همین‌خاطر است که این انتقادها، ‌می‌تواند در کشوری که جمعیتی بسیار پیر و در حال کوچک‌شدن دارد عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.
براساس نتایج این تحقیق که توسط آژانس خدمات مالی ارائه شده، یک زوج بازنشسته ژاپنی، برای ادامه زندگی در 30سال بعد از بازنشستگی، علاوه بر مستمری ماهانه، به 185هزار دلار دیگر برای گذران معمولی زندگی نیاز دارد. این تحقیق‌ با واکنش‌های زیادی مواجه شده و منتقدان دولت را سخت آشفته کرده است. با این حال تارو آسو، وزیر دارایی دولت ژاپن، نتایج آن را رد کرده است. چنین شرایطی، دردسرهای زیادی برای آبه در آستانه انتخابات مجلس علیا در تیرماه ایجاد کرده است. بحران‌های داخلی در ژاپن چنان بالا گرفته که برخی پیش‌بینی کرده بودند آبه مجلس سفلای این کشور را منحل می‌کند و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر خواهد کرد. با این حال آبه دیروز در جلسه پاسخ به سؤالات نمایندگان در پارلمان، اعلام کرد که قصد چنین کاری ندارد. او همچنین در پاسخ سؤالی درباره احتمال مطرح شدن رأی اعتماد به نخست‌وزیر گفت که در هر حالتی کار را به پارلمان واگذار می‌کند و دخالت نخواهد کرد. بحران داخلی در ژاپن، بلافاصله بعد از سفر مهم او به تهران و پیش از برگزاری اجلاس مهم سران گروه  20در این کشور برگزار می‌شود. بسیاری سفر آبه به ایران را که گفته می‌شد به‌منظور میانجیگری بین ایران و آمریکا انجام شده، نشانه‌ای از جاه‌طلبی‌های بین‌المللی او می‌خوانند. آبه، امیدوار است جایگاه کشورش را در صحنه بین‌المللی ارتقا دهد و ژاپن را به یک بازیگر مهم بین‌المللی، با نفوذ بیشتر تبدیل کند.

دفاع آبه از تحقیقات
نخست‌وزیر ژاپن، از اعلام نتایج این تحقیقات دفاع کرده و گفته است مخالفان درباره آن دچار سوءتفاهم شده‌اند. او تأکید کرده است که اصلاحات دولت در سال 2004به بار نشسته است.
مستمری بازنشستگان، یکی از موضوعات بسیار داغ در ژاپن است. حزب لیبرال دمکراتیک آبه در سال 2007به‌خاطر همین مسئله در انتخابات مجلس علیا شکست خورد و آبه هم 2 ‌ماه بعد مجبور به استعفا شد.

بحران کهنسالان
این مسئله که بازنشستگان برای گذران زندگی نمی‌توانند فقط به مستمری تکیه کنند و مجبورند پس‌اندازهایشان را هم صرف امور روزانه زندگی کنند، یکی از سری‌ترین رازها در ژاپن است و به همین‌خاطر است که آبه می‌خواهد سن بازنشستگی را بالا ببرد.
یسپر کول، مدیر اجرایی شرکت ارزیاب «درخت خرد ژاپن» معتقد است که انتشار نتایج تحقیقات مربوط به سالمندان، کار درستی بوده است؛ «آژانس خدمات مالی دقیقا کاری را کرده است که باید انجام می‌داد. اینکه آژانس از انتشار این نتایج نترسیده، نشانه خوبی است.»
یوچیرو تاماکی، رهبر حزب مخالف دمکراتیک مردم معتقد است که انکار نتایج این تحقیق، نگرانی‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد؛ «پنهان کردن یا دست‌کاری اطلاعات به‌خاطر انتخابات پیش رو به هیچ دولتی کمک نمی‌کند تا اعتماد مردم را در مسئله مستمری به‌دست بیاورد.»
امید به زندگی در ژاپن، در میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی، بالاترین میزان است. امید به زندگی برای زنان در این کشور 87.1سال و برای مردان 81سال است. هفته گذشته مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرد که مردان ژاپنی، می‌توانند 15سال بعد از اتمام پس‌اندازهایشان هم زندگی کنند. این میزان برای زنان، ‌تقریبا دو دهه اعلام شده است.
تقریبا 54درصد ژاپنی‌هایی که از دولت مستمری دریافت می‌کنند، هیچ درآمد دیگری ندارند.
 دولت ژاپن در سال 2004اصلاحاتی را در پیش گرفت که به گفته مقامات آن، سیستم خدمات سالمندان را در ژاپن برای 100سال بعد پایدار و قابل اتکا نگه می‌داشت. با این حال نتایج تحقیقات اخیر، سیاست‌هایی را که به قول دولت بزرگ‌ترین دستاورد آن بوده زیر سؤال برده است. در چنین شرایطی، مردم عادی هم نسبت به ادعاهای دولت تردید پیدا کرده‌اند. یو ناکاهیگاشی یک تاجر 40ساله در این‌باره به رویترز گفته است: «مردم حتی قبل از انتشار نتایج این تحقیق می‌دانستند که بعد از بازنشستگی با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه خواهند بود. چیزی که ما می‌خواهیم این است که دولت حقیقت را بگوید و چیزی را از مردم پنهان نکند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :