• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60782
+
-

افزایش حملات موشکی به مواضع آمریکا در عراق

افزایش حملات موشکی به مواضع آمریکا در عراق


حملات روزهای گذشته در عراق نشان داد شب‌های ناآرام این کشور همچنان ادامه دارد؛ آن هم در هفته‌هایی که خلیج‌فارس در یکی از پرتنش‌ترین شرایط خود طی 10سال گذشته به‌سر می‌برد. بر این اساس، ظرف 72ساعت گذشته، دست‌کم 3حمله موشکی به مواضع نیروهای آمریکایی در شمال، مرکز و جنوب عراق رخ داده است؛ حملاتی که به‌رغم بازتاب گسترده در رسانه‌ها، هیچ اطلاعاتی از عاملین آنها در دست نیست. پایگاه نظامی التاجی در 20کیلومتری شمال بغداد، مجتمع قصرهای ریاست‌جمهوری در شرق موصل (محل اسکان مستشاران نظامی) و اخیرا، پایگاه شرکت‌های نفتی خارجی در نزدیکی بصره، 3نقطه‌ای بودند که طی 3روز گذشته در معرض حملات موشکی از سوی نیروهای ناشناس قرار گرفته‌اند. پیش از این نیز در هفته گذشته، سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد 2بار مورد حمله موشکی قرار گرفت.
از سوی دیگر، برخی منابع غیررسمی ازجمله شبکه العراقیه مدعی شده‌اند آمریکا اسنادی را در اختیار رهبران عراقی قرار داده که نشان می‌دهد پهپادهایی که اخیرا پایگاه‌های نفتی سعودی در عمق خاک این کشور را هدف قرار داده‌اند از داخل عراق به پرواز درآمده‌اند؛ ادعایی که تاکنون از سوی هیچ منبع معتبری تأیید نشده است.
اگرچه دولت عراق تاکنون هیچ واکنش مستقیمی به این حملات نشان نداده، اما عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته در فرمانی اعلام کرد هیچ نیروی نظامی خارج از چارچوب ارتش عراق و نیروهای امنیتی رسمی اجازه فعالیت مستقل در خاک این کشور را ندارد؛ تصمیمی که گفته می‌شود با هدف جلوگیری از افزایش تنش‌های غیرقابل کنترل در عراق اتخاذ شده است. تمام اینها در حالی است که شیخ احمد الصباح، امیر کویت روز گذشته به‌منظور رایزنی با رهبران عراق بر سر آخرین تحولات منطقه وارد بغداد شد.
به گزارش شبکه الجزیره، این نخستین سفر امیر کویت به عراق، بعد از سقوط صدام در چارچوب روابط دوجانبه به‌شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید