• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60781
+
-

وزارت دفاع آمریکا دست به‌دست می‌شود

سرپرست موقت پنتاگون کنار رفته و نامزد جدیدی برای این سمت مطرح شده است

آمریکا
وزارت دفاع آمریکا دست به‌دست می‌شود


سکان هدایت وزارت دفاع آمریکا برای سومین بار طی 2سال‌گذشته دست به‌دست می‌شود تا «پاتریک شاناهان» که حدود 7‌ماه سرپرستی این وزارتخانه را به‌عهده داشت، جایش را به «مارک اسپر» بدهد.  خبر این جابه‌جایی را دونالد ترامپ دیروز در پستی توییتری اعلام کرد و گفت که شاناهان به خواست خودش و به‌دلیل «مسائل خانوادگی» درخواست کناره‌گیری از سرپرستی وزارت دفاع را داشته است. پاتریک شاناهان که حدود 3دهه در رده‌های مختلف مدیریتی شرکت بوئینگ کار می‌کرد، تابستان سال گذشته وارد تیم ژنرال جیمز متیس در وزارت دفاع آمریکا شد و به‌عنوان جانشین او فعالیتش را آغاز کرد. اختلافات عمیق میان متیس و دونالد ترامپ باعث شد تا در نهایت او پس از 2 سال حضور در رأس وزارت دفاع آمریکا، از این سمت کناره‌گیری کند. ژنرال متیس سال‌ها در ارتش آمریکا حضور داشت و در میان سیاستمداران این کشور چهره‌ای شناخته شده به‌حساب می‌آمد. شاناهان اما هرگز سابقه فعالیت در حوزه‌های امنیتی و نظامی نداشته و یک فرد تازه‌ وارد به‌حساب می‌‌آمد. طی ماه‌های اخیر، نام شاناهان تنها در ارتباط با تنش بی‌سابقه آمریکا با ایران شنیده می‌شد. اگر متیس سیاست‌های خود را در حوزه نظامی دنبال می‌کرد و همین موضوع هم در نهایت باعث جدایی‌اش از کابینه ترامپ شد، شاناهان کاملا تسلیم ترامپ بود. او طی مدت کوتاهی که هدایت وزارت دفاع آمریکا را در دست داشت، نشان داد که خود را مجری سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند. اعزام نیروهای تازه‌نفس آمریکایی به خلیج‌فارس برای مقابله با ایران، مهم‌ترین اقدام او طی ماه‌های اخیر بوده است. تصمیم پاتریک شاناهان برای کناره‌گیری از سرپرستی وزارت دفاع پس از آن اعلام شد که روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» در گزارشی خبر داد که پلیس اف‌بی‌آی در خلال تحقیقات خود در مورد او قصد دارد به بررسی پرونده اختلافات خانوادگی و جدایی شاناهان و همسر اولش بپردازد. پاتریک شاناهان قرار بود طی هفته‌های آینده از سنا رأی اعتماد بگیرد و این تحقیقات در چارچوب بررسی صلاحیت‌های او از سوی سنا انجام می‌شد. شاناهان همزمان با انصراف از تصدی پست وزارت دفاع، در بیانیه‌ای گفت که بسیار متأسف است که در روند بررسی صلاحیتش، به یک ماجرای خانوادگی و شخصی قدیمی استناد می‌شود. او گفت: «فکر می‌کنم ادامه این روند آرامش 3فرزندم را که سال‌ها طول کشیده تا یک بحران عمیق را پشت سر بگذارند، بر هم خواهد زد و زخمی را باز می‌کند که سال‌ها برای التیامش تلاش کرده‌ام.»
روزنامه «واشنگتن پست» نیز طی دو روز گذشته در گزارش‌هایی به انتشار جزئیاتی از پرونده مذکور پرداخته است. واشنگتن پست خانواده شاناهان را مصداق بارز یک «خانواده متلاشی شده» دانسته و نوشته که بررسی‌هایش نشان می‌دهد دست‌کم در 2مورد، این خانواده دچار بحران جدی شده‌اند. یک مورد مربوط به سال2010 است که در جریان دعوا میان شاناهان و همسرش، پای پلیس به میان می‌آید. همسر شاناهان طی تماس با پلیس، اعلام می‌کند که از شاناهان کتک خورده و او با مشت به شکمش زده است. فرزند آنها در پاسخ به پلیس توضیح می‌دهد که والدینش بر سر یک کیف مدارک با هم درگیر شده‌اند. شاناهان ادعای همسرش را رد کرده و مدعی شده که کتک‌کاری ابتدا از طرف همسرش آغاز شده است.
در موردی دیگر، یک وضعیت تراژیک برای همسر سابق شاناهان رقم می‌خورد که در نهایت به جدایی این دو ختم می‌شود. در سال2011، پسر شاناهان با چوب بیس‌بال مادرش را به قدری کتک می‌زند که دچار شکستگی می‌شود و سپس از حال می‌رود و کارش به بیمارستان می‌کشد. پاتریک شاناهان 57ساله پس از انتشار گزارش‌های واشنگتن‌پست گفته که علنی شدن ماجرای خشونت‌های خانوادگی و جدایی‌اش بین مردم می‌تواند وضعیت روانی فرزندانش را بار دیگر به خطر بیندازد؛ چرا که آنها طی تمام سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند وقایع تلخی را که اتفاق افتاده فراموش کنند و زندگی‌شان را از نو بسازند.
دیروز با قطعی شدن انصراف شاناهان از تصدی پست وزارت دفاع، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مقام‌های کاخ سفید تا پیش از انتشار جزئیات پرونده جدایی او در واشنگتن‌پست از این ماجرا و درگیری‌های خانوادگی‌ او بی‌اطلاع بوده‌اند.





مکث
مارک اسپر کیست؟


مارک اسپر 55ساله است. او زمانی که در آکادمی نظامی آمریکا درس می‌خواند، با مایک پمپئو که اکنون وزیر خارجه آمریکاست، همکلاسی بود. اسپر در دهه1990 جزو افسران رده پایین ارتش آمریکا بود که در جنگ اول خلیج‌فارس و حمله به عراق حضور داشتند. سابقه نظامی اسپر ترکیبی از حضور در ارتش و اندیشکده‌های نظامی است. اسپر در هاروارد نیز درس خوانده و مدرک دکتری سیاستگذاری عمومی دارد. او در دوره‌ای جزو مدیران ارشد شرکت اسلحه‌سازی و تجهیزات دفاعی رایتون بود و در این شرکت وظیفه ارتباط با دولت آمریکا را داشته است. اسپر در سال2017 وارد وزارت دفاع شد تا مدیریت امور نیروی زمینی ارتش آمریکا را در دست بگیرد. گفته می‌شود ترامپ بدون اطلاع قبلی او را به‌عنوان جانشین شاناهان معرفی کرده است. مدرنیزه کردن ارتش آمریکا، مهم‌ترین برنامه اسپر است. به اعتقاد او، طی سال‌هایی که آمریکا درگیر جنگ عراق و افغانستان بوده، چین و روسیه در زمینه نظامی پیشرفت‌های بسیاری داشته و آمریکا از آنها عقب افتاده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید