• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60746
+
-

پاسخ فرماندهان نظامی ایران به ادعای آمریکا

وزیر دفاع: جمهوری اسلامی اگر بخواهد کاری انجام دهد حتما مسئولیت آن را به‌عهده می‌گیرد

دفاعی
پاسخ فرماندهان نظامی ایران به ادعای آمریکا



وزیر دفاع روز چهارشنبه از بازی بسیار پیچیده امنیتی آمریکا در خلیج‌فارس و دریای عمان همزمان با تغییر راهبردهای این کشور در این آبراه خبر داد و خواستار دقت‌نظر اندیشمندان سیاسی و استراتژیک نسبت به این مسئله شد. سرتیپ امیر حاتمی، دومین مقام نظامی کشورمان بود که هفته جاری پس از سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اتهامات علیه ایران در این حوادث را رد کرد. او حوادث حمله به نفـتـکـش‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان را در چارچوب القای تحمیل هزینه ناامنی این آبراه به کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و غیرمهم جلوه دادن اتفاقات آن برای ایالات متحده دانست. در عین حال طرح اتهاماتی به ایران در ماجرای حمله 22اردیبهشت‌ماه به 4نفتکش و 2کشتی دیگر محموله‌های متعلق به ژاپن در 23خردادماه
تکذیب امیر حاتمی را نیز در پی داشت. امارات، عربستان سعودی و نروژ گزارش برخی از اقدامات خرابکارانه در حمله مین‌گذاری به نفتکش‌ها را بدون اشاره به نام کشور خاصی به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده‌اند. وزیر دفاع در نخستین واکنش رسمی خود نسبت به این حوادث و انگشت اتهام مقامات برخی کشورها ازجمله آمریکا به ایران گفت: این اتهامی که علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوعات خلیج‌فارس و دریای عمان بیان شده است، کاملا کذب است و من با قاطعیت آن را رد می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران یک کشور مقتدر است، یک کشور قانونمدار و مسئول است و اگر کاری را بخواهد انجام بدهد، حتما مسئولیتش را برعهده می‌گیرد و آن را اعلام می‌کند. همسو با اظهارات امیر حاتمی، اخیرا سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به اتهامات مطرح شده، گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران آنقدر بزرگ است که اگر اراده‌ای در بستن تنگه هرمز بکند، اینگونه نیست که شناور یا نفتکشی بتواند از این تنگه عبور کند. ما آنقدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم و با قامتی افراشته و صدایی بلند آن را فریاد بزنیم و عواقب آن را هم بپذیریم.»

شناور آمریکایی قبل از ما رسیده بود
وزیر دفاع دیروز درباره فیلم منتشر شده از طرف آمریکا و ادعاهای آنها نسبت به دخالت ایران در انفجار 2 نفتکش گفت. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سایر مجموعه‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران مثل سازمان بنادر در حادثه دریای عمان جزو نخستین واحدهایی بودند که برای امداد و نجات به نفتکش اول رسیدند، 23نفر را نجات دادند، آنجا را مراقبت کردند، هم با پهپاد و هم با هواپیما روی آنجا پرواز انجام دادند، بلافاصله سراغ نفتکش دوم رفتند و تلاش کردند به او هم کمک کنند که آنها گفتند شناور دیگری قبل از شما رسیده و به ما کمک کرده است. یعنی شناور آمریکایی قبل از شناورهای جمهوری اسلامی ایران به آنجا رسیده بود. او در عین حال تصریح کرد: این فیلم معلوم نیست برای چه زمانی است و چه تاریخی دارد. شناورهای ما وقتی برای نجات می‌روند اقدامات متعددی را انجام می‌دهند؛ محیط را امن می‌کنند، بازدید می‌کنند و مراقبت می‌کنند. هرکدام از اینها ممکن است فیلمبرداری شود و به یک شکل خاصی منتشر کنند. این به هیچ وجه سندیت ندارد و در هیچ محکمه‌ای این نوع فیلم‌ها و اسناد برای اثبات یک موضوع سندیت ندارد.


تغییر راهبرد آمریکا

سرتیپ امیر حاتمی نسبت به تغییر راهبرد دولت آمریکا در آبراه دریای عمان نیز هشدار داد. او از این موضوع به‌عنوان یک اتفاق بسیار مهم یاد و تأکید کرد: نکته بسیار مهم تغییر در راهبرد آمریکاست. راهبرد آمریکایی‌ها و غرب در مورد آبراه‌ها این بوده است که امنیت آبراه‌ها را به‌عنوان یک هدف بالا همیشه دنبال می‌کردند. امروز این مضمون را از رئیس‌جمهور آمریکا می‌شنویم که اصلا امنیت خلیج‌فارس به من چه ربطی دارد. این یعنی یک تغییر راهبرد اساسی اتفاق افتاده است و به‌نظر می‌آید که از این موضوع به‌دنبال یک استفاده سیاسی هستند. چرا؟ برای اینکه کشورهایی را که دارای منافع اصلی در آبراه هستند تحت فشار قرار دهند. این کشورها چه کشورهایی هستند؟ عمدتا کشورهایی هستند که امروز در رقابت با آمریکا هستند. امروز چینی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و اروپایی‌ها بهره‌بردار این آبراه هستند؛ نفت‌شان از اینجا منتقل می‌شود و آمریکایی‌ها می‌گویند به ما ارتباطی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید