• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60745
+
-

انتقاد رئیس‌جمهور از تعلل مجمع

روحانی: فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است

دولت
انتقاد رئیس‌جمهور از تعلل مجمع


تعلل و تأخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین تکلیف 2لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF انتقاد رئیس‌جمهور را به‌دنبال داشت. حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت دولت با تأکید بر ضرورت توسعه روابط بانکی با دنیا، گفت: این روابط بدون تصویب 2لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی‌مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشکل می‌شویم. رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌خاطر بحث‌های جزئی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت‌بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید؛ امروز داریم ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را از دست می‌دهیم. روحانی تصریح کرد: فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است؛ چرا‌که به‌موقع لوایح را تهیه کرده و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند؛ اما در عین حال مردم توقعاتی دارند که همه نهادها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش کنند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: منافع ملی برای ما اهمیت دارد. شعار مهم نیست؛ ما باید منافع ملی و زندگی مردم را تضمین کنیم تا در آینده تاریخ نسبت به ما درست قضاوت کند.
به گزارش همشهری انتقادات رئیس‌جمهور از مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌دلیل عدم‌تصویب 2‌لایحه پالرمو(لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته) و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) است که از ماه‌ها پیش در انتظار تصمیم‌گیری این مجمع بلاتکلیف مانده‌اند. این 2‌لایحه مهرماه سال گذشته در مجلس تصویب شده، اما به‌دلیل عدم‌تأیید آنها در شورای نگهبان و در نتیجه اصرار مجلس، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده‌اند. مطابق آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این نهاد برای تصمیم‌گیری درباره مصوبات ارجاع شده، یک سال فرصت دارد. اما مسئله این است که فضای مخالفت با این لوایح در میان اعضای مجمع غالب شده و احتمال رد و تصویب‌نشدن آن قوی است. آخرین دستور کار مجمع برای رسیدگی به این 2 لایحه اسفندماه سال گذشته بود و طی 3‌ماه گذشته این لوایح در دستور کار صحن مجمع قرار نگرفته‌اند. به گفته اعضای مجمع، این 2 لایحه در دست بررسی کمیسیون‌های تخصصی مجمع قرار دارد و هنوز جمع‌بندی نهایی از سوی این کمیسیون‌ها ارائه نشده است.
عدم‌تعیین تکلیف این 2 لایحه در مجمع در حالی است که ضرب‌الاجل FATF به ایران جهت تصویب لوایح باقیمانده در 26خردادماه به پایان رسیده ‌و FATF باید درباره تمدید یا عدم‌تمدید «تعلیق وضعیت ایران از اقدامات تنبیهی» تصمیم‌گیری کند. نشست 6روزه مجمع FATF طی روزهای گذشته در فلوریدای آمریکا در حال برگزاری بوده و امروز به پایان می‌رسد؛ نشستی که موضوع ایران یکی از دستور‌کارهای آن بود. در آخرین اجلاس FATF در اسفندماه گذشته، اعلام شده بود که درصورت تصویب‌نشدن قوانین لازم از سوی ایران، اقدامات تنبیهی این گروه مالی علیه ایران اعمال خواهد شد.
بلاتکلیفی لوایح پالرمو و CFT در مجمع در حالی است که غلامرضا مصباحی‌مقدم، از اعضای مجمع بر لزوم ارائه پاسخ دولت به سؤالات 11‌گانه کمیسیون‌های تخصصی این مجمع تأکید کرده و آن را بهترین راه برای تشخیص و حل مسئله دانسته است. به گفته وی، اگر به این سؤال‌ها پاسخ داده شود، قطعا تکلیف اعضای مجمع هم برای تصویب و یا رد این لوایح مشخص خواهد شد. این در حالی است که مصباحی‌مقدم در مصاحبه اخیر خود با همشهری بر «رد قطعی» این 2 لایحه در مجمع تأکید کرده بود.


مکث
درخواست رئیس‌جمهور از مجلس‌


رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: 2 سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ چرا‌که وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به‌درستی کنترل و بازار را به خوبی نظارت خواهد کرد. امروز یک وزارتخانه تولید کشاورزی و یک وزارتخانه هم تولید صنعتی و معدنی می‌کند و در کار خود هم فعال هستند؛ اما نمی‌توانند بازرگانی را بچرخانند چرا‌که تخصص و قدرت این کار را ندارند و نمی‌شود میان آنها هماهنگی ایجاد کرد. اگر وزارت بازرگانی تاسیس شود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روزهای سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده ‌و امروز هم حتما در کنار دولت است. امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به‌خاطر زندگی مردم و کنترل بموقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید