• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60512
+
-

توسعه پرورش میگو در سواحل بوشهر

در استان
توسعه پرورش میگو در سواحل بوشهر

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های ساحلی این استان به پرورش میگو اختصاص یافته که از این میزان 7۵۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است. 
به گزارش ایرنا، «عباسعلی زنده‌بودی» افزود: از مجموع 7۵۰۰ هکتار زمین واگذارشده امسال در 5۵۰۰ هکتار پرورش میگو در دست اجرا است که نسبت به 4۸۰۰ هکتار سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۵۰‌میلیون قطعه بچه‌میگو در ۱۵ مرکز تکثیر این استان تولید و در هزار هکتار میزان ۸۹۰ استخر ذخیره‌سازی شده است. 

زنده‌بودی گفت: با توجه به افزایش سطح زیر پرورش میگو، انتظار می‌رود امسال تولید میگوی پرورشی به ۲۷‌هزار تن برسد.
وی ادامه داد: افزایش هزینه‌ها، تأمین نقدینگی لازم برای خرید نهاده‌های مورد نیاز از جمله بچه و غذای میگو از مشکلات پرورش‌دهندگان در استان بوشهر است. 
مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر، ۲ سایت پرورش میگو به مساحت ۸۵۰ هکتار در عامری و زیارت شهرستان‌های دیلم و دشتی در دست واگذاری است. هزار هکتار زمین در شهرستان‌های تنگستان، دیر، کنگان و بوشهر نیز در دست مطالعه برای واگذاری در سال‌های آینده است.

این مقام مسئول یادآور شد: افزایش تولید در واحد سطح از جمله سیاست‌های اداره کل شیلات استان بوشهر در بخش پرورش میگو است که میزان تولید از ۳ تن به تولید 5/4 تن در هکتار در سال ۹۷ رسید و انتظار می‌رود این روند به 8 تن در هکتار برسد. برای رسیدن به این هدف، اصلاح ساختار و مکانیزه کردن استخرها، افزایش ذخیره‌سازی در سطح و ارتقای دانش فنی پرورش‌دهندگان در دست اجرا است.

زنده‌بودی گفت: تولید میگو در استخرهای کوچک‌تر با هدف کنترل بهتر و بیشتر و امکان افزایش تولید در واحد سطح از جمله دیگر رویکردهای اداره کل شیلات استان بوشهر است. 2 بار تولید میگو در سال که اجرای این برنامه در سایت‌های جدید است، با توجه به نرسری (نوزادگاهی) بودن این سایت‌ها امکان‌پذیر است.

مدیر کل شیلات استان بوشهر یادآور شد: 2 بار تولید میگوی پرورشی در سال به دلیل زیرساخت‌ها در همه استخرهای قدیمی امکان‌پذیر نیست، اما به دلیل تأمین زیرساخت‌ها در سایت‌های جدید ممکن شده است. 
استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق دور از ساحل که حتی مناسب کشاورزی نیست و استفاده دومنظوره از آب‌های کشاورزی از جمله دیگر پروژه‌هایی است که به صورت پایلوت در شهرستان‌های دشتی و تنگستان در دست اجرا است.
زنده‌بودی اظهار کرد: با توجه به رویکرد سرمایه‌گذاران و مردم به آبزی‌پروری و محدودیت زمین‌های ساحلی برای آبزی‌پروری، توسعه این صنعت در مناطق دور از ساحل از جمله دیگر رویکردهای اداره کل شیلات استان بوشهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید