• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60456
+
-

بستر سبز اشتغال در روستاهای فارس

برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ 180 میلیارد تومان تسهیلات به جامعه روستایی فارس تزریق شده است

اشتغال
بستر سبز اشتغال در روستاهای فارس

امیر عفاف| شیراز- خبرنگار


 پویایی اقتصاد و ایجاد فرصت‌های اشتغال در جوامع روستایی از آسیب‌های اجتماعی متعددی جلوگیری می‌کند که عمده آن مهاجرت به شهرها و بروز پدیده حاشیه‌نشینی است. کشاورزی فارس که جایگاه ارزنده‌ای در کشور داشت، به دلیل خشکسالی‌های اخیر و بحران آب با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد و سهم محصولات کشاورزی این استان در آمار تولیدات کشوری به‌شدت کاهش یافت. تغییر الگوی کشت و توجه به مشاغل خرد خانگی و کسب و کارهای جدید از اقداماتی به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر نقش غیرقابل‌انکاری در معیشت روستاییان فارس داشته‌اند.


پیش به سوی تولید

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس که اعتقاد دارد توجه به معیشت روستاییان از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در وضعیت فعلی اقتصاد کشور است، می‌گوید: از برنامه‌ریزی‌های کلان استان برطرف کردن مشکلات اقتصادی و کارآفرینی در روستاها بوده است.

«سید کمال پاک‌فطرت» با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های مناسب و بالقوه‌ای در روستاهای فارس وجود دارد می‌افزاید: بنا به دلایل متعددی در سال‌های گذشته، قشر روستایی استان که مولد و تغذیه‌کننده شهر شناخته می‌شد، به مصرف‌کننده تغییر ماهیت داده بود و از تولیدات دیگران بهره می‌برد.
وی با اشاره به این‌که مدتی است این تفکر را در بین روستاییان تغییر داده‌ایم اضافه می‌کند: رویکرد مصرف‌کننده بودن در بین روستاییان فارس تغییر کرده و در راه تولید گام‌های موثری برداشته شده است.


30 هزار شغل پایدار

این مسئول با بیان این‌که با ارائه تسهیلات دولتی در 3 سال اخیر اتفاقات قابل‌ملاحظه‌ای در روستاها رقم خورده است ادامه می‌دهد: با تسهیلاتی که به روستاییان ارائه کرده‌ایم بالغ بر 30 هزار شغل پایدار تعریف شده که نیمی از این رقم تحقق یافته است.
پاک‌فطرت از تخصیص 180 میلیارد تومان تسهیلات به جامعه روستایی فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ تسهیلات به صورت مرحله‌ای تزریق شده است. 
وی می‌افزاید: برای راه‌اندازی مشاغل کوچک مانند گلیم‌بافی که مثلا به 20 میلیون تومان نیاز داشته، از پرداخت‌های اقساطی صرف نظر شده است.
پاک‌فطرت که معتقد است اشتغال پایدار به توسعه پایدار منجر خواهد شد، اضافه می‌کند: با این‌که اقدامات انجام‌شده در راه توسعه پایدار بسیار چشمگیر و موجب خرسندی بوده است باور داریم که هنوز به تمام ظرفیت‌های روستاهای فارس پرداخته نشده است.

وی به برخی از این ظرفیت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: برای رشد مشاغل خرد خانگی، صنایع دستی، استارت‌آپ‌ها و مشاغل جدید هنوز از تمام ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری نشده است.
پاک‌فطرت با ابراز امیدواری از خروج کامل روستاها از وضعیت انفعالی می‌افزاید: تمرکز اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری به شکل متوازن بر توسعه و آبادانی همه روستاهای فارس بوده و عدالت‌محوری کاملا مد نظر قرار داده شده است.


تغییر الگوی کشت

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری بر اهمیت تغییر الگوی کشت در روستاها تاکید می‌کند و می‌گوید: فارس به غیر از سال گذشته و ابتدای امسال که شاهد بارندگی‌های پراکنده بودیم، در چند سال اخیر خشکسالی‌های نگران‌کننده‌ای داشت و بحران آب باعث شد تغییر الگوی کشت اهمیت بیشتری در جوامع روستایی پیدا کند.
پاک‌فطرت برای نمونه با اشاره به تغییر الگوی کشت در منطقه خرامه اضافه می‌کند: در گذشته‌ نه چندان دور، کشت غرقابی و برنج‌کاری در این منطقه رونق قابل‌توجهی داشت، اما به دلیل مشکلات ناشی از کم‌آبی رویکرد روستاییان تغییر کرد و پرورش قارچ طرفداران بسیاری یافت.

وی با اشاره به این‌که دام‌پروری و کشت گیاهان دارویی بیش از پیش دارای اهمیت شده‌اند می‌افزاید: بهینه‌سازی مصرف آب و تغییر الگوی کشت با مساعدت جهاد کشاورزی فارس می‌تواند در پویایی اقتصاد کشاورزان سهم عمده‌ای داشته باشد.

پاک‌فطرت ترویج گلخانه‌ها را نیز در رونق اقتصادی کشاورزان اثرگذار می‌داند و ادامه می‌دهد: کشاورزی اصلی‌ترین رکن اقتصاد روستاییان استان است و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌توان از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری کرد.


تعاونی‌های روستایی

این مسئول به فعال شدن تعاونی‌های روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی نرخ میوه و تره‌بار افزایش پیدا می‌کند، یعنی تعاونی‌های روستایی موفق نبوده‌اند و واسطه‌ها بازار را تصرف کرده‌اند.
پاک‌فطرت می‌افزاید: امیدواریم تعاونی‌های روستایی به وظیفه سازمانی خود عمل کنند تا محصولات این قشر مولد با قیمت مناسب خریداری شود و با نازل‌ترین نرخ در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

وی از ضعف در صادرات محصولات روستاییان انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: صادرات محصولات روستاییان در حال حاضر افسارگسیخته و ناهماهنگ است و باید در این زمینه سودآور پرفروغ ظاهر شد.
پاک‌فطرت  با ابراز امیدواری از توسعه تعاونی‌های روستایی در فارس می‌گوید: مدیریت جدید این تعاونی‌ها باید تلاش خود را برای تحقق اهداف جمعیت روستایی به کار گیرد.


ساخت کارخانه در روستاها اشتباه است

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری با بیان این‌که احداث کارخانه در روستاها اشتباه محض است می‌گوید: برای احداث کارخانه در روستاها مجوز صادر نمی‌شود، اما بیشتر کارخانه‌ها در نزدیکی مناطق روستایی راه‌اندازی شده‌اند.پاک‌فطرت با اشاره به این‌که آلایندگی کارخانه‌ها از دلایل صادر نشدن مجوز است می‌افزاید: در کارخانه‌هایی که نزدیک به مناطق روستایی احداث می‌شوند برای جویندگان کار بومی اشتغال‌زایی می‌شود.وی ادامه می‌دهد: برای کارخانه‌دار مقرون به صرفه است که نیروهای غیرتخصصی و غیرفنی را از بین روستاییان انتخاب کند.

پاک‌فطرت با این ایده که احداث دانشگاه در جوار روستاها برای رشد و توسعه جامعه روستایی ضروری است مخالفت می‌کند و می‌گوید: در وضعیت فعلی دانشگاه‌هایی نیز که در شهرستان‌ها احداث کرده‌ایم با کمبود دانشجو مواجه شده‌اند، اما می‌توانیم از فضای روستایی برای فعالیت‌های عملی دانشجویان استفاده کنیم.وی همکاری و همدلی بخش خصوصی و تشکل‌های دولتی را در توسعه روستاها و ایجاد اشتغال اثرگذار می‌داند و اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته، برخی از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در انجام وظایف قصور کرده‌اند که امیدواریم این ضعف در آینده‌ نزدیک برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید