• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60081
+
-

هاشمی: زیست شبانه، نیاز به‌کار کارشناسی دارد

زیست شبانه
هاشمی: زیست شبانه، نیاز به‌کار کارشناسی دارد

دیروز خبرگزاری فارس، گفت‌وگویی از محسن هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که در آن آمده بود: «مخالف حضور فرزندانم به‌طور جداگانه و به‌تنهایی برای حضور در زیست شبانه هستم.» رئیس شورای شهر تهران در این گفت‌وگو با بیان اینکه شب‌ها ساعت 10می‌خوابد و 5 صبح بیدار می‌شود، اعلام کرده بود: «درصورتی که در یک خانواده نیز پدر به تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعا نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.» هاشمی در عین حال در مصاحبه‌اش گفته که به‌نظرش اگر این مسئله در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. با وجود این، برخی از کانال‌های فضای مجازی و سایت‌های خبر، به‌گونه‌ای خبر را بازنشر دادند که گویا رئیس شورای شهر تهران با موضوع زیست شبانه مخالف است. همین باعث شد تا محسن هاشمی، عصر روز گذشته مطالبی را در این‌باره عنوان کند.

به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در توضیح درباره خبر مربوط به زیست شبانه ابتدا به ضرورت انجام اقدامات کارشناسی پیش از اجرایی کردن این موضوع پرداخت و گفت: «برای نگاه تخصصی به این موضوع ما باید ابتدا منظر و انتظار خود را مشخص کنیم و ببینیم آیا مقصود ما از زیست شبانه همان مفهومی است که در کلانشهرهای توسعه‌یافته وجود دارد؟ آیا این مفهوم با فرهنگ و قوانین ما سازگاری دارد؟ یا اینکه منظور ما از زیست شبانه فروش اجناس و مواد غذایی در کنار معابر در ساعات انتهایی شب است؟ اگر مقصود ما این است که باید توجه داشته باشیم در شهرهای توسعه یافته، اینگونه مسائل را حل نمی‌کنند که به ایجاد اختلال در کسب وکار شهری و فعالیت واحدهای دارای مجوز قانونی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، منجر شود.» به اعتقاد هاشمی در شهر تهران نیز اگرهدف فضایی برای فعالیت اقتصادی اقشار فرودست و تأمین معیشت آنهاست، باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رعایت کرامت انسانی و منزلت اجتماعی آنها این امکان فراهم شود.
او با بیان اینکه اگر برای زیست شبانه طرحی متفاوت و بومی را درنظر داریم بهتر است که ابتدا جزئیات این طرح کارشناسی شود، افزود: «تقلیل دادن زیست شبانه به وضعیت فعلی موجب می‌شود تا این کسب وکار نیز به سرنوشت کسب‌وکارهای روزانه تبدیل شده و برای فروشندگان، مانع تامین سرقفلی و حق کسب و پیشه غیررسمی ایجاد شود و به‌تدریج رانت و افزایش هزینه فروش محصولات، شکل بگیرد.» 

تجربه سایر شهرهای جهان
رئیس شورای شهر تهران اعتقاد دارد که باید ابتدا چارچوب و ابعاد بحث زیست شبانه مشخص شده و تجربه سایر کلانشهرهای مشابه در جهان با درنظر گرفتن شرایط بومی فرهنگی و اجتماعی خودمان تطبیق داده شود؛ به‌نحوی که با طرحی شتابزده سبب اختلال در سایر فعالیت‌های شهر نشود یا مشکلات جدیدی به‌وجود نیاید. محسن هاشمی در پایان یادآور شد: «سیاسی کردن موضوع و درنظر نگرفتن تمامی ابعاد و جنبه‌های مختلف آن، به‌ویژه تامین امنیت، بهداشت و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها به‌خصوص اعتیاد در حاشیه زیست شبانه، از آسیب‌های آن به شمار می‌رود. پس از همه کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم فارغ از نگاه‌های سیاسی و هیجانی، در ایجاد فضایی کارشناسی جهت بررسی علمی موضوع و ارائه راهکار مشارکت کنند.»
کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» سال گذشته در شورا به تصویب رسیده و در مورد جزئیات آن هنوز بحث‌های فراوانی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید