• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60080
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3N1p
+
-

وسایل نقلیه پاک، عامل توسعه و جذب گردشگری در شمال تهران

وسایل نقلیه پاک، عامل توسعه و جذب گردشگری در شمال تهران

سیدحمید موسوی _ شهردار منطقه یک

وسایل نقلیه پاک و سازگار با محیط زیست به‌عنوان مدهای جدید حمل‌ونقلی می‌توانند خود جاذب گردشگر در مناطق شهری تهران باشند و این قابلیت در منطقه یک به دلیل جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی و... بیش از مناطق دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.
حراست از ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، بهبود نظام ترافیک، حفظ توازن کالبدی منطقه، تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از مسکن به گردشگری و خدماتی، حفظ ارزش‌های بافت روستایی منطقه مانند محله‌های چیذر، درکه و...، رفع اغتشاشات بصری، فعال‌سازی‌ کمیته ایمنی و مناسب‌سازی‌ در سطح منطقه از اهداف دوره جدید مدیریت شهری در منطقه خواهد بود.

شمال تهران به‌عنوان کریدور تنفسی این شهر محسوب می‌شود و در پاکسازی هوای تهران نقش مهمی دارد؛ بر همین اساس اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو و اشاعه آن به سایر شهروندان می‌تواند این کریدور را از آلودگی‌های زیست‌محیطی پاک و به تبع آن شهر تهران را نیز پاکیزه نگه دارد.

یکی از شاخص‌های توسعه پایدار استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پاک است که هم از آلودگی هوا و صوتی جلوگیری می‌کند و هم آمد و شد را تسهیل می‌کند؛ بر همین اساس به دنبال افزایش ضریب نفوذ استفاده از اینگونه وسایل در میان شهروندان هستیم.
نظام قطعه‌بندی، بارگذاری مسکونی، وجود مال‌ها و جاذبه‌های گردشگری که هریک جاذب سفر هستند در کنار کمی عرض معابر و عدم‌طراحی دقیق شبکه راه‌ها و دسترسی‌های محلی و شریانی در بسیاری از نقاط پایتخت منجر به ایجاد ترافیک شده است؛ حال آنکه مدهای جدید حمل‌ونقلی چون دوچرخه‌سواری، موتورهای برقی و... به‌عنوان یک الگوی جدید در مسیرهای کوتاه و گردشگری می‌تواند علاوه بر استقبال عموم شهروندان، محیط‌زیست را نیز حفظ و مورد توجه کارشناسان ترافیکی برای کاهش ترافیک در منطقه هم قرار بگیرد.
گردشگری مذهبی با وجود اماکن متبرکه ازجمله امامزاده صالح(ع) سبب شده تا مردم تهران با عشق و ارادت به این منطقه بیایند. اینجا مامنی شریف برای همه است؛ لذا بر ماست که بسترش را به نحو شایسته جهت بهره‌مندی شهروندان مهیا کنیم.

آنچه که شهردار تهران در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو آن ‌را پیگیری می‌کند یک فعالیت نمادین و تبلیغاتی نیست باید بپذیریم به دلیل عدم‌توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تلاش مدیران شهری در گذشته برای افزایش سرعت حرکت در مسیر سواره سبب شده است مسیرهای پیاده و برخی از وسایل حمل‌ونقل ازجمله دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل پاک از زندگی شهروندان خارج شود؛ پس بازگرداندن دوچرخه به چرخه حمل‌ونقل شهری یکی از اهداف است و باید به یک فرهنگ تبدیل شود ایجاد یک پایانه گردشگری در غرب منطقه در کنار نمایشگاه بین‌المللی با مشارکت مجموعه ورزشی و تفریحی توچال و نمایشگاه بین‌المللی با اتصال یک مد جدید حمل‌ونقلی مانند مونوریل، ال‌آرتی و حتی تله‌کابین و.... به آن، اتصال خط 1و 3مترو به یکدیگر که منجر به خروج قسمت شرقی منطقه از بن‌بست ترافیکی می‌شود و با ایجاد ایستگاه‌هایی در محله‌های پرتردد چون چیذر و امتداد خط یک به سمت ولیعصر(عج) و ایجاد ایستگاه باغ‌فردوس می‌توان ترافیک را در بخش غربی نیز کاهش داد. در منطقه یک در سه‌شنبه‌های بدون خودرو مدیران شهری برای پایش فعالیت‌های تخصصی ضمن استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پاک، حتی‌المقدور به‌صورت پیاده مسافت‌های کوتاه را طی می‌کنند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید