• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59907
+
-

استاندار: انتقال آب به سمنان برای خزر ضرر ندارد

خبر سمنان
استاندار: انتقال آب به سمنان برای خزر ضرر ندارد

استاندار سمنان با بیان این‌که ۱۳۰ رودخانه سالانه ۲۷۵ میلیارد متر مکعب آب به دریای خزر وارد می‌شود گفت: انتقال آب به سمنان آنقدر ناچیز است که ضرری برای خزر نخواهد داشت.  

«علیرضا آشناگر» در این همایش   افزود: از ظرفیت علمی متخصصان و کارشناسان بخش بهره‌برداری از آب در روند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بهره گیری شود.
وی اضافه کرد: این استان با ۹۷ هزار کیلومتر مربع حدود ۶ درصد مساحت کشور را در برمی‌گیرد.

آشناگر با اشاره به همجواری سمنان با 8 استان کشور اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال با ۱۶۰ هزار شاغل و ۶۶۰ واحد معدنی به دلیل منابع محدود آبی تاکنون توسعه نیافته است. 

وی ادامه داد: متوسط بارش در کشور ۸۴۰ میلیمتر و در استان سمنان ۱۲۰ میلی متر است، با این حال، تغییر اقلیم و تشدید خشکسالی سبب گسترش بیابان و تخلیه روستاهای استان شده است. استاندار اظهار کرد: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و محدودیت منابع آب‌های سطحی سبب شده توسعه استان سمنان تهدید شود و جبران نشدن کسری آب توسعه استان را به چالش می‌کشد و چشم‌انداز جمعیت در این استان را دچار 
مشکل می‌کند. 

آشناگر با اشاره به ضرورت طرح انتقال آب از خارج از استان به سمنان بیان کرد: اکنون استفاده از آب دریا در جهان برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مطرح است و کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت عملکرد مطلوبی در زمینه شیرین‌سازی آب دریا و بهره مندی 
از آن دارند.


طرحی برای مهار کم‌آبی 

چهره ماندگار و پدر علم کویرشناسی گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان رویکردی مثبت برای رفع چالش کم‌آبی است و ناآگاهانه نباید درباره مسائل زیست‌محیطی این طرح اظهار نظر شود.

به گزارش ایرنا، پروفسور «پرویز کردوانی» در همایش علمی تخصصی ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: انتقال آب از خزر به سمنان، در کنار توجه به اصلاح الگوی کشور، رویکردی مثبت برای رفع چالش کم‌آبی در استان است. چهره ماندگار و پدر علم کویر‌شناسی اضافه کرد: برداشت از آب خزر با توجه به سطح آب این دریا باعث خشکی آن نمی‌شود و مسائل زیست‌محیطی در اجرای این طرح به صورت کارشناسی رصد می‌شود. 


 رفع چالش کم‌آبی

رئیس دانشگاه سمنان گفت: توسعه سمنان بدون اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب، در چارچوب قانون و رعایت مسائل ‌زیست‌محیطی امکانپذیر نیست. «مسعود نصیری زرندی» در این همایش افزود: میزان تبخیر آب در استان سمنان بسیار بالاست و این موضوع به افزایش خشکسالی در استان دامن زده است.

وی اظهار کرد: سمنان برای توسعه نیازمند تامین آب است و باید با این راهبرد برای رونق اقتصادی در استان تلاش کرد.

رئیس دانشگاه سمنان ادامه داد: بخش صنعت، معدن و دیگر بخش‌های اقتصادی استان در سال‌های گذشته به دلیل کم‌آبی مغفول مانده و تنها راه شکوفایی این ظرفیت‌ها انتقال آب از خزر به استان سمنان است.
نصیری زرندی بیان کرد: انتقال آب از خزر به سمنان یکی از راهکارهای اساسی برای رفع چالش کم‌آبی در استان است که با برنامه‌‌ریزی اصولی این طرح با رویکرد علمی در آینده نزدیک اجرا می‌شود. رئیس دانشگاه سمنان اضافه کرد: با وجود خشکسالی در فلات مرکزی کشور، ظرفیت‌هایی در جنوب و شمال کشور برای تامین آب وجود دارد که باید از آن بهره برد.

نصیری زرندی افزود: شوری آب دریای خزر به نسبت دریای عمان و خلیج فارس کمتر است و با اجرای طرح تصفیه نمک می‌توان از این ظرفیت آبی برای توسعه استان سمنان بهره برد. رئیس دانشگاه سمنان گفت: مصرف بخش قابل توجه آب تولیدی در استان در کشاورزی است که با اصلاح الگوی کشت باید میزان مصرف در این بخش را کاهش داد. نصیری زرندی ادامه داد: چالش‌های زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با استفاده از فناوری‌های روز به صفر می‌رسد و به ازای هر درختی که در مسیر قطع می‌شود چند برابر پوشش گیاهی در منطقه کاشته می‌شود.


کمبود سالانه آب در سمنان 

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: کمبود سالانه آب در سمنان برای رفع مشکل اقتصادی، صنعتی و آشامیدنی بر اساس برآوردها ۲۰۰ میلیون متر مکعب است. «احمد همتی» نیز در این همایش افزود: شرایط کم‌آبی در سمنان نسبت به کشور محسوس‌تر است. چالش آب در چند سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در استان‌های مختلف در نشست‌ها روز به روز تشدید شد و کاهش بارش‌ها در سال گذشته خشکسالی‌ها را در کشور تشدید کرد.

وی اضافه کرد: با اتخاذ راهبرد علمی بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و در اصل ۴۵ قانون اساسی بحث آب تصمیم حاکمیتی عنوان شده است و رویکرد منطقه‌ای در آن جایی ندارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: در ادامه مسیر هم توجه به قانون در دستور کار است و خیلی‌ها می‌گفتند اجرای انتقال آب خزر به سمنان شدنی نیست، اما با تلاش و پیگیری مستمر این طرح در مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه گرفت. 

وی بیان کرد: شرایط سمنان برای توسعه اقتصادی ویژه است و برای اجرای مبانی پدافند غیرعامل، سمنان ظرفیت قابل توجهی دارد. بر اساس آمایش سرزمین، سمنان چهار راه راهبردی کشور محسوب می‌شود. همتی افزود: همه این ظرفیت‌ها با رفع چالش کم‌آبی توسعه می‌یابد. 

در سال‌های گذشته سمنان در شاخص‌هایی مانند هوشمندسازی برداشت از چاه‌ها، بهره‌وری آب و اصلاح الگوی کشت از استان‌های ممتاز کشور بوده است. 
همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات ‌زیست‌محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه‌گذاری طرح برنامه‌‌ریزی شده است. 

در یک سال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت. این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید