• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59888
+
-

قم دهکده لجستیکی کشور می‌شود

رئیس اداره هماهنگی حمل‌و‌نقل راه و شهرسازی استان: این طرح با هدف تجمیع فعالیت‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و برای کاهش هزینه‌ها اجرا می‌شود

خبرخوان
قم دهکده لجستیکی کشور می‌شود

رئیس اداره هماهنگی حمل‌و‌نقل راه و شهرسازی استان قم گفت: براساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، قم به عنوان یکی از دهکده‌های لجستیکی کشور انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا فرج» در تعریف لجستیک افزود: فرایند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدأ تا محل مصرف که با هدف تأمین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون‌سو(مدیریت تامین) و برون‌سو(مدیریت توزیع) انجام می‌گیرد را لجستیک می‌گویند.

وی با بیان این‌که مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل‌و‌نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیند‌ها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود، اضافه کرد: 4 شهر تهران، چابهار، بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه 13 استان دیگر به عنوان دهکده‌های لجستیکی کشور معرفی شده اند.

فرج بیان کرد: حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی فقط بین‌المللی است اما در دهکده‌های لجستیکی، فعالیت‌ها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی خواهد بود و اغلب به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی در مورد اهداف تدوین این سند اضافه کرد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل‌و‌نقل ترکیبی، کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش ضایعات بار از مهم‌ترین اهداف سند آمایش لجستیک 
کشور است.

رئیس اداره هماهنگی حمل‌و‌نقل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این‌که شهر قم با داشتن 8 مسیر ورودی، پل ارتباطی 17 استان کشور بیان کرد: روزانه 100 هزار خودرو، 3800هزار دستگاه اتوبوس، 16هزار و 500 کامیون و تریلر و 54 رام قطار در محورهای مواصلاتی استان تردد و 160 پرواز داخلی و خارجی از فضا و پهنه استان قم عبور می‌کنند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل‌و‌نقل در استان قم را یادآوری می‌کند.

وی در مورد جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور بیان کرد: براساس این سند، 54 درصد بار استان قم بین‌المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شود و 46 درصد آن هم سهم مبادلات داخلی خواهد بود.
وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه موادغذایی، کشاورزی و دامی با 23 درصد و پس از آن کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با 14 درصد است.

فرج گفت: براساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان‌یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی باید مسائلی مانند پدافند غیرعامل و حمل‌و‌نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید