• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59895
+
-

طرح تکمیل نظام عمده‌فروشی در سمنان

مدیر تعاون روستایی استان: با ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم عرضه میوه بهتر می‌توان بر بازار نظارت کرد

بازار
طرح تکمیل نظام عمده‌فروشی در سمنان

سمنان یکی از استان‌های کشور به لحاظ گرانی میوه است. از نگاه برخی مسئولان ایجاد بازار رقابتی و ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها از مسائل اقتصادی، می‌تواند راهبرد تعدیل و کنترل تلاطم قیمت میوه در این استان باشد.

به گزارش ایرنا، همواره تجربه نشان داده، رقابت نقش مؤثری در کنترل و حفظ ثبات بازار داشته است، اما اکنون در استان سمنان این راهبرد کاربردی در حد مطلوب اجرا نشده و گرانی میوه یکی از دغدغه‌های مردم سمنان است و تعدیل قیمت آن در شرایط اقتصادی که سفره‌ها کوچک شده مطالبه جدی مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ارتقای دانش عمومی اقتصاد خانواده‌ها ابزار مقابله با گرانی و کنترل قیمت‌ها در بازار است.

«حشمت الله عسگری» افزود: با اطلاع‌رسانی و آموزش باید مردم نسبت به نقش خود در کنترل قیمت‌ها در بازار مطلع شوند و رسانه برای تحقق این راهبرد نقش مهم دارد.

وی ادامه داد: کم خریدن، تغییر در زمان خرید و حتی گاهی نخریدن، مهم‌ترین ابزار در دست مردم برای مقابله با گرانی است، اما به دلیل ناآگاهی مردم از این ترفند برای کنترل قیمت‌ها در بازار استفاده نمی‌کنند.

عسگری اظهار کرد: برخی میوه‌های نوبرانه گران هستند و مردم دقیقاً در زمانی که میوه تازه به بازار آمده و نوبرانه است با علاقه‌مندی موجب گرانی بیش از پیش آن می‌شوند، اما اگر کمی صبر کنند و خرید خود را به تعویق بیندازند در کاهش قیمت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان بیان کرد: مردم برخی میوه‌ها را یک سال نخورده‌اند و اکنون می‌توانند چند روز دیگر تحمل و از خرید امتناع کنند تا قیمت کنترل و بازار سودجویان کساد شود.
وی اظهار کرد: مردم با اطلاع‌رسانی تخلف‌ها از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۴ کمک‌کننده به خود و دولت در کنترل قیمت‌ها هستند.


گران‌ترین بازار میوه 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: استان سمنان گران‌ترین بازار میوه را دارد و لازمه کنترل بازار میوه مدیریت و نظارت است.

وی اضافه کرد: تولید میوه فصلی است و مدیریت در استان برای کنترل قیمت میوه نیز فصلی انجام می‌شود و این موضوع عامل اصلی گرانی میوه و نشان از ضعف مدیریتی است و باید با همت مسئولان این چالش رفع شود.
به گفته عسگری، مدیریت فصلی در زمینه میوه، عامل تلاطم و بروز نوسان در بازار است و این بی‌ثباتی قیمت، مصرف کنندگان را متحمل ضرر می‌کند.


ایجاد بازار رقابتی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ایجاد بازار رقابتی نقش مؤثری در کنترل قیمت میوه در بازار دارد.
وی اظهار کرد: ایجاد بازار موازی نشان‌دهنده مشکل واحدهای صنفی نیست، بلکه عده‌ای هستند که خون مردم را با گرانی در شیشه می‌کنند و ایجاد بازار رقابتی موجب کاهش قیمت میوه در سمنان می‌شود.

عسگری اضافه کرد: برخی افراد سودجو و دلال، میوه را از کشاورز ۲۵ هزار ریال خریداری می‌کنند، اما چند برابر قیمت خرید و به طور مثال ۱۲۰ هزار ریال در بازار به فروش می‌رسانند. بنابراین ایجاد بازارچه نقش مؤثری در مدیریت و کنترل قیمت بازار دارد.


بخش خصوصی بازوی کمکی دولت 

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز گفت: دولت نمی‌تواند خود با ایجاد بازار درکنترل قیمت نقش ایفا کند و راهبرد دولت استفاده از بخش خصوصی برای کنترل قیمت است.
«مهدی سلامتی» افزود: بخش خصوصی با ایجاد بازار رقابتی نقش مهم و غیرقابل انکاری در کنترل قیمت و حفظ ثبات بازار دارد و دولت در تلاش برای تسهیل کارهای بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: برای کنترل و کاهش قیمت میوه در سمنان باید زنجیره تولیدکنندگان مد نظر قرار بگیرد.
سلامتی افزود: استان سمنان تولید‌کننده بخشی از محصولات است و همه میوه‌ها در استان سمنان تولید نمی‌شود و برای کنترل قیمت میوه در استان باید زنجیره‌ای از تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تکمیل نظام بنکداری و عمده‌فروشی در میدان میوه و تره‌بار نقشی مؤثر در کنترل قیمت‌ها دارد و اگر نظام عمده فروشی به خوبی کار نکند، نظام توزیع نیز تحت تأثیر آن عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان اظهار کرد: باید با اتخاد تصمیمات راهبردی شرایطی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان، تأمین نیاز استان را بر تأمین نیازهای استان‌های همجوار در اولویت قرار دهند و اگر این راهبرد محقق شود بدون شک قیمت‌ها  نیز کاهش می‌یابد.


 عرضه میوه؛ ۲۰ درصد زیر قیمت بازار 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: قیمت میوه در بازار استان در مقایسه با استان‌های دیگر بالاتر است و ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت نقشی مؤثر در کاهش قیمت‌ها دارد. «سید حسن میرعماد» افزود: ایجاد بازارچه دائمی در استان به شرطی اثربخش است که فردی که غرفه را تحویل می‌گیرد، میوه ۲۰ درصد زیر قیمت بازار در این مکان عرضه کند.


وجود سردخانه؛ لازمه ذخیره و تأمین بازار

مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم عرضه میوه نقشی مؤثر در کنترل قیمت دارد اما برای اجرای موفق طرح نیاز به یک مدیریت واحد در عرضه است.
«احسان عباسپور» افزود: برای کنترل قیمت و عرضه میوه زیر قیمت بازار، باید محصولات کشاورزی عمده خریداری شود و ایجاد یک سردخانه کوچک برای نگهداری میوه برای سه تا چهار روز در کنار بازارچه مهم و ضروری است.
مدیر تعاون روستایی استان سمنان اضافه کرد: ذخیره و نگهداری میوه به منظور مدیریت و کنترل بازار نیازمند یک سردخانه است.


ایجاد بازارچه موقت

فرماندار سمنان گفت: برای ایجاد بازارچه موقت ۲ مکان پیشنهاد شده و انتخاب زمین با وسعت ۲ هزار متر‌ مربع روبه‌روی صدا و سیمای مرکز سمنان اولویت ایجاد بازارچه موقت است.

«سید عباس دانایی» افزود: زمین در نظر گرفته شده روبه‌روی صدا و سیمای استان سمنان دارای ظرفیت مدیریت ترافیک است و از لحاظ دسترسی نیز دارای موقعیت خوبی است.

وی ادامه داد: شهرداری تعهد کرده ۱۰ کانکس برای ایجاد بازارچه موقت تحویل دهد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بازارچه موقت در تیر ۹۸ افتتاح می‌شود.
دانایی بیان کرد: ساخت بازارچه دائم نیز در 2 منطقه مد نظر برای ساخت قرار دارد و کارشناسان در حال بررسی انتخاب منطقه مناسب هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید