• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59832
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YLjO
+
-

نقش‌برجسته جنجالی سعدی برداشته شد

نقش‌برجسته جنجالی سعدی برداشته شد

نقش‌برجسته جنجالی سعدی در مقابل باغ دلگشا به فاصله کوتاهی از نصب، در پی واکنش‌های مردم و هنرمندان جمع شد. به گزارش مهر، نمادی از سعدی پس از نصب در خاستگاه این شاعر، افزون بر این‌که واکنش‌های مردم را در فضای مجازی در پی داشت به رسانه‌های رسمی کشیده شد و به فاصله یک روز با افزایش انتقادات از کیفیت این نماد از محل جمع‌آوری شد.
از روز گذشته که تصاویر این المان شهری در فضای مجازی منتشر شد، منتقدان شبیه نبودن تصویر سعدی را با آنچه پیش‌تر از وی در اذهان عمومی حک شده بود دور دانستند و آن را نمادی زشت توصیف کردند که نیاز به دقت بیشتری در طراحی داشت. این دومین باری است که طی ماه‌های گذشته در خصوص المان‌های شهری شیراز جنجال‌برانگیز شده و واکنش مردم و کاربران فضای مجازی را در پی داشته است.


از طاووس تا نقش‌برجسته بدترکیب

پس از این‌که عده‌ای خودسر به بهانه بدشگون بودن طاووس میدان دروازه قرآن شیراز آن‌ را شبانه به آتش کشیدند و پیش از آن طراحی این طاووس که سال‌ها در ورودی این شهر به نمادی زیبا تبدیل شده بود، واکنش‌ها به دنبال داشت، اینک با فاصله‌ای کوتاه بار دیگر نگاه‌های نقادانه به اثری تجسمی جلب شده که می‌توانست به‌دقت ساخته شود و در معرض دید همگان قرار گیرد. پس از این‌که واکنش‌ها به نقش‌برجسته سعدی بالا گرفت جمعه‌شب این اثر توسط شهرداری منطقه از محل نصب برداشته شد.

اکنون این پرسش مطرح است که هزینه‌های ساخت و نصب این نمادها که توسط هنرمندانی گاه شناخته‌نشده روی شهر گذاشته می‌شود، چگونه جبران خواهد شد؟
یک هنرمند مطرح مجسمه‌ساز و نقاش که سردیس کریم‌خان زند هم توسط وی در مجموعه زندیه قرار گرفته است، درباره این موضوع می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های مردم و هنرمندان این نقش‌برجسته به فاصله کوتاهی پس از نصب به خاطر عدم کارشناسی لازم در طراحی و ساخت جمع شد.


بی‌توجهی به نظر کارشناسی هنرمندان مطرح

«علی قصرالدشتی» با بیان این‌که نقش‌برجسته سعدی اثر یکی از مجسمه‌سازان تحصیل‌کرده است گفت: سازمان زیباسازی شهرداری بدون در نظر گرفتن توانایی وی سفارش اثر داد و بدون در نظر گرفتن نظرهای کارشناسی این نقش‌برجسته را نصب کرد.
وی با اعلام این‌که سازنده اثر به شکل مدرن اقدام به مجسمه‌سازی می‌کند می‌افزاید: بانویی که این اثر را ساخته بر اساس اثری کلاسیک اقدام به ساخت این نقش‌برجسته کرده است، در صورتی که اجرای اثر بسیار ضعیف، بد و دم‌دستی است و طراحی آن هم خوب نبوده. این کارشناس سازمان زیباسازی شهرداری شیراز از بی‌اطلاعی در خصوص سفارش و طراحی این نقش‌برجسته خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش از هر اقدامی از کارشناسان هنری پرسش نشد که این فرد توانایی اجرای کاری کلاسیک دارد یا نه.


نمی‌گذاریم هزینه‌ای بابت این اثر به مجسمه‌ساز پرداخت شود

وی در عین حال از عدم پرداخت هزینه‌های ساخت نقش‌برجسته سعدی به این شخص خبر می‌دهد و می‌افزاید: ما هم نمی‌گذاریم هزینه‌ای بابت این اثر به مجسمه‌ساز پرداخت شود. قصرالدشتی روند نصب المان‌های شهری را این گونه دانست که معمولاً باید توسط گروه کارشناسی سازمان زیباسازی ابتدا نظرها جمع‌آوری و سپس سفارش داده شود، اما ظاهراً این اثر چند سال پیش مورد تأیید قرار گرفته بود و مسلماً به خاطر واکنش درست همشهریان شیرازی این اثر جمع شد.
نقش‌برجسته سعدی روبه‌روی باغ دلگشا در ابتدای بلوار منتهی به آرامگاه سعدی، به شکل کتابی که روی آن نقشی از شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی قرار گرفته بود، توسط شهرداری از محل نصب برداشته شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید