• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59843
+
-

مردم دشتی از مراکز معتبر گوشت بخرند

این سو و آن سوی استان
مردم دشتی از مراکز معتبر گوشت بخرند

رئیس شبکه دام‌پزشکی دشتی در استان بوشهر گفت: با توجه به شایع بودن بیماری مشترک تب کریمه - کنگو در برخی دام‌ها برای پیشگیری از سرایت آن به جامعه باید از مراکز معتبر مورد تایید دام‌پزشکی گوشت خریداری کرد. 

به گزارش ایرنا، «احمد ایزدی» افزود: تب خونریزی‌کننده کریمه - کنگو از جمله بیماری‌های مشترک و خطرناک بین انسان و دام است که نشانه بالینی در دام‌های آلوده ندارد، اما در انسان موجب بیماری شدید و کشنده می‌شود که در صورت تشخیص زودهنگام قابل‌درمان است. وی ادامه داد: این بیماری از جمله بیماری‌های ویروسی است و از طریق کنه‌ها و حیوانات آلوده و دام‌های گزیده‌شده توسط کنه آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود. 

در ۶ ماه اول سال و فصل‌های گرم شرایط برای رشد این ویروس مناسب است و همزمان با فصل فعالیت کنه‌ها احتمال شیوع بیماری تب کریمه - کنگو وجود دارد. ایزدی اضافه کرد: افرادی که به طور مداوم با دام و حیوانات سر و کار دارند شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، و شهروندانی که به روستاها و محل نگهداری دام‌ها تردد دارند و حیوانات اهلی در منزل نگهداری می‌کنند بیشترین احتمال را برای دریافت ویروس دارند.

وی از افرادی که در خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه‌تولیدشده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند خواست نکات بهداشتی را جدی بگیرند و مواظب تب کریمه - کنگو باشند. ایزدی از شهروندان خواست گوشت قرمز مصرفی خود را فقط از مراکز مجاز عرضه فراورده‌های خام دامی که تحت نظارت دام‌پزشکی است تهیه کنند و در خرید آن به وجود برچسب بر لاشه و مهر دام‌پزشکی دقت کنند و در صورت نداشتن اطمینان، گوشت را حداقل ۲۴ ساعت و جگر دام را نیز به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنند.

ایزدی یادآور شد: بعضی مواقع شهروندان به اشتباه گوشت تازه را بلافاصله در فریزر قرار می‌دهند و آن را منجمد می‌کنند. طریقه صحیح استفاده از گوشت قرمز این است که باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) نگهداری و سپس منجمد شود.
وی از همه دامداران خواست اقدامات پیشگیرانه از جمله سم‌پاشی بدن و جایگاه‌های نگهداری دام را به صورت منظم در برنامه کاری خود داشته باشند و از طریق مبارزه با کنه‌ها علاوه بر کاهش ضریب خطر ابتلا به بیماری مشترک انسان و دام زمینه تولید مواد خام دامی بهتر و باکیفیت را با داشتن دام‌هایی سالم و سوددهی بیشتر دامداری‌ها فراهم کنند.

ایزدی بیان کرد: شهرستان دشتی دارای دومین جمعیت دامی استان بوشهر است و در زمان حاضر، موردی از ابتلای انسان به این بیماری توسط شبکه بهداشت و درمان به دام‌پزشکی شهرستان گزارش نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید