• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59707
+
-

زنانه شدن اعتیاد شاکله خانواده را دچار آسیب می‌کند

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به آسیب‌های ناشی از اعتیاد بانوان گفت: اعتیاد بانوان علاوه بر آثار مخربی که بر جسم و روح و روان فرد دارد، به دلیل نقش تاثیرگذار زن در خانواده، خطرناک‌تر از مردان بوده و شاکله خانواده را دچار آسیب می‌کند. 

به گزارش ایرنا «فرانک قدسی» اظهار کرد: وجود یک فرد معتاد اعم از پدر، همسر یا برادر در خانواده، نداشتن حامی و پشتیبان در زندگی، طرد شدن از جامعه به دلیل دادن برخی برچسب‌ها می‌تواند زمینه گرایش یک زن یا دختر را به سمت مصرف مواد مخدر فراهم کند.

وی افزود: افزایش ناراحتی‌های مختلف مانند افسردگی و اضطراب، انزوا، کاهش امید به زندگی، دور شدن از جامعه و ناکارآمدی فرد از جمله آسیب‌هایی است که یک زن آلوده به مواد مخدر به آن دچار می‌شود. مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اضافه کرد: برخی صاحب‌نظران عقیده دارند در حال حاضر چیزی که بعد از مواد خوراکی آسان به دست می‌آید مواد مخدر است که در انواع مختلف وجود دارد، به گونه‌ای که حتی یک قرص کوچک، آدامس یا پودری که با آب قاطی می‌شود، می‌تواند مخدر باشد.

وی یادآور شد: امروزه همین پیچیدگی‌ها، در دسترس بودن و تغییر نوع مواد مخدر موجب شده کنترل فرزندان (دختر یا پسر) توسط والدین بسیار سخت در بیشتر مواقع از کنترل خارج شود. قدسی افزود: بی‌شک درمان این بلای خانمان‌سوز از عهده خانواده یا یک دستگاه و سازمان برنمی‌آید و در حال حاضر مشکل اساسی در این زمینه ناهماهنگی و موازی‌کاری بین دستگاه‌هاست، ضمن این‌که لازمه کاهش مشکلات در هر زمینه‌ای به انسجام بین دستگاه‌ها برمی‌گردد. 


برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی 

این مسئول با اشاره به این‌که برنامه‌های بسیار خوبی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد انجام شده است، گفت: امور اجتماعی استانداری در حوزه کاهش آسیب‌ها در ۲ بخش سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های دولتی فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اضافه کرد: نخستین کاری که در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده، حساس‌سازی سازمان‌ها و سمن‌هایی است که منفعلند تا در مورد ‌آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد، حساسیت داشتهباشند.وی افزود: بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات خوبی انجام داده‌اند و سال گذشته ۶۴ مورد قرارداد با این تشکل‌ها با هدف کاهش آسیب‌ها منعقد شد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال تعداد آن افزایش پیدا می‌کند. 

قدسی یادآور شد: حمایت‌هایی که از این سازمان‌ها شده شاید بسیار جزئی بوده، اما سمن‌ها از این اعتبار محدود به‌خوبی استفاده کردند و پارسال بیش از هزار کلاس برای کاهش آسیب به‌ویژه در مورد اعتیاد برگزار کرده‌اند.وی اظهار کرد: آموزش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در ۲ بُعد توانمندسازی، شناخت و آگاه‌سازی و توانمندی حرفه‌ای بود و جدا از مهارت‌های زندگی همزمان مهارت‌های حرفه‌ای با ایجاد کارگاه‌های کوچک، خرد و زودبازده نیز داشته‌اند. 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان یادآور شد: در بخش دولتی نیز پارسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی چندجانبه با دستگاه‌هایی که با موضوع مرتبط بوده منعقد و طرح‌های زیادی در این زمینه اجرا شد.وی تاکید کرد: در مجموع برای درمان و کاهش معضل اعتیاد در جامعه باید آسیب‌های دیگری درمان شود تا بتوان در این زمینه نیز کاری اساسی انجام داد، ضمن این‌که بهترین کار پیشگیری است و باید تلاش شود به جای صرف هزینه و وقت در زمینه درمان، ساز و کارهایی برای پیشگیری فراهم کرد. از نظر مجامع جهانی اعتیاد یک نوع مسمومیت حاد یا مزمن است و این مسمومیت می‌تواند به دلیل استعمال مواد طبیعی یا به صورت سنتی و صنعتی باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید