• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59653
+
-

مخالفت با تعریض جاده کاخ ناصری

معاون اداره کل منابع طبیعی: این اقدام زمین‌خواری در شهرستانک را افزایش می‌دهد

محیط زیست
مخالفت با تعریض جاده کاخ ناصری

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: بر اساس نظر کارشناسان توسعه مسیر دسترسی به کاخ ناصری برخلاف اصول فنی است و اصرار میراث فرهنگی در این زمینه منطقی به نظر نمی‌رسد.

«عبدالرضا ابراهیمی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میراث فرهنگی برای کاخ ناصری درخواست گسترش و تعریض راه دسترسی دارد که این کار نتیجه‌ای جز آسیب به عرصه‌های طبیعی و اکوسیستم روستای شهرستانک نخواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: اگر راه دسترسی به کاخ ناصری بنا به خواسته میراث فرهنگی تعریض شود، احتمال  رشد زمین‌خواری در این محدوده افزایش می‌یابد چون با این‌کار شرایط دسترسی عمومی به زمین‌های اطراف نیز تسهیل می‌شود.

وی افزود: از همه مهم‌تر، کاخ ناصری در شرق رودخانه جاده چالوس واقع شده و زمین‌های این محدوده جزو مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود و تا محیط‌زیست اعلام موافقت نکند، هیچ طرحی در این محدوده نباید اجرایی شود.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری البرز توضیح داد: احداث این جاده آسیب زیادی به طبیعت روستای شهرستانک می‌زند و اصرار میراث فرهنگی بر وجود جاده خاص برای تردد گردشگران جهت بازدید از کاخ ناصری منطقی نیست چون گردشگران واقعی برای رسیدن به مقصد هر سختی را به جان می‌خرند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال برای بازدید از کاخ تاریخی قلعه رودخان گردشگران باید 850 پله را طی کنند و بسیاری صرفاً به عشق طی کردن این پله‌ها به آن منطقه سفر می‌کنند. ابراهیمی تصریح کرد: قرار بر این نیست هر کجا که می‌خواهیم گردشگری را توسعه دهیم، جاده بسازیم چون بسیاری از گردشگران با هدف پیاده‌روی و کوهپیمایی نقطه هدفی را مشخص و به استان‌های مختلف سفر می‌کنند.

وی ابراز کرد: لزومی ندارد برای جذب گردشگر عرصه‌های طبیعی تخریب شود و چهره طبیعت به هم بریزد چون آیندگان در این خصوص از ما سوال می‌کنند و باید پاسخگو باشیم. ابراهیمی افزود: اگر طرح تعریض جاده دسترسی به این کاخ تصویب شود، باید برای گردشگران پارکینگ احداث شود و بعد از آن مسیرهای دسترسی جدیدی به این روستا باز شود و در نهایت به روزی می‌رسیم که عرصه طبیعی این محدوده از بین می‌رود.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: کاخ ناصری به علاوه طبیعت و محیط زیبای اطرافش جذابیت دارد و اگر قرار باشد خودرو تا دم در کاخ برود که دیگر طبیعت‌گردی مفهوم خود را از دست می‌دهد. وی افزود: متاسفانه دیدگاه‌های مدیران برای توسعه صنعت گردشگری تغییر کرده و این امر را منوط به احداث هتل، جاده و مهمانسرا می‌دانند در صورتی که در هیچ کجای دنیا این نگرش مرسوم نیست.

کاخ ناصری از آثار دوران قاجار است که حدود 140 سال قدمت دارد و به دستور ناصرالدین‌شاه در انتهای دره خوش آب و هوای گله‌گیله روستای شهرستانک (از روستاهای جاده چالوس) ساخته شده است، این کاخ که در سال 77 ثبت ملی شده وضعیت خوبی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید