• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59664
+
-

تکمیل ۶۰۷ طرح صنعتی در انتظار همکاری بانک‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی البرز: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید براساس زمان‌بندی ارائه شده، اجرا شوند

گزارش
تکمیل ۶۰۷ طرح صنعتی در انتظار همکاری بانک‌ها

استاندار البرز گفت: راه اندازی واحدهای تولیدی تحت تملک بانک ها در این استان 8500 فرصت شغلی ایجاد می کند. به گزارش ایرنا «عزیزالله شهبازی» درنشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: ۱۵۲واحد تولیدی و صنعتی مستقر در البرز تحت تملک بانک‌ها قرار دارند که برای احیای آنها، مکاتباتی درسطوح ملی صورت گرفته و رئیس جمهوری نیز دستورهایی به بانک مرکزی داده اند، اما هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.

وی افزود: درالبرز هیچ مانعی برسر راه تولید و تولیدکنندگان وجود ندارد، اما برخی معضلات باید درسطوح ملی حل و فصل شود. استاندار همچنین با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری، بوم گردی و طبیعت گردی البرز، عنوان کرد: این استان حدود 3500واحد صنعتی و بیش از ۱۰شهرک صنعتی دولتی و خصوصی فعال دارد که ظرفیت بی بدیلی است.

شهبازی با تاکید بر اینکه البرز درسال گذشته جزو 3استان برتر درحوزه سرمایه گذاری بوده است، اضافه کرد: این استان با توجه به زیرساخت‌های موجود، جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد.   رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز گفت: ۶۰۷طرح صنعتی در دست ساخت این استان نیازمند همکاری هرچه بیشتر بانک‌ها برای تکمیل شدن است.

«جهانگیر شاهمرادی» در ادامه این نشست  افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بین ۶۰ تا ۹۹درصد است و ظرفیت خوبی برای توسعه اشتغال و رونق تولید به‌شمار می‌روند. وی ادامه داد: در کنار شهرک‌های صنعتی استان، شاهد لکه‌های صنعتی هستیم که به صورت خودجوش رشد داشته‌اند و نیازمند ساماندهی هستند. شاهمرادی عنوان کرد: 8درصد از واحدهای صنعتی صادراتی کشور در البرز فعالیت دارند و امروز شاهدیم که این استان، قطب صنعتی تولید ماکارونی به شمار می‌رود، به‌طوری‌که ۲۲ واحد تولید ماکارونی در البرز فعالند.


مزیت‌های تولیدی البرز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز اظهار کرد: کسب رتبه‌های برتر در زمینه تولید پله‌برقی، ماسه و شن در سطح کشور، از دیگر مزیت‌های البرز است. ضمن این‌که باکیفیت‌ترین آرد کشور، در این استان تولید می‌شود. وی افزود: این استان قطب تولید فروکتوز و قطعات خودرو است و در زمینه داروسازی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شاهمرادی ادامه داد: امروز، البرز رتبه نخست تولید سموم گیاهی و صادرات محصولات دارویی را در کشور دارد. رئیس سازمان صنعت و معدن استان البرز همچنین گفت: سال گذشته اعتبارات قابل توجهی در بازسازی واحدهای تولیدی داشتیم. شاهمرادی اظهار کرد: رتبه سوم کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داریم، ضمن این‌که رتبه نخست صنایع غذایی کشور مربوط به البرز است.


فعالیت 150 برند تولید جهانی و ملی در استان

این مسئول ادامه داد: ۱۵۰برند تولید جهانی و ملی در البرز فعالند و این استان در عرصه تولید یکی از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود. شاهمرادی افزود: ۷۵پروانه ساخت طی سال جاری در البرز صادر شده ‌است و ازنظر پراکندگی واحدهای صنعتی، ۴۶واحد صنعتی البرز خارج از شهرک‌های صنعتی هستند.


برنامه‌های محوری سال‌ جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز گفت: اگر مشکلی برای واحدهای صنعتی البرز به‌وجود آید، این مساله در کشور نیز نمود پیدا می‌کند، بنابراین باید تدابیر جدی ازسوی فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی دراین زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: حفظ وضعیت موجود تولید، افزایش اشتغال، تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی و راه‌اندازی طرح‌های بالای ۶۰درصد، به‌عنوان اساسی‌ترین برنامه‌های سال جاری در بخش صنعت است. شاهمرادی عنوان کرد: اصلاح قانون معافیت‌های مالیاتی در شعاع ۱۲۰کیلومتری و محدودیت تأمین برق که ضرورت راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت را دوچندان می‌کند، در حوزه صنعت نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: کمبود آب در بخش صنعت با وجود ۲ سد در استان نیز از دیگر مشکلاتی است که باید تدابیر جدی در حوزه صنعت برای آنها تدارک دیده شود. شاهمرادی همچنین رفع مشکل سوخت فرودگاه پیام را در شرایطی که کشور در شرایط سخت تحریم به سر می‌برد، برای رونق هرچه بیشتر بخش تولید و صنعت ضروری دانست.


میزبانی «پیام» از مسافران عتبات عالیات 

رئیس اتاق بازرگانی البرز نیز پیشنهاد داد که بخشی از پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه امام خمینی(ره)، به فرودگاه پیام البرز منتقل شود. «رحیم بنامولایی» افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوان فرودگاه پیام و این‌که بخش مسافربری آن بار دیگر فعال شود، می‌توان پروازهای عتبات عالیات را از فرودگاه امام خمینی(ره) به فرودگاه پیام منتقل کرد که این موضوع، زمینه‌ساز توسعه هرچه بیشتر بخش مسافربری این فرودگاه می‌شود.

وی ادامه داد: زائران کشورهای پاکستان و افغانستان نیز می‌توانند از ظرفیت فرودگاه پیام برای سفر به عتبات عالیات استفاده کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی البرز ادامه داد: یکی از مشکلات بخش مسافری فرودگاه پیام نزدیکی به محل دفن زباله‌ها در حلقه‌دره است که به دنبال این هستیم تا بازیافت و مسائلی را که در استان نیاز است ساماندهی کنیم.

بنامولایی گفت: افزایش پروازهای مسافری از فرودگاه پیام علاوه بر توسعه این بخش به نفع استان و کشور است. رئیس اتاق بازرگانی البرز تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در «پیام»، این منطقه می‌تواند تبدیل به یک مرکز کارگو (حمل بار هوایی) در کشور شود.


چالش اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

نماینده  کرج در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در اختیار گرفتن بسیاری از این پروژه‌ها ازسوی وزارتخانه‌هاست. «محمدجواد کولیوند» افزود: استفاده از ظرفیت فرودگاه پیام و تامین نیازهای بخش تولیدی و صنعتی البرز، زیرساخت‌های مخابراتی در روستاها، از دیگر نیازهای این استان برای قرارگرفتن هرچه بیشتر در مسیر توسعه و رونق اقتصادی به‌شمار می‌رود.


معرفی پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی البرز گفت: امسال باید پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی با هدف‌گذاری هرچه بیشتر در مسیر توسعه و رونق تولید، ازسوی دستگاه‌های اجرایی معرفی شود. «زهرا عربشاهی» در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز، افزود: براین اساس تصویب‌نامه‌ای که در ستاد ملی اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده ‌است، باید هرچه بیشتر مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی پس از تأیید در سامانه «نیپا» (نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) که برای این منظور پیش‌بینی شده‌ است، بارگذاری می‌شود و دراین زمینه هرچه بیشتر باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد. عربشاهی افزود: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید براساس زمان‌بندی داده‌شده اجرا شود و به اعتبارات دولتی و استانی که در گذشته پیش‌بینی نشده‌ است، متکی نباشند.

وی عنوان کرد: خرید خدمات آموزش در مناطق کم‌برخوردار، توسعه خدمات دولت الکترونیک، فراهم کردن بسترها برای سرعت‌بخشی هرچه بیشتر در استفاده از خدمات اینترنتی و تامین ماهواره‌های ملی مخابرات از پروژه‌های مهمی به‌شمار می‌رود که باید ازسوی دستگاه‌های مربوط، مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی البرز تصریح کرد: تامین تجهیزات پزشکی و افزایش سهم سلامت و نیز توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه قطار شهری کرج از دیگر پروژه‌های مهم در این زمینه خواهد بود. وی افزود: توجه به طرح‌های دانش‌بنیان و پیش‌بینی نیازها دربرابر حوادث غیرمترقبه و تجاری‌سازی تولیدها نیز با توجه به قرار داشتن در سال رونق تولید مدنظر خواهد بود.
 

جذب منابع مالی در کشور کاهش ‌یافته است


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر این‌که در کشور مشکلات تأمین منابع مالی وجود دارد، گفت: جذب منابع مالی در کشور کاهش ‌یافته است. به گزارش همشهری«محمدجواد آذری جهرمی» در شصت‌وهشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز، با بیان این‌که دولت در لایحه سال ۹۸، ۴۰۷هزارمیلیارد تومان بودجه درنظر دارد، اظهار کرد: این بودجه به ۴۴۸هزارمیلیارد تومان تبدیل شد.

وی با بیان این‌که در این جلسه موضوع‌های مهمی ازسوی بخش خصوصی مطرح شد، ادامه داد: مشکلات موجود در شهرک‌های صنعتی استان را بررسی می‌کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که شفاف‌سازی شرایط سخت استان به مدیران برای آمادگی و همبستگی کمک می‌کند، ادامه داد: مدیران باید درک درستی از شرایط موجود داشته باشند.

آذری جهرمی با تأکید بر این‌که استکبار جهانی در عرصه بین‌المللی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت به وجود آورده است، عنوان کرد: آنها برای ما مشکلاتی ایجاد کردند، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید فشار کمتری روی جامعه وارد شود. وی با بیان این‌که دشمن سعی دارد صادرات نفت ما را به صفر برساند، افزود: دراین حوزه مقاومت کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم آمریکا به هدفش برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که وابستگی به درآمد نفتی باید کم شود، ادامه داد: در برخی از مقاطع درآمد ریالی مالیات از نفت بیشتر است. آذری جهرمی با بیان این‌که بودجه عمرانی کاهش ‌یافته است، افزود: گمرکات نیز می‌تواند از درآمدهای جایگزین نفتی باشد. وقتی درآمد نفت کم می‌شود، باید راه‌های جایگزین برای آن پیدا کنیم. وی با بیان این‌که رفع موانع بخش خصوصی بزرگ‌ترین جهاد است، ادامه داد: موانع و مشکلات مطرح‌شده در جلسه ازسوی مدیران اجرایی مربوط بررسی و پیگیری می‌شود.

آذری جهرمی با تأکید بر این‌که رفع موانع میان دولت و بخش خصوصی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: برای رفع موانع تولید ایجاد هم‌افزایی ضرورت دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که لازمه ایجاد هم‌افزایی همدلی است، گفت: خوشبختانه این موضوع در البرز مشهود است.

وی با اشاره به این‌که مدیران البرزی دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند، گفت: باید مطالب مطرح‌شده در جلسه با ترتیب اولویت بررسی و پیگیری شود. این مسئول با بیان این‌که تا پایان سال باید حداقل 4 جلسه اقتصاد مقاومتی در البرز برگزار شود، عنوان کرد: شاخص‌گذاری پروژه‌ها باید در طول یک سال پیگیری شود، همه پروژه‌ها را نمی‌توانیم یک‌باره فعال کنیم. آذری جهرمی با تأکید بر این‌که هر پروژه‌ای باید در مقیاس خود بررسی شود، اضافه‌ کرد: برخی از پروژه‌ها مقیاس استانی و برخی مقیاس ملی دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید