• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59575
+
-

خطر آتش‌سوزی در کمین طبیعت طارم

ارتفاعات روستای هزارود، حاشیه مسیر زنجان 0 بناب 0 طارم و مسیر زنجان 0 تهم 0 چورزق 3 منطقه حادثه‌خیز این شهرستان از نظر آتش‌سوزی منابع طبیعی هستند

منابع طبیعی
خطر آتش‌سوزی در کمین طبیعت طارم

عبور از خشکسالی و بارش‌های فراوان در شهرستان طارم همانند بسیاری از نقاط کشور موجب رویش قابل توجه گیاهان شده است و همین موضوع در فصل گرم سال احتمال وقوع آتش‌سوزی را در مراتع و جنگل‌های این شهرستان افزایش می‌دهد. 

به گزارش ایرنا، بارش نزولات آسمانی در ابتدای سال جاری هرچند مردم طارم را با سختی‌هایی مواجه کرد و در برخی موارد خسارت‌هایی را به بار آورد، اما از طرف دیگر این شهرستان را با پرآبی و منظره‌ای زیبا از گیاهان بهاری و جنگل‌های سرسبز عجین کرد. 

آنچه در این موقعیت، مهم و نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که با گرم شدن هوا این علوفه‌های سبز در مراتع طارم خشک شوند، چراکه به عنوان یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی با ایجاد کمترین حرارتی می‌توانند آغاز‌کننده آتشی وسیع و جبران‌ناپذیر در جنگل‌ها و مراتع وسیع این شهرستان شود. 

در این شرایط علاوه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و اطفای به موقع آتش، عموم مردم نیز باید در برابر سرنوشت مراتع و جنگل‌های غنی و زیبای این شهرستان احساس مسئولیت کنند، زیرا بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی در منابع طبیعی ناشی از عوامل انسانی است. 

طبق پیش‌بینی کارشناسان حوزه منابع طبیعی، با توجه به بارش مناسب باران و رویش بیش از حد علوفه امسال از نظر آتش‌سوزی منابع طبیعی سالی بحرانی را پیش رو داریم. اکنون مسئولان شهرستان طارم بعد از مدیریت بحران سیل بر اثر بارش‌ها باید به فکر پیشگیری بحران آتش‌سوزی در منابع طبیعی باشند. 

این آتش‌سوزی موجب آلودگی محیط‌زیست، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و در یک‌کلام مرگ زمین و خاک خواهد شد. 


 اطفای حریق 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در این خصوص گفت: با توجه به تقویت پوشش گیاهی مراتع طارم در دشت‌ها و ارتفاعات این شهرستان بر اثر بارش‌های چشمگیر اواخر سال قبل و اوایل سال جاری و گرم‌تر شدن هوا احتمال آتش‌سوزی در مراتع بسیار بالاست. 

ضیاءالدین حسنلو اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع و پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۳ اکیپ اطفای حریق مجهز به امکانات اولیه اطفای حریق منابع طبیعی از قبیل 3 دستگاه خودرو، آتش‌کوب و دستگاه دمنده در ۳ منطقه حادثه‌خیز در حالت آماده‌باش هستند. 

وی ادامه داد: ارتفاعات و ییلاقات روستای هزارود در شمال شهرستان طارم، ارتفاعات حاشیه مسیر زنجان ـ بناب ـ طارم و ارتفاعات حاشیه مسیر زنجان ـ تهم ـ چورزق در جنوب طارم 3 منطقه حادثه‌خیز از لحاظ حریق منابع طبیعی‌اند که در سال‌های گذشته خسارات زیادی به مراتع و پوشش گیاهی جنگلی این مناطق وارد شده است.

بنابراین برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی یا کاهش خسارات در صورت این اتفاق از طریق گشت موتوری کارکنان منابع طبیعی، این مناطق به صورت مستمر پایش می‌شوند. 


توجه مردم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با بیان این‌که جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه ملی و متعلق به همه نسل‌هاست از عموم مردم خواست، هنگام مراجعه به طبیعت مراقب این منابع ارزشمند باشند و ضمن رعایت نکات ایمنی از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها جدا بپرهیزند و از رها کردن بطری‌های شیشه‌ای خودداری کنند، چراکه بر اثر یک سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی خسارات جبران‌ناپذیری متوجه طبیعت خواهد شد. 

حسنلو افزود: مردم هنگام وقوع آتش‌سوزی و مشاهده آن مراتب را فوراً از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند. شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است. 


آمار زمین‌های منابع طبیعی

به گفته کارشناسان اداره منابع طبیعی طارم، کل زمین‌های مرتعی، کشاورزی و زراعی شهرستان طارم ۲۲۴ هزار هکتار است. از این میزان ۱۷۳ هزار هکتار شامل مراتع و جنگل‌ها و مابقی مربوط به زمین‌های کشاورزی و زراعی است. در شهرستان طارم 3561 دامدار بهره‌بردار با پروانه وابسته به مراتع هستند و ۱۰۵ هزار و ۸۵ رأس دام خود را از طریق مراتع مربوط به زمین‌های ملی نگهداری می‌کنند.

در صورت وقوع آتش‌سوزی در این مراتع، علاوه بر ایجاد مشکلات‌ زیست‌محیطی، صنعت دامداری شهرستان طارم که سابقه طولانی در تاریخ و تامین بخشی ار اقتصاد شهرستان دارد نیز آسیب جدی خواهد دید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید