• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59500
+
-

اعتبار ملی برای بازسازی راه‌های همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان: 52 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی پل‌ها و راه‌های تخریب‌شده همدان از سوی وزارت راه و ترابری مصوب شد

گزارش
اعتبار ملی برای بازسازی راه‌های همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به این‌که طبق برآورد کارشناسان سازمان برای بازسازی خسارت‌های سیل به اعتباری افزون بر 57 میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: با پیگیری‌های مجدانه 52 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی پل‌ها و راه‌های تخریب‌شده از طریق وزارت راه و ترابری برای استان همدان مصوب شد. 

به گزارش ایسنا، مصطفی پناهنده بیان کرد: سهم شهرستان ملایر از این رقم 7 میلیارد و 353 میلیون تومان است. تاکنون 21 میلیارد تومان از کل اعتبار درخواست شده بابت بازسازی خسارت وارده در حوزه راه از وزارتخانه مربوطه اخذ شده است. به گفته وی، براثر سیلاب‌های اخیر 850 کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های استان همدان آسیب دید و 257 دهانه پل نیز تخریب شد. 


موقعیت ملایر

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با بیان این‌که شهرستان ملایر با قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک و راه‌های مواصلاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: ملایر 2 استان لرستان و مرکزی را به هم متصل می‌کند و به نوعی شاهراه غرب کشور به حساب می‌آید. 

پناهنده با اشاره به جایگاه شاخص ملایر در زمینه حمل‌و‌نقل مسافر و بار توضیح داد: بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی استان در ملایر قرار دارند، بنابراین این شهرستان از نظر حمل‌و‌نقل حائز اهمیت است. وی گفت: در استان همدان 5400 کیلومتر راه وجود دارد که 910 کیلومتر آن در شهرستان ملایر قرار دارد. از این رقم 83 کیلومتر راه اصلی، 136 کیلومتر بزرگراه و 591 کیلومتر راه‌ روستایی است. 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با بیان این‌که 18 درصد راه‌های استان در ملایر قرار گرفته است، گفت: راه‌های مواصلاتی شهرستان 2 قطب حمل‌و‌نقل باری و مسافری و صنعت را به هم متصل می‌کند. 


حمل‌ونقل؛ رکن اساسی اقتصاد کشور

پناهنده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که این اداره کل در 2 زمینه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای فعالیت می‌کند، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم بیشترین بهره‌وری را در زمینه حمل‌و‌نقل داشته باشیم. 

وی در زمینه تعریف حمل‌و‌نقل بهره‌ده گفت: باید با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن بیشترین جابه‌جایی ایمن کالا و مسافر اتفاق بیفتد. راهداری به نوعی مکمل حمل‌و‌نقل است و حمل‌و‌نقل نیز رکن اساسی صادرات و رونق اقتصادی کشور محسوب می‌شود. 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان بر لزوم حذف نقاط حادثه‌خیز استان همدان تأکید کرد و افزود: 106 نقطه پرتصادف در استان همدان شناسایی شده است که از این تعداد 15 نقطه در ملایر قرار دارد. سال گذشته با تلاش‌های فراوان 4 نقطه آن از حالت حادثه‌خیز بودن خارج و اصلاح شد. 

پناهنده یادآور شد: بهسازی راه‌ها و جاده‌ها، روکش آسفالت مسیرها، خط‌کشی‌ها و نصب علائم و مشخصات استاندارد در دستور کار ما قرار دارد، همچنین امسال تا اواسط اردیبهشت‌ماه به علت بارش‌های سیل‌آسا نیروهای ما درگیر رفع آبگرفتگی معابر و راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز بودند. 


نظارت بر ساخت‌وسازهای جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان در ادامه با تأکید بر این‌که یکی از وظایف اصلی ما تأمین ایمنی عبور و مرور راه‌هاست، گفت: ما باید راه‌ها و جاده‌ها را به‌عنوان سرمایه‌های ملی حفظ کنیم و به منظور نحقق این هدف بر هرگونه ساخت‌وساز در حاشیه راه‌ها نظارت دقیق داشته باشیم. هرگونه ساخت‌وساز در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها باید با مجوز ما و رعایت استاندارد‌ها و نکات ایمنی باشد و از احداث هر سازه‌ای که ایمنی جاده‌ها را به خطر بیندازد جلوگیری می‌کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث توزیع لاستیک بین رانندگان اشاره کرد و افزود: با توجه به تحریم‌های اخیر و نبود مواد ایمنی و کم شده تولید لاستیک در داخل کشور، نرم‌افزار خاصی برای توزیع عادلانه لاستیک طراحی شده و نحوه توزیع براساس میزان کارکرد و تناژ ماشین‌هاست. 

پناهنده با اشاره به این‌که وضعیت ناوگان مسافربری ما مطلوب است و همه اتوبوس‌ها نوسازی شده‌اند، ادامه داد: به علت تولید نشدن مینی‌بوس با مشکل مواجهیم. عمر مینی‌بوس‌های ما بالای 25 سال است و فرسوده شده‌اند. 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به فعالیت 700 دستگاه سواری مسافربر در استان خاطرنشان کرد: پیگیری‌های لازم در خصوص نوسازی ناوگان باری انجام شده است. همچنین روکش آسفالت محورهای همدان ـ ملایر، ملایر ـ بروجرد و ملایر ـ اراک در دستور کار ما قرار دارد. 


هزینه سنگین نگهداری راه‌ها

در ادامه این نشست معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان راه‌ها و جاده‌ها را ثروت ملی دانست و تصریح کرد: ما موظف به حفظ و نگهداری از زیرساخت‌های کشور هستیم و در این مسیر حفظ راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی هزینه هنگفتی درپی دارد و نیازمند تأمین اعتبارات فراوان است. 

حمید پرورشی‌خرم با اشاره به این‌که اکنون برای ساخت هر کیلومتر راه نیازمند اعتباری افزون بر 3 میلیارد تومان هستیم، گفت: بحث خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های اخیر نشان داد که ما کارمان را در حوزه نگهداری راه‌ها خوب انجام نداده‌ایم. وی با بیان این‌که 4 شهرستان جنوبی استان بیشترین میزان بارندگی و بارش برف را داشتند، افزود: در ملایر نیز 147 کیلومتر به صورت جزئی دچار خسارت شد. 


حذف 10 نقطه حادثه‌خیز ملایر تا 3 سال آینده

رئیس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای شهرستان ملایر با بیان این‌که حوزه عملیاتی این اداره در 2 بخش راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است، گفت: سند توسعه راهداری شهرستان ملایر توسط اداره کل تهیه و تنظیم شده است. 

سیداسماعیل صفوی‌زاده با اشاره به برش شهرستانی و افق کاری مشخص‌شده برای ملایر تا سال 1400 اظهار کرد: حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز یکی از اولویت‌های اصلی ما به شمار می‌رود. برای این مهم اعتباری افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: در سال جاری 2 نقطه حادثه‌خیز، در سال آینده 4 نقطه پرحادثه و در سال 1400 نیز 4 نقطه حادثه‌خیز تعریف شده است که باید طی مدت‌زمان مقرر حذف و اصلاح شوند. 

رئیس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ملایر به اهمیت نوسازی ماشین‌آلات اشاره کرد و افزود: در این بخش اعتباری افزون بر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. عمر ماشین‌آلات راهداری و جاده‌ای ملایر بالای 50 سال است. 

صفوی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری اولویت ما تهیه بیل مکانیکی است. در سال آینده خریداری کردن دستگاه بابکت و در سال 1400 خریداری لودر در دستور کار ما قرار دارد. 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 3 راهدارخانه زاغه، یونس و زنگنه در شهرستان فعالند و به ارائه خدمات می‌پردازند، گفت: ما در محور آورزمان راهدارخانه نداریم که با توجه به اهمیت و نیاز اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این کار در نظر گرفته شده است. 

این مقام مسئول با اشاره به در دستور کار قرار داشتن روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی در سال جاری به طول 32 کیلومتر توضیح داد: در سال 99 و سال 1400 نیز هر سال انجام روکش آسفالت این راه‌ها به طول 32 کیلومتر برای اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ملایر تعریف شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید