• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59538
+
-

۲۵ درصد مردم قزوین فشار خون بالا دارند

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: ۲۵ درصد جمعیت استان قزوین فشار خون بالا دارند و نیمی از بیماران برای درمان اقدامی نمی‌کنند. 

به گزارش مهر، علیرضا مهرعلیان در نشست خبری به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در محل دانشکده پرستاری قزوین بیان کرد: از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اجرا می‌شود و امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم به اهداف تعیین‌شده دست یابیم. 

وی ادامه داد: نقش رسانه‌ها در اجرای موفق این طرح تعیین‌کننده است و باید با کمک خبرنگاران رسانه‌ها زمینه افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت را فراهم کنیم. 

رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین یادآور شد: متاسفانه هزینه‌های درمانی در کشور بسیار بالاست و هرچند شعار استراتژیک ما پیشگیری قبل از درمان است اما همچنان بخش‌های مختلف کشور با کمبود بیمارستان و تراکم بیمار روبه‌رو است که این روند نگران‌کننده است. 

مهرعلیان افزود: در شرایطی که با محدودیت منابع اعتباری مواجهیم هزینه نگهداری و اداره بیمارستان‌ها نیز بسیار افزایش یافته و مدیریت در آنها با چالش روبه‌رو است. مردم هم در تامین هزینه‌ها نگرانی دارند به طوری که یک سرماخوردگی معمولی تا ۱۰۰ هزار تومان برای مردم هزینه دارد. 

وی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم از میزان فشار خون خود بی‌اطلاع هستند. رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین خاطرنشان کرد: در عرصه درمانی به شدت مشکل داریم و اگر به سمت پیشگیری نرویم چالش‌ها جدی خواهد شد، لذا رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا این طرح به خوبی در استان اجرا شود. 

مهرعلیان توضیح داد: طرح بسیج ملی کاهش فشار خون با هدف آگاهی دادن به مردم و سپس اقدام برای پیشگیری اجرا می‌شود. در این زمینه همه مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت آماده خدمت‌رسانی رایگان هستند. 

وی تصریح کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت در 2 فاز شامل حساس‌سازی و آموزش آغاز شده و بخش عملیاتی از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر کلید خورده است. 

رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین افزود: در برنامه عملیاتی فاز دوم تیم‌های سیار در مساجد، مدارس، بازار و اماکن عمومی مستقر شده‌اند و فشار خون را ارزیابی می‌کنند و در فاز سوم موضوع خوداظهاری مورد توجه است که افراد می‌توانند در طرح مشارکت کنند. 

مهرعلیان در خصوص اهداف اختصاصی طرح گفت: افزایش میزان دریافت بسته‌های آموزشی در این بخش مورد توجه قرار دارد و اگر کسی با این بیماری آشنا شود دنبال پیشگیری خواهد رفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید