• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59559
+
-

فعالیت 90 درصد شاغلان قزوین در بنگاه‌های کوچک

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار استان: متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی می‌توانند در سامانه‌ای به همین نام ثبت‌نام کنند

اقتصادی
فعالیت 90 درصد شاغلان قزوین در بنگاه‌های کوچک

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اعلام این‌که 90 درصد شاغلان استان قزوین در بنگاه‌های کوچک مشغول به کار هستند، گفت: 30 درصد از بانوان استان شاغل هستند به همین دلیل فرهنگ جامعه ایجاب می‌کند که بیش از گذشته به مشاغل خانگی توجه کنیم، چراکه این مهم علاوه بر اشتغال و تولید ملی در تحکیم بنیان خانواده نقش اساسی دارد. 

ناصر شفیع‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مشاغل خرد و بنگاه‌های کوچک اظهار کرد: حدود 90 درصد اشتغال استان در بنگاه‌های خرد و کوچک است. وی توضیح داد: از همان ابتدای اجرای قانون مشاغل خانگی سامانه‌ای تحت عنوان این مشاغل راه‌اندازی شد که متقاضیان می‌توانند مطابق با 340 رشته درج‌شده در سامانه ثبت‌نام خود را انجام دهند. 

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: مجوز مشاغل خانگی در کشور ما 2 امضا دارد. مجوز صادرشده دارای یک امضای ثابت از اداره کار و امضایی دیگر از دستگاه اجرایی مربوطه  است. 

به گفته شفیع‌آبادی، مجوزها 2 دسته هستند یک دسته برای افرادی است که قصد دارند به ‌صورت مستقل خوداشتغالی داشته باشند و دسته‌ای دیگر نیز به‌صورت پشتیبان است. در هر دو صورت باید مراحل ذکرشده را پشت سر بگذارند. 


 همکاری سه‌جانبه

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در سال‌های اخیر با الگوی توسعه مشاغل خانگی، این بخش را هدایت کردیم و در سال جاری یک بخش از کار را به جهاد دانشگاهی واگذار کردیم. 

مقرر شده است در بخش زنان سرپرست خانوار همکاری سه‌جانبه بین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، جهاد دانشگاهی و اداره کار برای توانمندسازی آنان انجام شود. وی ادامه داد: زنجیره و رعایت رسته‌هایی که در استراتژی استان برای ما تدوین ‌شده مهم است و به این سمت حرکت می‌کنیم. 

در بحث حمایت مالی 2 نوع برخورد داریم یکی برای افراد مستقل است که سقف تسهیلات 10 میلیون تومان بود‌ه که تا 20 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است و در بخش پشتیبان به ازای هر نفر 10 میلیون تومان تا سقف 150 میلیون تومان است. برای مثال 10 نفر در خانه قالی می‌بافند و این افراد به پشتیبان لینک می‌شوند و به ازای هر فرد 10 تا 15 میلیون تا سقف 150 میلیون تومان اعطا می‌شود. 

شفیع‌آبادی عنوان کرد: متقاضیانی که برای صدور مجوز مراجعه می‌کنند باید شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشند. شرایط عمومی شامل تابعیت اسلامی ـ ایرانی، حداقل سن 20 سال، نداشتن سابقه کیفری، داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان و اقامت در محل اجرای طرح است. 

این مسئول گفت: از شرایط اختصاصی می‌توان به حداقل 5 سال سابقه کار برای اشخاص پشتیبان، ارائه گواهی آموزش و مهارت در رشته موردنظر، تأمین سهم آورده متقاضی حداقل به میزان 20 درصد، داشتن ایده برای شروع فعالیت، داشتن مدیریت برای کسب‌وکار اشاره کرد. 

وی افزود: از مدارک مورد نیاز نیز می‌توان به تصویر شناسنامه و کارت ملی، تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت، گواهی عدم سوءپیشینه برای پشتیبان، تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی و تصویر و اصل کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی مورد نیاز اشاره کرد. 

شفیع‌آبادی در خصوص مراحل صدور اظهار کرد: داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، ارائه درخواست متقاضی و ثبت در سامانه، تکمیل فرم‌های مربوطه، ارائه مستندات، بررسی درخواست و طرح متقاضی توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه و صدور مجوز از مراحل اجرای کار است. 


زمان صدور مجوز

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: فرد متقاضی در کمتر از یک ساعت ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت می‌کند و دستگاه اجرایی باید کمتر از 2 روز مجوز را صادر کند ولی مشاغلی که با سلامت مردم در ارتباط است به بررسی دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد. زمان صدور مجوز باید کمتر از یک هفته انجام شود، میانگین صدور مجوز حدود 7 روز است و انتظار داریم دستگاه‌های تسهیلگر این زمان را کاهش دهند. 

وی ادامه داد: باید مجوز در کمتر از 48 ساعت صادر شود ولی واقعیت امر این نیست چراکه مراحل اداری نابجا وجود دارد و خودمان هم به این امر نقد داریم. کد رهگیری که وارد دستگاه اجرایی مربوطه می‌شود باید در کمتر از 48 ساعت بررسی و مجوز صادر شود.


نظارت بر پرداخت

شفیع‌آبادی با اشاره به این‌که 3 شیوه نظارتی شامل نظارت‌های قبل از پرداخت، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات وجود دارد، تصریح کرد: نظارت قبل از پرداخت به این‌گونه است که باید از مهارت اطمینان حاصل شود و بر همین اساس دستگاه اجرایی و دبیرخانه بررسی این امر را برعهده دارند. بانک‌ها نیز برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی نظارت حین پرداخت را انجام می‌دهند و نظارت پس از تسهیلات هم توسط بانک و دستگاه اجرایی دنبال می‌شود. 


پرداخت تسهیلات

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در بخش مشاغل خانگی از ابتدای سال 90 تا به امروز 2252 طرح به بانک‌ها ارسال و پرداخت ‌شده است که 83 درصد آنان زنان و 17 درصد نیز آقایان هستند.

از سال 97 تاکنون 1097 تسهیلات پرداخت ‌شده که گویای اهمیت و حرکت به سمت مشاغل خانگی است. در سال گذشته 16 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد که 13 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. تا امروز 11 میلیارد تومان اعتبار پرداخت‌ شده است و بقیه اعتبار نیز ظرف مدت کوتاهی پرداخت خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید