• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59545
+
-

کوتاهی پزشکان ملایر در بی‌خطر‌سازی پسماندهای عفونی

کوتاهی پزشکان ملایر در بی‌خطر‌سازی پسماندهای عفونی

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: پزشکان مطب‌های خصوصی ملایر حاضر به بی‌خطر‌سازی پسماندهای عفونی نیستند. 

به گزارش تسنیم، عادل عربی اظهار کرد: بیش از 90 درصد زباله‌های پزشکی مربوط به بیمارستان‌ها توسط بیمارستان‌ها دفع و بی‌خطرسازی می‌شود. 

وی با بیان این‌که عمده مساله پسماندهای پزشکی مربوط به مراکز خصوصی است، افزود: بیشترین مشکل پسماندهای عفونی مطب‌های خصوصی مربوط به شهرستان ملایر است که متاسفانه پزشکان تمایلی به مدیریت و دفع صحیح این زباله‌ها ندارند. 

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: مساله زباله‌های پزشکی در مطب‌های خصوصی در کارگروه پسماند استان مطرح و پیگیری شده است. علوم پزشکی تمایل داشت پیمانکاری از بخش خصوصی انجام این کار را برعهده بگیرد. 

عربی با بیان این‌که اقدامات مربوط به بی‌خطر‌سازی پسماندهای عفونی و خطرناک مطب‌های خصوصی انجام شده است و مشکل حادی در شهر همدان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر 30 درصد از پسماندهای پزشکی استان مدیریت می‌شود. 

وی با تأکید بر این‌که هیچ‌یک از مطب‌های شهر ملایر و آزمایشگاه‌های این شهرستان حاضر به بی‌خطر‌سازی زباله‌ها نیستند، تصریح کرد: شاید یکی از علل همکاری نکردن پزشکان مربوط به اندک هزینه‌ای است که برای دفع صحیح زباله‌ها از آنها گرفته می‌شود. 

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به مشکل عدم مدیریت نخاله‌های ساختمانی اشاره کرد و افزود: روزانه بیش از 2 هزار تن نخاله ساختمانی به محل مدیریت نخاله‌ها منتقل می‌شود، اما با این حال باز هم شاهدیم بخش زیادی از نخاله‌ها در حاشیه شهرها و روستاها رها می‌شود. 

عربی توضیح داد: در حاشیه روستاها مردم با کمک وسیله شخصی یا اجاره‌ای سعی دارند نخاله‌های ساختمانی خود را به نزدیک‌ترین مکان انتقال دهند و حاضر نیستند به محل دفع بروند. 

وی یادآور شد: برای حل مشکل نخاله‌های ساختمانی پیشنهاد دادیم کامیون‌های حمل نخاله در قالب یک صنف باشد و کامیون‌ها مجهز به جی‌پی‌اس شوند. نخاله‌های ساختمانی 30 شهر و روستا به سایت مرکز پسماند همدان منتقل می‌شود. 

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: موضوع نخاله‌های ساختمانی در کارگروه پسماند مطرح شده و مکان‌یابی محل دفع نخاله‌ها در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید