• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59324
+
-

عروسک‌های گیلانی در آغوش کودکان ایرانی

صنایع ‌دستی
عروسک‌های گیلانی در آغوش کودکان ایرانی

چیمن و چیتن عروسک‌های ماسال گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند تا به جای عروسک‌های غیرایرانی، آغوش کودکانمان را با هویت بومی شمال همراه کنند.

به گزارش ایرنا، به دلیل توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بومی اکنون توجه به عروسک‌های ساخت کشور به‌ویژه با نمادهای بومی مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است. در حال حاضر عروسک‌هایی در فهرست آثار ملی به شماره ۲۱۴۰۶ به ثبت رسیده تا ثابت کند اصالت برای نسل جدید ماندگار است.


از عروسک‌های ماسوله تا عروسک‌های ماسال

امروز عروسک‌های بافتنی ماسوله را همه ایرانی‌ها می‌شناسند. هر گردشگری که ماسوله می‌رود حتما یکی، 2 عروسک به عنوان سوغات و یادگار می‌خرد و به شهر خود می‌برد. 

گردشگران خارجی هم به هیچ‌وجه بدون خرید‌اری این عروسک‌ها از ماسوله خارج نمی‌شوند.با وجود این ظرفیت در حال حاضر شاهد تولید عروسک‌هایی با نمادهای بومی در ماسال هستیم که می‌توانند در توسعه و معرفی فرهنگ تالشی و بومی اثرگذار باشند.

«پریسا قاسمی» هنرمندی که اهل ماسال است، مجموعه عروسک‌های چیمن و چیتن را برای کودکان خلق می‌کند تا از دل آنها آیین سرزمینش را برای نسل نو مانا کند.


تبریک به عروسک‌ساز ماسالی 

«شهرود امیرانتخابی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در پستی در فضای مجازی، ثبت معنوی مجموعه عروسک‌های ماسال در فهرست آثار ملی را به «پریسا قاسمی» تبریک گفت.


ضرورت حمایت مسئولان

«پریسا قاسمی» بیان کرد: چیمن و چیتن از اعماق ییلاق‌های ماسال در غرب گیلان خلق شده‌اند؛ چیمن به معنای چمن و سبزه، برگرفته از کوهستان‌های سرسبز ماسال و چیتن به معنی تار و پود برگرفته از پوشش لباس مردان تالشی است که از نوعی پارچه پشمی به اسم شال هست.

وی علت ثبت مجموعه عروسک‌های ماسال را لباس اصیل، پوشش خاص زنان و مردان تالشی و همچنین احیای فرهنگ بومی عنوان کرد و گفت: هر مجموعه از عروسک‌های ماسال با شخصیت چیمن و چیتن، راوی یکی از آیین‌های بومی همچون عروسی محلی، کت را دوش (رقص کف‌گیر) و... در این منطقه است.
قاسمی بیان کرد: برای مانایی اصالت و هویت باید برای کودکان برنامه‌‌ریزی کرد. 

انتظار می‌رود در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، همچنین فعالان حوزه هنر و رسانه حمایت کنند.

این هنرمند ماسالی گفت: استقبال از عروسک‌های چیمن و چیتن بسیار خوب بوده و به عنوان سوغات به خارج از مرزها هم رفته‌اند.


عروسک‌های بافتنی ماسوله  در انتظار ثبت جهانی 

با این‌که چیمن و چیتن به ثبت ملی رسیدند تا گویای اصالت این سرزمین باشند، اما باید گفت عروسک‌های بافتنی ماسوله که به نمادی برای این شهر تبدیل شده‌اند هم در انتظار ثبت جهانی هستند.

 هنگامی که به ماسوله قدم می‌گذارید زنان و دخترانی را می‌بینید که در حال بافت عروسک هستند؛ در کنار هر یک از آنها تابلویی قرار دارد که عروسک‌های بافتنی روی آنها گذاشته شده‌اند.

یکی از گردشگران که در حال تماشای عروسک‌های بافتنی ماسوله است می‌گوید: هر سال به سفرهای خارجی زیادی می‌روم ولی قبل رفتن حتما باید به ماسوله سفر کنم و همه زیبایی‌های آن را از عروسک‌های بافتنی گرفته تا گل‌های شمعدانی جلوی پنجره‌های چوبی خانه‌های پلکانی را ببینم و بعد سفرم را آغاز کنم.

«مریم دهدار» بیان می‌کند: دولت‌ها در تمام دنیا سعی کرده‌اند از طریق حفظ نمادها و اصالت بومی، هر ساله گردشگران بیشتری را به کشور خود جذب کنند.

وی می‌افزاید: آفریقای جنوبی روستاهای حفاظت شده‌ای دارد که کاملا به سبک سنتی زندگی می‌کنند و همه وسایلی که در آنها عرضه می‌شود، دست‌ساخته اهالی همان روستاهاست. 

در تایلند نیز پیرزنان داخل قایق‌های روان در رودخانه تولیداتی به دست گردشگران می‌دهند که دست‌ساخته خودشان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید