• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59186
+
-

اجاره‌نشینی خوش‌نشینی نیست

کاهش عرضه و افزایش تقاضا از دلایل بالا رفتن اجاره‌بها در زنجان است

مسکن
اجاره‌نشینی خوش‌نشینی نیست

از جمعیت بیش از یک میلیون نفری زنجان حدود 222 هزار و 332 خانوار مالک و 72 هزار و 390 خانوار مستأجرند.

به گزارش فارس، ضرب‌المثل قدیمی ایرانی «اجاره‌نشین خوش‌نشین است» در باب آسوده‌خاطر بودن مستاجران ساخته شده است، اما این روزها خبری از خوشی نیست و اوضاع نابسامان اجاره مسکن به کابوسی برای اجاره‌نشین‌ها تبدیل شده است. 

صاحبخانه‌ها به جای گرفتن رهن 30 میلیونی، 10 میلیون تومان رهن می‌گیرند و 800 هزار تومان اجاره، مستأجران از خود می‌پرسند چه اتفاقی رخ داده است که این چنین شده است، اصلا مگر می‌شود با حقوق کارگری، 800 هزار تومان هم کرایه داد. مگر از سال قبل تا امسال چه اتفاقی در حق و حقوق کارگران رخ داده که به یکباره کرایه‌ها اینقدر افزایش یافته است. 

7/22 درصد یعنی یک‌پنجم جمعیت یک میلیون نفری استان زنجان مستاجرند. افزایش جمعیت و نبود توازن در عرضه و تقاضای مسکن و کاهش قدرت خرید آپارتمان از دلایل اصلی اجاره‌‌نشینی است. از طرفی دولت‎ نیز نتوانسته‌ است نسخه درمانی قطعی برای مسکن بپیچد و همین امر وضعیت را بدتر و حادتر کرده است. 

اخیرا کمپینی در فضای مجازی برای مقابله با گرانی مسکن تشکیل شده و حتی آگهی‌های نامتعارف نیز از سایت دیوار حذف شده است، اما باید دید این راهکارها چقدر در کاهش قیمت مسکن و البته اجاره آن تاثیر خواهد داشت. 

افزایش غیرمتعارف کرایه‌ها اخیرا موجب شد خبری در حمایت از اجاره‌نشینان‌ منتشر شود، خبری که حکایت از تنظیم قولنامه 2 ساله بین مؤجر و مستأجر را می‌داد اما هیچ‌گاه این قانون اجرایی نشد، چون به نظر می‌رسد هیچ قانونی نمی‌تواند صاحبخانه را مجبور به کاری بکند، در نتیجه در عمل این قانون هم کنار گذاشته شد. 


هشدار به دلالان

مهرداد سلطانی، معاون استاندار زنجان، گفت: مسکن کالایی سرمایه‌ای است یعنی این‌که افراد بیشتر از نیاز خود آن را می‌خرند و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند که در این باره باید آسیب‌شناسی شود. همین مشکلات موجب شده است مسئولان زنجانی به فکر بیفتند که این معضل را حل کنند. استاندار زنجان در صحبت‎های تندی خطاب به دلالان اعلام کرد: دلال‌های مسکن حق ندارند قیمت را افزایش ‌دهند. 

فتح‌الله حقیقی با بیان این‌که در برخی از نقاط شهر زنجان قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است، توضیح داد: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود. می‌توان در زمین‌های دولتی برای اقشار کم‌درآمد مسکن ساخت. 

وی افزود: باید قیمت مسکن به صورت مصداقی و همچنین زمین در مقایسه با کل کشور قیاس شود و اگر واقعا کمتر از کل کشور است به مردم بگوییم و اگر بالاتر است باید برای متعادل کردن آن راهکاری اندیشیده شود. 

استاندار زنجان در صحبت‌های خود به یک رانت اطلاعاتی نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد همین رانت موجب شده است افرادی با اطلاع از موضوعاتی موجب افزایش قیمت‌ها شوند. همین افزایش قیمت‌ها موجب شده است که برای یک مجتمع مسکونی بیش از چند برابر ظرفیت ثبت‌نام کنند و تقاضای مسکن داشته باشند. 


 خانه‌های خالی 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در آخرین جلسه شورای مسکن استان اظهار کرد: 7/22 درصد از زنجانی‌ها مستأجرند و 23 هزار و 637 خانه خالی در استان وجود دارد. آماری که طبق آخرین سرشماری یعنی در سال 1395 به دست آمده است. 

مسعود بیات‌منش گفت: طبق سرشماری سال 1395 در حدود 222 هزار و 332 خانوار مالک و 72 هزار و 390 خانوار نیز مستأجرند. وی خبری امیدبخش به اجاره‌نشین‌ها داد و افزود: ساخت «مسکن امید» برای اقشار کم‌درآمد در آینده نزدیک آغاز می‌شود و برای تأمین زمین این نوع مسکن مشکلی در استان نداریم. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یکی از موضوعات تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن را سفته‌بازی و بورس‌بازی زمین و مسکن و کاهش عرضه و افزایش تقاضا اعلام کرد و ادامه داد: اقدام صورت‌گرفته برای راه‌اندازی کد رهگیری در معاملات مسکن از افزایش قیمت‌های غیرمنطقی و سرسام‌آور جلوگیری خواهد کرد.
 

خانه خالی نداریم

با وجود این اظهارات رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان در واکنش به وجود خانه‌های خالی در زنجان گفت: در استان زنجان آنچنان خانه خالی وجود ندارد. سید ابوالفضل طاهری با بیان این‌که طرح موضوع خانه‌های خالی به عقیده بنده شایعه‌ای بیش نیست، تصریح کرد: شاید در شهرک‌های تازه‌ساخت که فرایند ساخت آنها تکمیل نبوده است خانه خالی داشتیم اما در حال حاضر این خانه‌ها هم دارای سکنه هستند. 

وی درباره نقش فضای مجازی در قیمت مسکن توضیح داد: قیمت‌گذاری برای مسکن در فضای مجازی دلخواه و حبابی است و از شهروندان نیز انتظار داریم به این قیمت‌ها توجهی نکنند. 


قانونی برای اجاره و رهن نیست

یکی از مستأجران شهر زنجان گفت: عرف بازار این است که رهن و اجاره‌بها بین یک‌چهارم تا یک‌پنجم ارزش اصلی ملک تعیین ‌شود ولی این قانون اصلا رعایت نمی‌شود. 

وی بیان کرد: همه زندگی اجاره‌نشین‌ها به این خلاصه می‌شود که منتظر سر ماه باشند و کرایه بدهند و سپس منتظر پایان سال باشند. مستاجرها یا باید مبلغ ودیعه و اجاره خانه‌ای را که از سوی صاحبخانه اضافه شده است بپذیرند و پرداخت کنند یا این‌که چون توان پرداخت مبلغ تعیین‌شده را ندارند به ناچار دنبال خانه‌ای با قیمت پایین‌تر بگردند. 

این شهروند با بیان این‌که با این میزان افزایش قیمت‌ها دلخوشی برای اجاره‌نشین‌ها باقی نمانده است، افزود: این روزها اجاره‌نشینی بسیار سخت شده است، آنقدر سخت که زمان سررسید انقضای قرارداد غم بر دل تمام اعضای خانواده می‌نشیند و خبری از «اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی» نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید