• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59150
+
-

مالیات خریداران سکه چطور محاسبه و دریافت می‌شود؟

هفته گذشته سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی دستورالعملی به ادارات مالیاتی ابلاغ کرد که براساس آن خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک مرکزی که در سال 97سکه‌های خود را تحویل گرفته‌اند، باید مالیات مقطوع می‌پرداختند. 
در این دستورالعمل، خریداران تا 20سکه از مالیات معاف شده‌اند و برای مازاد آن تا سقف 200سکه، به‌صورت پلکانی و تصاعدی مالیات محاسبه شده است و افرادی که بیش از 200سکه خریداری کرده‌اند باید تا پایان خرداد امسال، اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.
 به گزارش همشهری، بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار سکه به ۱۱۴هزار و ۴۶۳ نفر فروخت که اگر قرار بود همه به‌طور مساوی بین خریداران تقسیم شود، به هر نفر ۶۷ سکه می‌رسید؛ اما آمارهایی که بعداً از ترکیب خریداران سکه منتشر شد، نشان داد که ۵ درصد این سکه‌ها را ۵۰ نفر به‌صورت عمده خریده‌اند. بعدتر که سازمان بازرسی کشور از جزئیات بیشتری در مورد پیش‌خرید عمده سکه پرده‌ برداشت، مشخص شد که یک جوان ۳۱ ساله به‌تنهایی ۳۸ هزار و ۲۵۰ قطعه سکه خریده و خریداران دوم و سوم نیز به‌ترتیب ۲۷ هزار و ۲۴ هزار قطعه سکه پیش‌خرید کرده‌اند و حالا اگر قرار باشد مالیات آنها حداقل مانند خریداران جزء محاسبه شود، هر نفر باید چند میلیارد تومان مالیات بپردازند که البته در مقایسه با سود چشمگیری که عایدشان شده، رقم دندان‌گیری محسوب نمی‌شود.

سازوکار دریافت مالیات
یکی از نقدهایی که به دستورالعمل دریافت مالیات از خریداران سکه وارد شده، این است که در این طرح، شفاف‌ترین بخش بازار سکه یعنی کسانی که از دولت سکه خریده‌اند با ابزار مالیاتی تنبیه می‌شوند و هیچ سیاستی برای حساب‌کشی از سوداگران و دلالان وجود ندارد و همین مسئله، شائبه‌هایی برای چرایی دریافت مالیات از پیش‌خرید سکه ایجاد می‌کند. فارغ از ابهامات و شائبه‌هایی که درباره اصل دریافت مالیات از سکه‌های پیش‌فروشی مطرح شده، سؤالاتی نیز درباره نحوه محاسبه و دریافت مالیات از این سکه‌ها مطرح است به‌خصوص که مهلت پرداخت این مالیات و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای تعداد بالای 200سکه، پایان خرداد تعیین شده و با اتمام این مهلت، درصورت تمدید نشدن آن، احتمال محاسبه جریمه برای مؤدیان وجود دارد. 
نادر جنتی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، درخصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه می‌گوید: برای کسانی که سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی را خریده و آن را در سال 97تحویل گرفته‌اند، تا ۲۰ سکه از پرداخت مالیات معاف هستند اما برای مازاد آن تا سقف 60سکه، به ازای هرکدام ۱۵۰ هزار تومان، نسبت به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازای هر یک ۲۰۰ هزار تومان و نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است. جنتی درباره نحوه اطلاع از میزان مالیات خریداران سکه و پرداخت آن، می‌افزاید: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، باید با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه» وارد کنند و اگر مشمول مالیات سکه بودند در این سامانه ثبت‌نام کرده و مالیات خود را به‌صورت اقساطی یا نقدی تسویه کنند.


   معترضان چه‌کار کنند؟

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی می‌گوید: چنانچه مؤدیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً به‌دلیل اینکه سکه‌ها را نفروخته‌اند، معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.  وی همچنین یادآور شد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خریدوفروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند. البته سازمان امور مالیاتی درباره اعتراض احتمالی کسانی که سکه‌های دریافتی را در زمان دریافت و به قیمت پایین‌تر از قیمت امروز فروخته‌اند موضعی نگرفته و تکلیف اعتراض احتمالی این افراد مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید