• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59146
+
-

تداوم چانه‌زنی برای گرانی لبنیات

ستاد تنظیم بازار نرخ جدید شیر خام و لبنیات را ابلاغ نکرد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار


با تعیین نرخ جدید خرید شیر خام در سازمان حمایت، شمارش معکوس برای چانه‌زنی شرکت‌های لبنی و افزایش چندباره قیمت فرآورده‌های لبنی آغاز شده است.
به گزارش همشهری، سازمان حمایت با بررسی درخواست دامداران نرخ جدید خرید شیر خام توسط صنایع لبنی را از 2هزار به 2هزارو 390تومان افزایش داده و مقرر شده بود تا ستاد تنظیم بازار در نشست سه‌شنبه هفته جاری خود با تعیین نرخ لبنیات قیمت جدید شیر خام را برای اجرا به کارخانه‌های لبنی ابلاغ کند. اما به‌نظر می‌رسد در نشست مذکور، به‌دلیل نگرانی از تأثیر گرانی لبنیات بر کاهش بیشتر این محصولات در سبد مصرفی خانوارها، هنوز توافقی برای تعیین نرخ جدید لبنیات صورت نگرفته و چانه‌زنی شرکت‌های لبنی و ستاد تنظیم بازار برای تعیین میزان گرانی لبنیات همچنان ادامه دارد.

در انتظار ابلاغ قیمت جدید شیر خام 
رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: قیمت شیر خام 2هفته پیش در سازمان حمایت تعیین و مقرر شد تا در نشست سه‌شنبه هفته جاری ستاد تنظیم بازار این نرخ همزمان با تعیین قیمت جدید فرآورده‌های لبنی نهایی شده و برای اجرا به دامداران و صنایع لبنی ابلاغ شود. احمد مقدسی گفت: نرخ پیشنهادی دامداران برای شیر خام 2هزار و 570تومان بود که پس از بررسی در نهایت سازمان حمایت نرخ 2هزار و 390تومانی شیر خام را مصوب کرد. به گفته او براساس این مصوبه، قیمت شیرخام با بار میکروبی کمتر از 100هزار و چربی ٣.٢ درصد، 2هزار و 390تومان درب دامداری تعیین شده و به ازای هر یک‌دهم چربی مثبت یا منفی مبلغ ٣٦تومان به قیمت شیر اضافه یا از آن کم می‌شود. مقدسی افزود: مقرر شده بود تا نرخ جدید شیر خام و لبنیات در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار نهایی و ابلاغ شود اما هنوز این کار صورت نگرفته و به‌نظر می‌رسد علت این تأخیر چانه‌زنی در مورد تعیین نرخ لبنیات بوده است. مقدسی تأکید کرد: با نهایی شدن نرخ جدید شیر خام در سازمان حمایت مقرر شده بود ستاد تنظیم بازار قیمت جدید شیرخام و لبنیات را حداکثر پس از 2هفته تعیین و ابلاغ کند. او افزود: واقعیت آن است که هزینه‌های تولید شیر خام به حدی افزایش یافته بود که با نرخ‌های قبلی تولید شیر خام به‌صرفه نبود و دامداران متضرر می‌شدند و تعیین نرخ 2هزار و 390تومانی جدید برای شیر خام نیز تا حدودی هزینه‌های تولید را جبران خواهد کرد.

تداوم نرخ قبلی شیرخام و لبنیات
عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه هنوز ستاد تنظیم بازار تصمیمی درباره نرخ لبنیات نگرفته، گفت: نرخ جدید شیرخام هنوز به صنایع لبنی ابلاغ نشده و تصمیمی درباره قیمت لبنیات اتخاذ نشده است. محمد فربد افزود: مقررشده تا نرخ جدید شیرخام و لبنیات، هردو همزمان ابلاغ ‌شود چراکه ما نمی‌توانیم شیرخام را که ماده اولیه تولید فرآورده‌های لبنی است گران خریده اما محصول نهایی تولیدی کارخانه‌های لبنی را ارزان بفروشیم. او افزود: با این روند نرخ خرید شیرخام و فرآورده‌های لبنی همان قیمت‌های اعلام‌شده قبلی خواهد بود که بسته به نوع و کیفیت محصول متغیر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید