• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59145
+
-

وزیر صنعت یا سخنگوی خودروسازها

 خبر: رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه صنایع و حمل‌ونقل ریلی گفت: عمده‌ترین عامل توقف خودروهای تولیدشده در کف پارکینگ خودروسازان، کمبود قطعات دانش‌بنیان و الکترونیک این خودروهاست.
  نقد: از نخستین روزهایی که نرخ ارز روند صعودی را آغاز کرد و خصوصاً بعد 21فروردین97 که دولت در سیاستی اشتباه تخصیص ارز دولتی بر مبنای دلار 4200تومانی را تصویب کرد، اغلب کسب‌وکارها ضمن کاهش شدید عرضه تولیدات خود به بازار، کسری قطعه و نبود مواداولیه تولید را مقصر شرایط پیش‌آمده معرفی کردند و در شرایطی که دولت تمام‌قد تلاش می‌کرد بازار را جمع‌وجور کرده و قیمت‌ها را با ابزار رانت ارزی کنترل کند، این طیف از تولیدکنندگان هم سعی کردند سهم بیشتری از ارز دولتی به‌دست بیاورند یا برای افزایش شدید قیمت فروش محصولات تأییدیه دولت را بگیرند. 
در این شرایط روابط عمومی تولیدکنندگان بزرگ و کارشناسان وابسته به آنها بارها درصدد توجیه کاهش شدید عرضه محصول به بازار برآمدند و همزمان محصولات این تولیدی‌ها چند برابر قیمت‌های قبلی در بازار سیاه فروخته شد. حتی خود دولت نیز در آن دوران می‌دانست که این اقدام به‌نوعی گروکشی برای دریافت رانت ارزی و قیمت بالاتر است و بر همین اساس ضمن اصلاح برخی از ضوابط تخصیص ارز دولتی، اقداماتی برای اصلاح قیمت برخی کالاها به عمل آورد. در این فرایند خودروسازان هم موفق شدند قیمت محصولات خود را به‌صورت چشمگیر افزایش دهند و فرمولی برای تعیین قیمت در آینده به تصویب برسانند که بر مبنای قیمت در بازار آزاد عمل می‌کرد و همین شد که از هیچ تلاشی ازجمله کاهش شدید عرضه برای گران‌تر کردن خودرو در حاشیه بازار فروگذار نکردند و بهانه آنها برای این کار هم کمبود قطعات های‌تک و الکترونیک بود.
متأسفانه در این مسیر وزیر صنعت نیز که باید به‌عنوان بالاترین قدرت اجرایی حوزه تولید بر این مسئله نظارت کند، به‌جای ارائه راهکار یا کمک به افشای تخلف یا حل مشکل خودروسازان، دقیقا همان حرفی را تکرار می‌کند که روابط عمومی خودروسازان اعلام می‌کنند؛ غافل از اینکه جایگاهی که در آن ایستاده، جایگاه وزارت است نه تریبون و سخنگوی خودروسازان.

این خبر را به اشتراک بگذارید