• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58894
+
-

پیشگیری از آتش‌سوزی در طبیعت گلستان

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با توجه به اقلیم خشک استان و افزایش دما در این خطه طی نیمه نخست سال جاری، خواستار آمادگی بیش از پیش دستگاه‌های مرتبط برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی احتمالی شد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان این اداره کل معتقدند برداشت محصولات پاییزه به‌ویژه کلزا، گندم و جو در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد و رسم اشتباه آتش زدن بقایای محصولات برای کشت دوم (تابستانه)، بارش باران و در نتیجه افزایش پوشش گیاهی، احتمال آتش‌سوزی در این عرصه‌ها را دوچندان کرده است.

زمین‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی مستحدث و موات است.


شکل‌گیری محیط‌های پرتراکم گیاهی در جنگل 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این‌باره گفت: بارش‌های مطلوب چند ماه اخیر در استان باعث شکل‌گیری محیط‌های پرتراکم گیاهی در جنگل شده که با افزایش دما، کاهش رطوبت و خشک شدن گیاهان، این مناطق را در معرض خطر آتش‌سوزی قرار می‌دهد.

«ابوطالب قزلسفلو» اظهار کرد: این بارش‌ها سبب شد تا گیاهان جنگلی در فرم‌های رویشی، بوته‌ای گراس (علفی) و... سریع رشد کنند و با افزایش دما به کانون‌های بحران تبدیل شوند.

وی گفت: امیدواریم دستگاه‌های عضو کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع آماده مقابله با حریق احتمالی در تابستان باشند.


اختصاص اعتبار  برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی

قزلسفلو اظهار کرد: در نشست اخیر کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع استان تاکید شد که جهاد کشاورزی با هماهنگی دستگاه قضایی، آگاهی و هشدار لازم را به کشاورزان یا سایر افرادی که اقدام به آتش زدن بقایای محصول می‌کنند بدهد و اطلاع‌رسانی لازم هم انجام شود.

وی افزود: بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در گلستان طی فصل تابستان حاصل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی است که به جنگل‌ها هم سرایت می‌کند.

این مسئول اختصاص اعتبار برای سرمایه‌گذاری و مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی را از نیازهای مهم این اداره کل برشمرد.


برنامه‌هایی برای حفاظت عرصه‌های طبیعی از آتش‌سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تلاش می‌کنیم با اقدامات پیشگیرانه مانند طراحی، ترمیم و بهسازی خطوط آتش‌بُر و پاک‌سازی عرصه‌های بحرانی از آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی در گلستان جلوگیری کنیم.

قزلسفلو آتش زدن کاه و کلش در اراضی کشاورزی حاشیه عرصه‌های منابع طبیعی را یکی از دلایل وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های گلستان دانست و افزود: گشت و کشیک شبانه‌روزی، حضور مستمر نیروهای حفاظتی به‌ویژه در روزهای تعطیل و ایجاد گشت‌های ویژه برای شناسایی مناطق بحرانی و حساس به آتش‌سوزی از اقدامات در حال انجام برای کاهش خسارت‌های احتمالی به این عرصه‌هاست.

این مسئول گفت: تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را در اختیار داریم تا در صورت وقوع آن، آتش در کوتاه‌ترین زمان خاموش و خسارت‌های آن به حداقل برسد.

افزایش پوشش مراتع

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی گلستان هم معتقد است: این استان در ۶ ماه نخست هر سال با آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی مواجهه است. 

امسال به دلیل بارش‌های خوب در اسفند سال گذشته و ابتدای سال جاری و در پی آن افزایش پوشش مراتع، خطر آتش‌سوزی دوچندان شده است.

«محمدرضا رحمن‌نیا» گفت: این اداره کل در فصل تابستان به دستگاه‌ها و مردم هشدارهای لازم را می‌دهد.


مصوبات جلسه کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع گلستان

در جلسه اخیر کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع گلستان تقویت گشت‌های حفاظتی و برقراری کشیک‌های منظم در شهرستان‌ها، ایجاد آتش‌بُر در مناطق پرخطر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان، تامین اعتبار برای بازگشایی و مرمت جاده‌های دسترسی جنگلی خسارت‌دیده از سیل و رانش زمین اخیر، تامین اعتبار برای تعمیر، آماده‌سازی خودروها و ادوات اطفای حریق و برگزاری دوره‌های آموزشی برای روستاییان حاشیه جنگل از جمله مصوبات دستگاه‌های عضو این کارگروه برای آمادگی بیشتر و مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گلستان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید