• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58802
+
-

اعتبار مقابله با سیل به خوزستان نرسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان: اقدامات سازه‌ای مهم‌ترین نقش را در کاهش آسیب‌های سیل دارد

نشست
اعتبار مقابله با سیل به خوزستان نرسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ایمنی این استان را در مقابل سیلاب‌های آینده مشروط به اجرای طرح‌های سازه‌ای دانست و گفت: با وجود مطالعه و پیشنهاد طرح‌های سازه‌ای کاهش آسیب‌های سیلاب، تاکنون هیچ اعتباری برای خوزستان مصوب نشده است.

به گزارش ایرنا، «فرهاد ایزدجو» در نشست خبری ویژه همایش تخصصی واکاوی سیلاب اخیر خوزستان بیان کرد: برای بهبود عملکرد مدیریت سیلاب‌ها در خوزستان، اجرای طرح‌های سازه‌ای ضروری است و اگر این اقدامات انجام نشود، سیل و خسارت‌های آن تکرار خواهد شد.

وی افزود: اقدامات سازه‌ای مهم‌ترین نقش را در کاهش آسیب‌های سیلاب دارند که این طرح‌ها تهیه و برآورد اعتبار و پیشنهاد شده اما تاکنون هیچ اعتباری در وزارت نیرو برای خوزستان مصوب نشده است. ایزدجو گفت: در صورتی که بودجه طرح‌های ارائه شده تخصیص یابد و طرح‌های سازه‌ای اجرا شود، ایمنی خوزستان در برابر سیلاب‌های آینده بیشتر می‌شود. در غیر این صورت ایمنی استان ارتقا نخواهد یافت.


احداث و احیای کانال‌های سیلاب‌بر

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: اگر اقدامات غیرسازه‌ای ازجمله روش‌های آگاهی‌رسانی به مردم و سیلاب دشت‌ها بهتر اجرا شود، عملکرد ما در مدیریت سیلاب حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. ایزدجو اولویت طرح‌های سازه‌ای را شامل احداث، احیا و بازسازی کانال‌های سیلاب‌بر عنوان کرد و گفت: ساخت کانال سیلاب‌بر «خسرج» برای انحراف سیلاب رودخانه کرخه به 3۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی با اشاره به لزوم احیای سیلاب‌برهای رودخانه کارون افزود: احیای «نهر مالح» 1۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث و احیای «نهر بحره» ۹۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.


ساخت سیل‌بند

ایزدجو ساخت سیل‌بند را از دیگر طرح‌های سازه‌ای ضروری برای کاهش آثار سیلاب عنوان کرد و گفت: سیل بندها باید توسط وزارت کشور احداث شوند و در صورت تامین اعتبار، سازمان آب و برق می‌تواند این طرح‌ها را در حاشیه رودخانه‌ها و یا روستاها به اجرا در آورد. وی افزود: ساخت کانال ۲۴ کیلومتری در ۲ مقطع برای انتقال سیلاب از هورالعظیم به اروندرود و خلیج فارس نیز جزو برنامه‌هاست.

این کانال در صورت افزایش آب هورالعظیم، به منظور جلوگیری از تهدید آبگرفتگی روستاهای حاشیه این تالاب و شهر بستان، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ایزدجو بیان کرد: ما نقش لایروبی را در کنترل سیلاب رد نمی‌کنیم. اگرچه به اعتبارات زیادی نیاز است، اما اجرای کانال‌های سیلاب‌بر اهمیت و اولویت بیشتری دارد.


ایمن‌سازی روستاها به جای انتقال آنها

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که ایمن‌سازی روستاهای واقع در بستر سیلابی رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در حوضه کرخه و کارون بزرگ ۱۳۱ روستا در بستر سیلابی رودخانه‌ها قرار دارند. از این تعداد شرایط ۳۲ روستا بحرانی تشخیص داده شده و جابه‌جایی 3 روستا (واقع در شوش و حمیدیه) مورد تاکید است. اما با توجه به تبعات اجتماعی جابه‌جایی روستاها، ایمن‌سازی آنها به جای انتقالشان در دستور کار است.

ایزدجو ادامه داد: ساخت و تقویت سیل‌بندها و افزایش ارتفاع جاده‌ها بر اساس سیلاب‌های با دوره بازگشت ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ ساله برنامه‌هایی هستند که برای ایمن‌سازی این روستاها در دستور کار قرار دارند. به گفته این مسئول، بیشترین خسارات سیل خوزستان به روستاهایی وارد شده است که در بستر و حریم رودخانه‌ها قرار داشته‌اند.


هیچ‌کس مقصر سیل اخیر نیست!

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در بخش دیگری از صحبتش با بیان این‌که در سیلاب اخیر هیچ‌کس به عنوان مقصر معرفی نشده است، گفت: وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و سونامی در دنیا معمول است به همین دلیل نمی‌توان در این حوادث کسی را مقصر دانست. البته بر اساس ظرفیت زیرساخت‌ها، میزان مقابله با خطر متفاوت است.

ایزدجو نمره سازمان آب و برق استان را در مدیریت سیل فروردین خوزستان ۸۵ از ۱۰۰ امتیاز ارزیابی و بیان کرد: به نظر من عملکرد دستگاه‌های خوزستان اعم از استانداری، اداره ‌کل هواشناسی، سازمان آب و برق، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در سیل اخیر قابل قبول و دفاع بوده و خسارت‌هایی که به استان وارد شده حداقلی بوده است.

وی درباره تاثیر پیش‌بینی‌های هواشناسی بر وقوع سیلاب نیز گفت: اگر اطلاعات هواشناسی دقیق‌تر بود، عملکرد سازمان آب و برق در مدیریت سیلاب ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یافت. ایزدجو افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی در ۲ دسته فصلی و کوتاه‌مدت انجام می‌شود. این در حالی است که پیش‌بینی‌های فصلی که مبنای برنامه‌ریزی مخازن سدها قرار می‌گیرد، نه‌تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا از دقت بالایی برخوردار نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید