• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58801
+
-

بهانه‌هایی برای گران فروشی نان

نانوایان برای کسب درآمد مجبورند به بهانه اضافه کردن سبزی، کنجد و سبوس قیمت نان خود را بالا ببرند تا درآمد داشته باشند

خبر
بهانه‌هایی برای گران فروشی نان

رئیس اتحادیه نانوایان کرج با اشاره به مشکلات ناشی از عدم افزایش قیمت نان برای نانوایی‌های دولتی گفت: در این شرایط نانوایان برای کسب درآمد مجبورند به بهانه اضافه کردن سبزی، کنجد و سبوس قیمت نان خود را بالا ببرند تا درآمد داشته باشند. «حجت‌الله نصیری» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحث کم‌فروشی و گران‌فروشی نان در نانوایی‌ها گفت: کم‌فروشی و گران‌فروشی را در برخی نانوایی‌ها تایید می‌کنم اما نانوایان راه دیگری ندارند و برای کسب درآمد مجبور به این کار شده‌اند.

وی افزود: نانوایان برای کسب درآمد مجبورند به بهانه اضافه کردن سبزی، کنجد و سبوس قیمت نان خود را بالا ببرند تا درآمد داشته باشند یا از مقدار خمیر نان کم کنند و وزن چانه نان را پایین بیاورند. نصیری در ادامه قیمت نان برای نانوایی‌های دولتی را ناعادلانه دانست و افزود: 7 سال است که قیمت انواع نان ثابت است و هیچکس به فکر نانوا نیست. در چند سال گذشته قیمت همه اقلام به‌جز نان افزایش داشته است. نانوا باید از همین قیمت نان دستمزد افزایش‌یافته کارگر و هزینه حامل‌های انرژی را پرداخت کند.

نصیری در ادامه از خرید و فروش آرد به‌جای پخت نان خبر داد و گفت: نانوا اگر یک کیسه آرد را به صورت نان بفروشد در بهترین حالت ۷۰ هزار تومان درآمد دارد، این درحالی است که بدون دردسر پخت و پرداخت دستمزد کارگر، می‌تواند یک کیسه آرد را ۱۰۰ هزار تومان به فروش برساند. وی خاطرنشان کرد: در این میان نانوایان مجبور به تعدیل نیروی کارگر ماهر شده‌اند و برای مثال از 5 کیسه آرد 2 کیسه را می‌پزند و مابقی را به همان صورت آرد می‌فروشند و مقداری را هم به کارگر نیمه‌ماهر و ساده می‌دهند.

رئیس اتحادیه نانوایان کرج در ادامه اظهار کرد: البته فقط ۱۰ درصد نانوایی‌ها به این دلایل نان را با افزایش قیمت می‌فروشند، برخی دیگر هم در حال تعطیل کردن واحدهای صنفی خود هستند‌. نصیری در ادامه اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند شغل نانوایی شغل پردرآمد و با درآمد همیشگی است و با این تفکر که همیشه نان خریدار دارد قدم به این شغل می‌گذارند، درحالی که از مشکلات این صنف و قیمت هفت ساله ثابت نان با خبر نیستند.

وی افزود: از مسئولان درخواست داریم فکری به حال این صنف و این قیمت 7 ساله بکنند تا بخشی از مشکلات نانوایان حل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید